Påse - maxtid?

#1 - 6 mars 2007 18:38
Hej! Jag undrar hur länge man kan ha fiskarna i påsar som max?
Fiskarna är;
1 Platy
2 Metallpansarmalar
4 Sorgmanteltetror

Ska sälja dem, det är därför jag undrar
#2 - 6 mars 2007 18:54
ha dem i tre olika påsar så klarar de sig bättre. Mata dem inte dagen innan. Fyll mindre än halva påsen med vatten. Knyt så det är mycket lyft i påsen. De borde klara sig 3-6h
#3 - 6 mars 2007 19:12
_Lena_ skrev:
ha dem i tre olika påsar så klarar de sig bättre. Mata dem inte dagen innan. Fyll mindre än halva påsen med vatten. Knyt så det är mycket lyft i påsen. De borde klara sig 3-6h

Ok. tack för svar! :)
#4 - 6 mars 2007 19:28
tänk på att de är känslgia för kall temperatur, så du kan lägga in påsen i tidningspapper
och om du inte har fiskanpassade påsar, tejpa hörnen så att fiskarna inte kan bli fastklämda i hörnen..
#5 - 7 mars 2007 22:14
lenis3 skrev:
tänk på att de är känslgia för kall temperatur, så du kan lägga in påsen i tidningspapper

och om du inte har fiskanpassade påsar, tejpa hörnen så att fiskarna inte kan bli fastklämda i hörnen..

Tack för svar :) Ska tänka på det!
#6 - 8 mars 2007 12:22
När jag transporterar fiskar så stoppar jag ner påsen/påsarna i en frigolitlåda med frigolitlock ("kylväska" i frigolit funkar bra). Passar både sommartid och vintertid!!
#7 - 8 mars 2007 12:28
vid kortare transporter så kan man stoppa påsen innanför tröjan (kroppsvärme).
#8 - 8 mars 2007 21:15
Okej! Tack för alla svar! :)
#9 - 9 mars 2007 14:48
När pansarmalarna blir skrämda avger de ett giftigt ämne i vattnet. Du bör alltså ta det försiktigt med dem och inte ha andra fiskar i deras påse. Annars tycker jag att du har fått väldigt bra svar här!

Olle
#10 - 9 mars 2007 15:37
_Lena_ skrev:

varför ska man inte mata dagen innan?
#11 - 9 mars 2007 15:40
Matningen kan man skippa flera dagar innan. Är dom nymatade och helt enkelt skiter i påsen blir vattnet dåligt.
Bilagor:
#12 - 10 mars 2007 09:03
Istället för fisk-anpassade påsar så kan du ta vanliga påsar, knyta ordentligt(!) och vända dem upp-och-ner. Då får du inga hörn som fiskarna kan fastna i. Detta är vanligt även bland akvariebutiker numera eftersom specialpåsarna är så dyra.

Tänk på att malar och andra fiskar som är lite vassa kan göra sönder påsarna, ta dubbla i så fall, och lämna aldrig påsarna utan uppsikt. Småbarn, katter o hundar kan snabbt och oavsiktligt göra sönder dem.
#13 - 28 mars 2007 07:36
Maxtid=så kort som möjligt, och du kan ta myckat mindre än hälften med vatten, det är syremängden (och temperaturen) i påsen som är viktigast vid transport.....
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 mars 2007 07:54

Annons