*****Passar dessa fiskar ihop?****

#1 - 10 januari 2004 09:33
Vi har ett 105liters akvarium.Vi hade tänkt oss att ha:
6st Black molly
ca 5st Praktbotior
3st Kampfiskar
Ett antal malar
Dvärggurami
Och kanske ett stim kardinaltetror

Jaa....vi vet liksom inte om alla dessa fiskar trivs ihop..[:-136]

Hejdå!Hoppas att många svarar
#2 - 10 januari 2004 09:47
nej! kampfisken lär bli ett problem. Jag kan ha fel!
#3 - 10 januari 2004 09:47
Hoppas du menar 2 kampfisk honor och 1 hane annars har du bara 1 hane kvar i slutändan.
#4 - 10 januari 2004 09:57
Praktbotiorna kommer så småningom bli för stora för ditt akvarium.
Varför inte prova någon mindre sort, typ Pakistanbotia??
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=844
#5 - 15 januari 2004 20:47
Ok....

Angående Praktbotior:

Alt.1.Blir dom förstora finns det gott om plats i avloppssystemet åt dom....:P :P :P:P
Alt.2. Vi ger dom för lite mat...:P
Alt.3. Pippi Långstrump kommer hit med sina krumelur piller
Alt.4. Vi säljer dom och tjänar enormt mycket kosing!:P:P
Alt.5. Dom kommer säkert trivas bra i familjens marmor swimming pool,och jag kan be våra tjänare att flytta dit dom väldigt försiktigt

Vad tycker ni är det bästa alternativet??:P
#6 - 15 januari 2004 21:23
Alt.6 blir bra... detta om att ni respekterar era djur och ser till fiskens bästa... alltså låter bli att köpa dem överhuvudtaget!

Även alternativ 7 skulle funka, det om att köpa ett större kar redan från början... sisådär en 5-700 l blir säkert bra!
#7 - 15 januari 2004 21:32
Varför köpa en fisk man tycker är fin men som kräver mer än dubbelt så stor kar som man själv har och menar att mata den mindre för att den ska "passa"? Shit, välj en annan fisk kanske?

Försökte du vara rolig, är inte detta rätta platsen...
#8 - 15 januari 2004 21:35
kampfiskarna tar död på vandra så se til att ha 2 honor en hane
#9 - 15 januari 2004 21:43
Sedan undrar man ju vad ett antal malar betyder??? Ska även dessa införskaffas utan att man tar hänsyn till fiskens behov, eller???
#10 - 15 januari 2004 23:52
Ett tips; skaffa hund istället.
#11 - 16 januari 2004 01:38
Ska de låta bli att mata hunden också så att den inte blir för stor *ler*

#12 - 16 januari 2004 08:28
Vilka sjuka människor det finns i världen.
#13 - 23 januari 2004 20:36
lol...detta var ett litet skämt om ni ursäktar.....
#14 - 23 januari 2004 20:37
Och ni borde kunna se ironin och sarkasmen i det där inlägget....ett antal malar menar vi 3-4 kanske dom vi ska köpa är väll 3cm just nu
#15 - 23 januari 2004 20:47
det finns 100tals malar, ska ni köpa 3-4 st red tail eller menar ni sugmalar?

och hålla praktbotior i 100 liters är djurplågeri!

JAG skulle rekommendera dessa fiskar till ert 105liters:
¤ 2st gamla hederliga ancistrus
3st Kampfiskar (1 hane 2 honor)
3st Dvärggurami (1 hane 2 honor, köp först 6-7 st å sortera bort om inte din handlare kan plocka ut 1+2 direkt)
¤ ett stim på 15-20 kardinaltetror eller 6st Blackmolly.

mer än så här ska man inte ha i 100liter....

