Passande fisk till 50liter?

#1 - 14 november 2009 18:39
Tänkte höra med er här vad ni tycker är "lagom mycket" att ha i ett akvarium på 50 liter.

Just nu har jag 5 Platys, 9 Neontetror och 1 Ancistrusmal. Funderar lite på att framöver kanske ha Guppys och/eller nån liten variant av Gurami istället. Finns det någon gurami som är liten nog att rekommendera att ha två tre stycken av i ett 50l? Hur ska konstellationen vara könsmässigt om man har 2-3 guramis? Är det dumt att blanda Gurami med Guppy eller kan de samexistera?
#2 - 14 november 2009 21:35
Själv tycker jag att 50 liter är för litet för guramis. Men om du vill skaffa ändå så skaffa dvärgguramis. Tycker att du i ditt kar ska ha guppys,platys eller några andra småfiskar. Och så kanske en ancistrus till algätare eller räkor.
#3 - 14 november 2009 21:49
50L är ett litet akvarium och du bör inte öka antalet fisk!
#4 - 14 november 2009 22:31
Just platys bullrar en del (är lite stökiga) och äter och sk-ter mycket. Det gör att karet är rätt fullt nu. Du kommer bara få problem med alger och nitrit med fler fiskar. Dessutom kommer du att få platy-yngel och därmed mer sk-t. :d fina fiskar med yngelmaskiner vilket iofs är kul men det blir snabbt många fiskar...
#5 - 15 november 2009 08:08
Jo några Platyyngel har det blivit med tiden:)

Kanske uttryckte mig lite otydligt, menade inte att jag skulle ha fler fiskar i just nu, men att jag funderar på att framöver kanske byta population och istället för de jag har nu skaffa guppys och/eller guramis.
Har också varit inne på att guramis kanske blir lite i största laget men tänkte höra vad folk här anser, brukar kunna få bättre råd än i en del zooaffärer.. ;)

Om jag kör på guppy och neontetror framöver, passar de ihop?
Hur många guppys borde jag ha och finns det någon rekommendation om hur man ska fördela antal honor/hanar?
#6 - 15 november 2009 08:48
meaculpa skrev:
Tänkte höra med er här vad ni tycker är "lagom mycket" att ha i ett akvarium på 50 liter.

Just nu har jag 5 Platys, 9 Neontetror och 1 Ancistrusmal. Funderar lite på att framöver kanske ha Guppys och/eller nån liten variant av Gurami istället. Finns det någon gurami som är liten nog att rekommendera att ha två tre stycken av i ett 50l? Hur ska konstellationen vara könsmässigt om man har 2-3 guramis? Är det dumt att blanda Gurami med Guppy eller kan de samexistera?

Ja som det är nu har du alldeles för mycket fisk.
Guppys går bra, gurami hade jag skippat
#7 - 15 november 2009 08:50
meaculpa skrev:

Om jag kör på guppy och neontetror framöver, passar de ihop?

Hur många guppys borde jag ha och finns det någon rekommendation om hur man ska fördela antal honor/hanar?

Tror de passar bra ihop.
När du köper guppy så behöver du bara köpa ca 3-4 färgranna honor, de är förmodligen redan dräktiga i affären så du kommer snabbt att få fler :D

Annons