Passande växt-rör till Juwel Rio 180 T5?

#1 - 5 augusti 2010 07:30
Hej,
jag undrar om nån har tips på passande T5 växt-rör till Juwel Rio 180? Jag hade helst velat ha aquarelle men de verkar svåra att få tag i och verkar inte passa Juwels särskilda mått. De ska vara 895mm, som ni ser här: http://www.pwss.nu/product.php?productid=5473&cat=1083&page=1

Vet någon ett passande "växt-rör" som funkar till denna ramp?
tack.
#2 - 5 augusti 2010 07:46
cgr skrev:
Hej,

jag undrar om nån har tips på passande T5 växt-rör till Juwel Rio 180? Jag hade helst velat ha aquarelle men de verkar svåra att få tag i och verkar inte passa Juwels särskilda mått. De ska vara 895mm, som ni ser här: http://www.pwss.nu/product.php?productid=5473&cat=1083&page=1

Vet någon ett passande "växt-rör" som funkar till denna ramp?

tack.

Det ända som vi har httat här i sverige är arcadia plant pro som finns att köpa i akvarielagret i stockholm eller seras brilliant daylight på pwss. Anars är tyvärr urvalet inte så stort när dom har sina egna speciall längder.
jag kör själv med en kombo av båda dom och det funkar bra!
#3 - 5 augusti 2010 07:58
Tack för hjälpen! Då vet jag. Funkar Seras rör bra? Mkt rött ska väl ljuset innehålla för att växterna ska bli nöjda?

sissi. skrev:
Det ända som vi har httat här i sverige är arcadia plant pro som finns att köpa i akvarielagret i stockholm eller seras brilliant daylight på pwss. Anars är tyvärr urvalet inte så stort när dom har sina egna speciall längder.

jag kör själv med en kombo av båda dom och det funkar bra!
#4 - 5 augusti 2010 09:22
Ser nu att sera verkar ha ett passande "växt"-rör med rött ljus oxå, kanske kan vara något?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=9788&cat=1085&page=1
#5 - 5 augusti 2010 10:56
cgr skrev:
Ser nu att sera verkar ha ett passande "växt"-rör med rött ljus oxå, kanske kan vara något?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=9788&cat=1085&page=1

Ja seras rör funkar ok, men bättre än juwels! Det ända jag kan säga är att seras brilliant daylight gav nog mig en rejäl med omgång alger på framrutan men inte på bakrutan där jag har arcadias rör. jag skulle nog ändå satsa på brilliant för den har bättre färgåtergivning, men ger mer åt det blåare ljuset, kanske ett sånt och ett plant color.
#6 - 5 augusti 2010 12:11
Du hittar det mesta i min gamla tråd:):
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138978&highlight=juwel+lysr%F6r

Som du ser har Sera Brilliant Daylight betydligt bättre värden för växter än deras Plant Pro (uselt), sanningen är att om infon stämmer så är daylight ganska så långt i toppen!

Arcadia Plant Pro har det bästa PUR-värdet (total effektivitet med hänsyn till mängd ljus och spektra) av alla jag hittat. Det är helt klart toppklass men kan dra lite väl mycket åt lila, men jag är nöjd.

sissi, såg ljuset bra ut när man kombinerar Arcadia och Sera Daylight? Alger på framrutan lär knappast kommit pga av att något varit fel på röret, snarare att rören är så bra att växerna blir begränsade av annat. :p
#7 - 5 augusti 2010 12:22
Lysande tråd du skapat, massa info! En fråga, vet du om det går köpa plant pro över nätet från Sverige? Eller måste jag åka till Akvarielagret i sthlm?

Som du ser har Sera Brilliant Daylight betydligt bättre värden för växter än deras Plant Pro (uselt), sanningen är att om infon stämmer så är daylight ganska så långt i toppen!