Du har väl läst om arterna här på zoopet???
#16 - 23 januari 2004 20:48
Låt han vara, träffade han en känslig punkt... ? Nu ska jag svara utan att kommentera idiotiskt... Jag hade 2 praktbotior i ett 47 liters akvarium, och dom trivdes perfekt, och om ni inte visste det så finns det olika storlekar på praktbotior, det finns såna som blir riktigt stora, och såna som e anpassade efter mindre akvarium och endast blir runt 8-10 cm stora. Iallafall, nu när jag bytte till ett 100 liters, så blev botiorna skygga, så jag kan konstatera att dom trivdes bättre i det gamla, får nu köpa till flera så dom mår bättre. Kampfiskarna får du vara försiktiga med. 2 honor 1 hane går bra, mer än 1 hane är knappast bra. Malar... ja du kan ha praktiskt taget hur många corydoras som helst, jag har 3 stycken för tillfället. Du behöver iallafall minst 2 algätare, men för många är inte heller bra, för då går dom hungriga. Akta bara så du inte får för mycket fiskar, för det är inte heller bra. Jo jusste, kampfisken gillar att nafsa på andra fiskars fenor om dom är stora som dens egna, och det kan få fenorna att se riktigt fula ut. Min kampfisk nafsade sönder min black mollys fenor, så ha det i åtanke. Annat än det så låter det bra. Lycka till med ditt akvarium!
#17 - 23 januari 2004 20:56
Låter lite mycket! Men det kanske fungerar med så mycket fisk.
#18 - 23 januari 2004 21:06
Ursprungligen skickat av ToMTeMoR

Låt han vara, träffade han en känslig punkt... ? Nu ska jag svara utan att kommentera idiotiskt... Jag hade 2 praktbotior i ett 47 liters akvarium, och dom trivdes perfekt, och om ni inte visste det så finns det olika storlekar på praktbotior, det finns såna som blir riktigt stora, och såna som e anpassade efter mindre akvarium och endast blir runt 8-10 cm stora. Iallafall, nu när jag bytte till ett 100 liters, så blev botiorna skygga, så jag kan konstatera att dom trivdes bättre i det gamla, får nu köpa till flera så dom mår bättre. Kampfiskarna får du vara försiktiga med. 2 honor 1 hane går bra, mer än 1 hane är knappast bra. Malar... ja du kan ha praktiskt taget hur många corydoras som helst, jag har 3 stycken för tillfället. Du behöver iallafall minst 2 algätare, men för många är inte heller bra, för då går dom hungriga. Akta bara så du inte får för mycket fiskar, för det är inte heller bra. Jo jusste, kampfisken gillar att nafsa på andra fiskars fenor om dom är stora som dens egna, och det kan få fenorna att se riktigt fula ut. Min kampfisk nafsade sönder min black mollys fenor, så ha det i åtanke. Annat än det så låter det bra. Lycka till med ditt akvarium!

1: hur vet du att dom mådde bra?
2: Det finns inga praktbotior som är "anpassade" till små akvarium, de blir alla stora, däremot så finns det andra botior som blir mindre
3: corrydoras är INTE en algätare.
MVH
Magnus
#19 - 23 januari 2004 21:17
Suck... läs lite bättre jag sa aldrig att corydoras var algätare. jag sa att det var malar, och att han skulle skaffa algätare. Hm.. dom mådde bra för att dom åt friskt, alltid var frame och simma, aldrig mådde dåligt, men när jag bytte till nya akvariet så äter dom extremt lite, gömmer sig hela tiden och visar fler tecken på att dom mår dåligt (nöjd nu)?
#20 - 23 januari 2004 22:29
Ursprungligen skickat av 2st

Vi har ett 105liters akvarium.Vi hade tänkt oss att ha:

6st Black molly

ca 5st Praktbotior

3st Kampfiskar

Ett antal malar

Dvärggurami

Och kanske ett stim kardinaltetror

Jaa....vi vet liksom inte om alla dessa fiskar trivs ihop..[:-136]

Hejdå!Hoppas att många svarar

105 liter är inte så stort.

Jag föreslår

4 molly
6 st pansarmalar
2 dvärgurami (par)
10 kardinaltetror

Eventuellt några mindre algätare.

Jag tog bort några arter. Du kommer att få väldigt fullt på bottnen med din lista.
#21 - 28 januari 2004 08:18
OK!Tomtemor mfl. som inte bara var negativa!:D Visst alla nybörjare kan göra sina fel!? eller? Så på denna sajt är det alltså inte tillåtet att skriva lite saker som man fått om bakfoten?
#22 - 28 januari 2004 08:24
Jo, självklart kan man skriva felaktiga saker, men man måste vara beredd på att någon säger emot. Att folk blir lite griniga beror på att samma frågor kommer upp hela tiden.. Men skippa praktbotierna och lycka till med akvariet [:)]

Annons