Passande växt för Marmorguramis att fästa skumbo vid!!

#1 - 15 maj 2007 20:32
Hej!

jag letar nu efter en bra flytväxt/vanligt växt som Marmorguramis gillar att lägga sina skombon i/bygga runt

just nu har jag INGA flytväxter alls

tips på bra växt jag borde prova på som de gillar??

Kristoffer
#2 - 15 maj 2007 20:57
Halloj Stoffy!
Är ingen expert på Guramis, men dom brukar gilla flytväxter, som ligger på ytan. Runt dessa kan hanen liksom förankra sitt skum, som så att säga, får fäste i bladen och blir stort och sammanhållande. Flytväxter finns det massor av varianter av - och jag vill nog överlåta till de flytväxtkunniga att rekommendera en sort som passar. Hoppas du får bra bubbeldrag på dina Guramis - och förresten, Grattis till nya Malawikaret!:)

Edit; Jädrar, jag ser att du redan kollat in flytväxter - jag svarade egentligen på din fråga i en annan tråd - om javamossa... jaja, men flytväxter tror jag nog är en höjdare!
#3 - 15 maj 2007 21:47
Jag och fiskarna gillar Limnobium laevigatum som i näringsfattigt vatten får otroliga rötter - de kan nå ner till bottnen. Finns på Södermalms akvarieaffär, tror jag.
#4 - 15 maj 2007 22:34
Mina guramier bygger gärna skumbon i bestånden av pistia stratiotes http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33
Har du räkor brukar de trivas med att hänga i de borstiga rötterna.
#5 - 15 maj 2007 22:44
Flytväxter funkar nog bäst men när mina dvärggurami lekte så fick de ett moses stentavlablad (krukväxt) det funkade jättebra,hannen fick till ett fint bo och bladet höll sig snyggt länge :p
#6 - 15 maj 2007 23:29
Jag och fiskarna gillar Limnobium laevigatum som i näringsfattigt vatten får otroliga rötter - de kan nå ner till bottnen. Finns på Södermalms akvarieaffär, tror jag.

tackar!
Kristoffer
#7 - 15 maj 2007 23:30
saltbiff skrev:
Flytväxter funkar nog bäst men när mina dvärggurami lekte så fick de ett moses stentavlablad (krukväxt) det funkade jättebra,hannen fick till ett fint bo och bladet höll sig snyggt länge :p

ok
tackar!!

<Kristoffer
#8 - 15 maj 2007 23:33
Stoffy34 skrev:
tackar!

Kristoffer

hej!

hittar inte någon bild på de här

kan du skicka mig en bild på dem?

Kristoffer
#9 - 16 maj 2007 00:00
saltbiff skrev:

moses stentavla????

var hittar jag den?

Kristoffer
#10 - 16 maj 2007 00:01
Idanajad skrev:
Mina guramier bygger gärna skumbon i bestånden av pistia stratiotes http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33

hej!

tackar

skall nog satsa på en sådan
säljs de på kruka??

Kristoffer
#11 - 16 maj 2007 21:16
Råkar du springa på en moses stentavla i nån blomaffär kan du ju testa att köpa en sån...de är jättefina som krukväxter och bladen flyter bra på ytan..:p
#12 - 16 maj 2007 21:27
Idanajad skrev:

hej

ja köpte pistia i dag!!

den var fin, och växer snabbt har jag förstått

ha re

Kristoffer
#13 - 16 maj 2007 21:28
saltbiff skrev:
Råkar du springa på en moses stentavla i nån blomaffär kan du ju testa att köpa en sån...de är jättefina som krukväxter och bladen flyter bra på ytan..:p

åh fan

tack för tipset!

Kristoffer

Annons