passande för eldbuk

#1 - 5 mars 2009 20:12
HAr ett par salamandrar eldbuk antar ja namnet var. Är det något särskilt de vill ha elelr behöver? Land vet ja ju, men ska även de ha pump i vattnet?
#2 - 6 mars 2009 07:15
Nej, de behöver ingen pump. Jag har för mig att de till och med kan göra sig illa på pumpar. De gillar växter att gömma sig bland, så det kan vara en bra idé att skaffa.
#3 - 6 mars 2009 08:29
jag hade pump när jag hade eldbukar. vattenkvaliten blir ju avsevärt bättre tycker jag...

sen växter, mat och lite ompyssling så är det klart! :)
#4 - 10 mars 2009 15:29
kan japanska och kinesiska eldbukar få ungar? tänkte eftersom det inte är så stor skillnad på dem, så är det möjligt?
#5 - 10 mars 2009 16:15
salamandrar ska ha samma skötsel som andra fiskar i princip, så de behöver ett filter samt att man borde byta en fjärdedel av vattnet i deras akvarie ca. en gång i veckan.
Jag tror inte att japanska och kinesiska salamandrar kan få ungar(men jag är inte säker på det)..
#6 - 25 mars 2009 12:40
Man tar reda på hur djuren ska skötas innan man inskaffar djuren! impulsskaffa djur är inget vidare smart.
Man ska inte blanda olika salamanderarter.
Nej, C.orientalis och C.pyrrhogaster kan inte få ungar med varandra.
Byt 1/3 vatten varje vecka.
Kolla L80 för hur inredningen ska vara utformad.
Hur håller du ner tempen i akvariet? Vad matar du dom med?
#7 - 25 mars 2009 15:21
Guu skrev:
Man tar reda på hur djuren ska skötas innan man inskaffar djuren! impulsskaffa djur är inget vidare smart.

Man ska inte blanda olika salamanderarter.

Nej, C.orientalis och C.pyrrhogaster kan inte få ungar med varandra.

Byt 1/3 vatten varje vecka.

Kolla L80 för hur inredningen ska vara utformad.

Hur håller du ner tempen i akvariet? Vad matar du dom med?

dessa arter är ändå så lika å de gör inget dumt mot varandra och andra säger också att det går hur bra som helst då man knappt kan se skillnad på dem.
vadå L80
#8 - 25 mars 2009 16:12
Lowa skrev:
dessa arter är ändå så lika å de gör inget dumt mot varandra och andra säger också att det går hur bra som helst då man knappt kan se skillnad på dem.

vadå L80

Vadå knappt kan se skillnad på dom? Det är ju stora skillnader i både storlek och utseende hos C.orientalis och C.pyrrhogaster :confused:
Bara för att du och en del andra inte kan se skillnad på dom betyder det inte att det inte är skillnader.

Är det inte en fördel om man läser om djuren man skaffar innan man gör det?
L80 kan du läsa på jordbruksverkhetshemsida och där ser du regler och råd om hur amfibier och andra djur ska hållas.
Till exempel är minsta sida i akvariet som är tillåtet 30 cm (absolut minimum), det ska vara minst 10 cm högt vatten och minst 1/3 landdel.

6 § Halvakvatiska groddjur ska hållas i vatten med landdel. Landdelen ska ha
grävbart bottenmaterial av jord, torv, mjuk mossa eller dylikt.
12 § Groddjur ska hållas vid ett klimat som liknar artens naturliga mikroklimat.
osv

Vill du inte att dina salamandrar ska leva länge och må bra?
#9 - 25 mars 2009 16:16
Guu skrev:
Vadå knappt kan se skillnad på dom? Det är ju stora skillnader i både storlek och utseende hos C.orientalis och C.pyrrhogaster :confused:

Bara för att du och en del andra inte kan se skillnad på dom betyder det inte att det inte är skillnader.

Är det inte en fördel om man läser om djuren man skaffar innan man gör det?

L80 kan du läsa på jordbruksverkhetshemsida och där ser du regler och råd om hur amfibier och andra djur ska hållas.

Till exempel är minsta sida i akvariet som är tillåtet 30 cm (absolut minimum), det ska vara minst 10 cm högt vatten och minst 1/3 landdel.

6 § Halvakvatiska groddjur ska hållas i vatten med landdel. Landdelen ska ha

grävbart bottenmaterial av jord, torv, mjuk mossa eller dylikt.

12 § Groddjur ska hållas vid ett klimat som liknar artens naturliga mikroklimat.

osv

Vill du inte att dina salamandrar ska leva länge och må bra?

mittt akvarie har ju störra än det så va klagar du för? de får mossa, å värmen kan ja ite göra något åt å det kan nog inte många, min kompis ja har fått en av de salamandrar ja har har hon haft i 15 år enligt henen och henens farsa och den hade mycke mindra akvarie.

de e ju knappt nån skillnad den ena är knottrigare än den ndra? thats it
#10 - 25 mars 2009 16:29
Lowa skrev:
mittt akvarie har ju störra än det så va klagar du för?

