Passar ett Aquael Turbofilter 1100 i 160L?

#1 - 23 november 2007 18:39
Hej!

Skulle man kunna ha Aquael Turbofilter 1100 i ett 160L akvarium med ancistrus och Endlers eller blir det för kraftfullt?

Jag har inte hittat nåt om vilken akvarievolym filtret skulle passa på bara att det pumpar 1100L/h.

Väldigt tacksam för svar och synpunkter! :)
#2 - 23 november 2007 18:45
Mia A skrev:
Hej!

Skulle man kunna ha Aquael Turbofilter 1100 i ett 160L akvarium med ancistrus och Endlers eller blir det för kraftfullt?

Jag har inte hittat nåt om vilken akvarievolym filtret skulle passa på bara att det pumpar 1100L/h.

Ja, det blir i runda slängar en vattengenomströming på 7 gånger akvarievolymen per timme, rätt strömt med andra ord. ancistrus gillar stark genomströmning så den skulle nog bara trivas hur bra som helst (kommer ju från floder och vattendrag i naturen), Endlers tror jag inte uppskattar det lika mycket (stilla vattendrag och sjöar) men jag kan ha fel, själv har jag inte så stark genomströmning i mitt Guppykar.
#3 - 23 november 2007 18:46
jag kan säga att det blir storm i karet MEN om man ställer den på minimum och på utblåset sätter på ett av förlängningsrören som följer med och skeden så funkar det bra! det är ett stort filter och filterpatronen är finporig och ger kristallklart vatten men sätter tyvärr igen ganska snabbt!
#4 - 23 november 2007 18:50
Jag tycker det även går bra att minska "stormen" med att sätta grovmaskig filtermatta över utblåset så fördelas vattnet lite annorlunda och bromsas upp.
#5 - 23 november 2007 19:25
Mia A skrev:
Hej!

på kartongen står det 200-400L
#6 - 23 november 2007 19:33
åheim skrev:
på kartongen står det 200-400L

Då är ju min. volymen inte så mycket större än mitt kar ;)

Skulle Aquael Turbofilter 650 passa bättre då?

Jag är rädd att det ska bli för svag cirkulation och för lite filtervolym i karet (jag har tyvärr gjort några dåliga köp/erfarenheter) och vill därför gärna vara på den säkra sidan :) )

Jag har det minsta Aquael Turbofiltret (350) i mitt 54L (med räkor och det funkar kanon och de förökar sig stadigt :) ) och jag gillar det skarpt, tyst, billigt och inga springor som yngel eller räklingar kan ta sig in i.

Har du några fler tips/synpunkter? :)
#7 - 23 november 2007 19:37
jubbe063 skrev:
Ja, det blir i runda slängar en vattengenomströming på 7 gånger akvarievolymen per timme, rätt strömt med andra ord. ancistrus gillar stark genomströmning så den skulle nog bara trivas hur bra som helst (kommer ju från floder och vattendrag i naturen), Endlers tror jag inte uppskattar det lika mycket (stilla vattendrag och sjöar) men jag kan ha fel, själv har jag inte så stark genomströmning i mitt Guppykar.

Endlerserna kan ju alltid få flytta till nåt annat kar och så får jag skaffa nån annnan fisk som gillar strömt :)

Ancistrusarna tänker jag inte flytta på, de ynglar av sig för fullt :)
#8 - 23 november 2007 19:43
jag gillar också detta filter och sen kan man fylla behållaren med vad man vill så man kan uppnå en jättebra biologisk rening:) 650 eller 1100.an ja jag vet inte jag hade nog kört på 650 tror jag om jag hade endlers i karet...
#9 - 23 november 2007 19:47
åheim skrev:
jag gillar också detta filter och sen kan man fylla behållaren med vad man vill så man kan uppnå en jättebra biologisk rening:) 650 eller 1100.an ja jag vet inte jag hade nog kört på 650 tror jag om jag hade endlers i karet...

Blir 650´n tillräckligt för ancistrusarna också?

Vad tycker du att man ska fylla behållaren med?
#10 - 23 november 2007 19:54
ja det kommer funka bra med ancistrusarna för den pumpar iallafall akvarievolymen x4!
du kan köra med zeoliten som följer med om du vill det funkar bra men annars de riktigt små biobollarna eller vanlig grov blå filtermatta, det viktigaste att det är grovt och kan gå länge utan att behöva rengöras!
#11 - 23 november 2007 20:09
åheim skrev:
ja det kommer funka bra med ancistrusarna för den pumpar iallafall akvarievolymen x4!

du kan köra med zeoliten som följer med om du vill det funkar bra men annars de riktigt små biobollarna eller vanlig grov blå filtermatta, det viktigaste att det är grovt och kan gå länge utan att behöva rengöras!