Arcadia Plant Pro har det bästa PUR-värdet (total effektivitet med hänsyn till mängd ljus och spektra) av alla jag hittat. Det är helt klart toppklass men kan dra lite väl mycket åt lila, men jag är nöjd.

sissi, såg ljuset bra ut när man kombinerar Arcadia och Sera Daylight? Alger på framrutan lär knappast kommit pga av att något varit fel på röret, snarare att rören är så bra att växerna blir begränsade av annat. :p
#8 - 5 augusti 2010 12:26

Ja ljuset ser bra ut!! Jag tycker fortfarande att ljuset är ganska gult konstigt nog, skulle vilja få ner det lite till. Men jag tror det är en jäkla bra kombo för växterna. Växer så det knakar fast att jag har lite alger. Nu får dom ju lite av båda rött och blått. Ska nog fortsätta med den här kombinationen:)
#9 - 5 augusti 2010 12:38
Tackar! Var ju i sort behov själv och delade med mig av allt jag hittade då jag antog att det var ett vanligt problem. Som vanligt tackar jag defdac för hans guider och listor som all grundinfo i tråden är baserad på! :)

Har för mig att akvarielagret just även är en grossist till andra butiker samtidigt som de säljer till privstpersoner. Testa att höra av dig till dem och fråga om de skickar eller säljer till någon butik i din närhet. Annars får du höra med internetbutikerna som säljer arcadia (kan dock ta en stund att få grejerna) eller så får du importera.

Sök och fråga efter Arcadia J5 Plant Pro (J=juwelmått).
#10 - 5 augusti 2010 12:40
sissi. skrev:
Ja ljuset ser bra ut!! Jag tycker fortfarande att ljuset är ganska gult konstigt nog, skulle vilja få ner det lite till. Men jag tror det är en jäkla bra kombo för växterna. Växer så det knakar fast att jag har lite alger. Nu får dom ju lite av båda rött och blått. Ska nog fortsätta med den här kombinationen:)

Kul att höra att det gått bra! :)
Skriv gärna några rader om kombon i andra tråden så den överlever (eller bara bumpas) och så vi får ännu mer samlad info i den. :D
#11 - 5 augusti 2010 12:44
Ok! Så om man bara ser till växternas bästa så är Arcadias Plant pro bäst, men Seras daylight är inte dålig?

Tackar! Var ju i sort behov själv och delade med mig av allt jag hittade då jag antog att det var ett vanligt problem. Som vanligt tackar jag defdac för hans guider och listor som all grundinfo i tråden är baserad på! :)

Har för mig att akvarielagret just även är en grossist till andra butiker samtidigt som de säljer till privstpersoner. Testa att höra av dig till dem och fråga om de skickar eller säljer till någon butik i din närhet. Annars får du höra med internetbutikerna som säljer arcadia (kan dock ta en stund att få grejerna) eller så får du importera.

Sök och fråga efter Arcadia J5 Plant Pro (J=juwelmått).
#12 - 5 augusti 2010 12:45
Förresten angående gult ljus så kan man ju om man vill testa Seras blå rör skillnaden i effektivitet kan vara ganska så marginell. Estetiskt vet jag inte hur det skulle bli. :p
#13 - 5 augusti 2010 12:51
cgr skrev:
Ok! Så om man bara ser till växternas bästa så är Arcadias Plant pro bäst, men Seras daylight är inte dålig?

Exakt! Det finns nog en anledning till varför jag just fann info om Arcadia på just Aquascapingforum och tävlingar. Seras ligger lite efter (om alla info är korrekt) men är för den delen långt ifrån dåligt. Estetiskt är det helt enkelt en smakfråga så man får väga lite.

Nu är det bara Dennerle och Sera blue sky Royal kvar för någon att testa! ;)
#14 - 5 augusti 2010 12:54
Ok! :) Och om man ska beskriva färgerna är Arcadian rödaktig och Seras mer gul, eller vit?

Exakt! Det finns nog en anledning till varför jag just fann info om Arcadia på just Aquascapingforum och tävlingar. Seras ligger lite efter (om alla info är korrekt) men är för den delen långt ifrån dåligt. Estetiskt är det helt enkelt en smakfråga så man får väga lite.

Nu är det bara Dennerle och Sera blue sky Royal kvar för någon att testa! ;)
#15 - 5 augusti 2010 12:59
Tänk dig ett vasst lila sken som ger sig lite med att röret värms och med tiden, framhäver röd-lila färger enormt! Rötterna ser nästan lila ut första gången man startar men det blir bättre. Se bara på att mina fototävlingsbidrag lyckas ha gulstick trots ljuset! :p

Seras ska vara ganska neutralt dagsljus med grym färgåtergivning. Vill du ha blåare ljus ändå så testa Blue Sky Royal om du har lust. ;)

Annons