Det är inte bara längderna utan ytan som räknas också, varför hålla djuren på absolut minsta lagliga yta?

å värmen kan ja ite göra något åt å det kan nog inte många, min kompis ja har fått en av de salamandrar ja har har hon haft i 15 år enligt henen och henens farsa och den hade mycke mindra akvarie.

Klart man kan göra åt värmen, det gör alla som håller salamandrar och har kunskap om dom. Antingen köper man en kylanläggning, bygger egen, eller sänker temperaturen i rummet.
Bara för att din vän håller djuren olagligt tycker du att du kan göra det med? konstigt resonemang. Djurskyddslagarna finns av en anledning

de e ju knappt nån skillnad den ena är knottrigare än den ndra? thats it

Läs på!

Varför blir du sur och otrevlig i en tråd där du frågar om tips och får veta hur djuren ska hållas?
#11 - 25 mars 2009 16:32
Guu skrev:
Det är inte bara längderna utan ytan som räknas också, varför hålla djuren på absolut minsta lagliga yta?

Klart man kan göra åt värmen, det gör alla som håller salamandrar och har kunskap om dom. Antingen köper man en kylanläggning, bygger egen, eller sänker temperaturen i rummet.

Bara för att din vän håller djuren olagligt tycker du att du kan göra det med? konstigt resonemang. Djurskyddslagarna finns av en anledning

Läs på!

Varför blir du sur och otrevlig i en tråd där du frågar om tips och får veta hur djuren ska hållas?

ja har inte större yta att hålla dem på helt enkelt.
ja har en dålig dag helt enkelt. och allt ses idag att gå emot en. ja gör faktiskt mitt bästa
#12 - 25 mars 2009 16:37
Sånt ska man tänka på innan man skaffar djuren!
Salamandrar är känsliga djur, och meckiga att hålla (rätt), eftersom de kräver låg temp bland annat.

Vad matar du dom med? Det bästa att mata salamandrar är vanlig daggmask, det är deras basföda, sen kan man komplettera med andra insekter och ibland lite frusna mygglarver tex.
#13 - 25 mars 2009 16:40
frusna mygglarver har ja då hört att man INTE ska ge dem då de är i princip vatten å innehålelr skadliga ämnen men de får de ändå i brist på annat. ja har inge daggmask på mig direkt eftersom det är stenhårt i komposten. frysta räkor är det just nu.
#14 - 25 mars 2009 16:47
Lowa skrev:
frusna mygglarver har ja då hört att man INTE ska ge dem då de är i princip vatten å innehålelr skadliga ämnen men de får de ändå i brist på annat. ja har inge daggmask på mig direkt eftersom det är stenhårt i komposten. frysta räkor är det just nu.

Frysta mygglarver är inte bara vatten, och jag skrev att man kan ge det som komplement ibland, inte som huvudföda. Daggmask finns inte i komposter, där är det kompostmask (det är inte samma sak), utan i vanlig mark och kan köpas på internet och i fiskebutiker. Frysta räkor är absolut inget de kan leva på (för jag antar du menar såna man köper i mataffären? de är kokta och salta).

Om du inte vill ta till dig råd i en tråd där du efterfrågar råd så är det din förlust (eller snarare dina salamandrars).

Det jag skriver till dig är inget hittepå utan hur djuren ska hållas för att må bra, det kan du fråga vem som helst som kan något om salamandrar. Som sagt, kolla in www.caudata.org och repti.net för mer information
#15 - 25 mars 2009 18:56
Men vilket tjafsande om centrimetrar hit och mat dit. Lek med tanken att bredden endast är skrämmande 25cm men akvariet är 3meter långt. Bredden vore ju skitsamma i ett sånt fall. Lugna ner er. Caudata.org är en bra sida att läsa runt på dessutom
#16 - 30 mars 2009 20:20
Jag brukar köpa daggmaskar i fiskeaffärer, det funkar perfekt :)
#17 - 30 mars 2009 22:20
Någon som har något tips på vad man ska gör när de vägrar äta annat än röda mygglarver? Läste innan jag skaffade mina att mygglarver (och speciellt röda) inte är så himla nyttiga, så jag gick till närmsta fiskeaffär och köpte mask med det blev ju bara stinkande äckel av det eftersom salamandrarna vägrade äta det. Så provade jag med djuräffens räkblandning, men det var inte heller någon hit. Mygglarverna äter de i alla fall, men det vore ju bra om jag fick i dem något med lite mer näring..
#18 - 11 april 2009 13:02
När jag jobbade i butik så berättade en kund hon haft en salamander i 15 år bara på nårra sjunktabletter till typ malar. Inte att rekomendera men... Vi matade med krill, räkmix och röda mygglarver. Att daggmask skulle va basföda vetfan för en art som mest är i vattnet ! Men lite molusker och annat slinker ju säkert ner om man ger dem.
Dom vill inte ha för mycket cirkulation i karet men lite från en pump är inte fel för att hålla vattnet friskt o fint.

Annons