Då blir det ett 650 i morgon när jag far till djuraffären :)

Tack för svaren och all hjälp! :)
#12 - 24 november 2007 09:36
Jag har 350 i mitt 54 liters och det är precis lagom fart där. Svärmor har 650 i 112liter och det är väldigt lagom. Jag undrar om inte 650 blir lite för lite till 200 liter.
Det är ju inte så svårt att minska flåset om det blir för starkt, men tvärtom om man har för klent filter är svårt.
#13 - 24 november 2007 18:37
Jag har 650L till mina 63L kar.
#14 - 24 november 2007 19:10
Vi kör ett Fluval 4+ (1000liter/h) i vårt 144 liters, utan problem. Då har vi den inställd på minsta.
Jag hade kört på filtret som du nämner i startinlägget!
#15 - 24 november 2007 20:05
Hur gör du för att få plats med det på höjden?
#16 - 24 november 2007 20:09
det funkar om man har flera mindre pumpar som tillsammans ger 650L men att ha endast en pump med den styrkan ger en väldigt stark stråle och orsakar ju en storm i 63L
#17 - 24 november 2007 20:31
Nej inte om man placerar den på ett bra sett. Om det vore storm så skulle inte mina nyfödda yngel klara sig så bra, men det gör de.
#18 - 26 november 2007 00:44
Nej inte om man placerar den på ett bra sett. Om det vore storm så skulle inte mina nyfödda yngel klara sig så bra, men det gör de.
har du endlers yngel? jag har själv provat med en fluval 2+ 400L/tim i ett 54L och till malawi hade det varit bra men inte till mina tetror och enda sättet jag hade kunnat placerat det utan att det blivit för strömmt i karet hade varit utanför akvariet;)
#19 - 26 november 2007 17:21
jag strömmar i stort sett alla mina kar minst 10x/h och inga fiskar klagar än så länge...
i mitt 37.5 liters är pumpen på 550 liter kopplad till ett eheim-strilrör som sitter i ytan och det funkar klockrent... sprider man ut "blåset" på flera utblås så är det ingen som helst fara...
#20 - 26 november 2007 21:35
åheim skrev:
har du endlers yngel? jag har själv provat med en fluval 2+ 400L/tim i ett 54L och till malawi hade det varit bra men inte till mina tetror och enda sättet jag hade kunnat placerat det utan att det blivit för strömmt i karet hade varit utanför akvariet;)

Nej inga guppy här, bara malawi.
#21 - 26 november 2007 22:03
Nej inga guppy här, bara malawi.
Precis! och det har inte frågeställaren[:o]
#22 - 26 november 2007 22:14
Vandal skrev:
jag strömmar i stort sett alla mina kar minst 10x/h och inga fiskar klagar än så länge...

i mitt 37.5 liters är pumpen på 550 liter kopplad till ett eheim-strilrör som sitter i ytan och det funkar klockrent... sprider man ut "blåset" på flera utblås så är det ingen som helst fara...
nej de har lite svårt att nå fram med eventuella klagomål;) strilrör tycker jag ger väldigt hårda strålar så jag föredrar att ha grova slangar på utblåset istället! man märker som i mitt lilla 30liters att neontetrorna ligger i skydd bakom växterna när jag drar på pumpen för fullt (500L/tim) och det är inge vidare kul att se på och tror inte dem uppskattar det heller men jag drar ner pumpen på ca:200L/tim och då är de överallt i karet så det ser jag som ett gott tecken!
#23 - 27 november 2007 05:52
klagomål hade jag nog sett på fiskarnas beteende eller? ;) visst blir det strålar, men de är inte så hårda... 12 hål á 3mm sprider det tillräckligt för att mina räkor ska sitta vid utblåsen och plocka alger från kanterna...
och det hänger ju lite på vilken fisk man har... mest naturligt hade ju vart att röra hela vattenmassan på en gång som i naturen, men jag misstänker att det skulle bli ett rätt dyrt projekt...
HazelCR
#24 - 1 december 2007 08:16
Mia A skrev:
Hej!

Jag har en del cirkulationspumpar av märket Aquael, men jag har köpt cirkulationpumpen och sedan använt PPI-matta. Namnet Turbofilter låter ju bra, men min erfarenhet är, att pumparna är ganska svaga, på så sätt att pumpkapaciteten sjunker betydlligt, så fort filtret blir lite smutsigt. Så blir det ju även med t.ex. Fluval också, men ngt värre med Aquael, anser jag.
Aquael är en billig pump, kanske är det det som märks?

Aquaelspumpar av denna typ är också ganska sköra. Men lite otur har man sönder "vridöronen", när man rengör pumphuset.

Till ditt 160 liters kar fungerar det nog bra, med tanke på ditt fiskval. Men jag skulle i iaf överväga ett annat filteralternativ.
Kanske en cirkulationpump och en filterhörna istället, om du vill hålla alla grejerna i karet?

Till sist: Jag kör själv med Aquaels billiga pumpar, (650 l/h), till småkar, där jag vill ha ordentlig cirkulation till firrar såsom Corydoras och Ancistrus m.m.
Det största karet som jag använder Aquael 650 till är ett 140 liters kar. Men det tenderar att gegga igen ganska fort. Inte en ideal lösning alltså.

PS Vridöron blir inte lätt för er att förstå. :D;)
#25 - 1 december 2007 11:22
jag håller inte alls med ovanstående då jag haft dessa pumpar i flera år och jag tycker det är en tyst, kraftfull och hållbar pump det enda är att den filterpatron som följer med filtret är väldigt finporig och blir ganska fort igensatt men det finns grövre att köpa för en billig peng;)
HazelCR
#26 - 1 december 2007 13:54
åheim skrev:
jag håller inte alls med ovanstående då jag haft dessa pumpar i flera år och jag tycker det är en tyst, kraftfull och hållbar pump det enda är att den filterpatron som följer med filtret är väldigt finporig och blir ganska fort igensatt men det finns grövre att köpa för en billig peng;)

Där ser man. Din favorit, är inte min favorit.
Lägg märke till att jag inte alls dömer ut pumpen, men den är absolut inte min favorit.
#27 - 1 december 2007 16:36
HazelCR skrev:
Där ser man. Din favorit, är inte min favorit.

Lägg märke till att jag inte alls dömer ut pumpen, men den är absolut inte min favorit.
Jag tycker ALLA aquaels pumpar håller en hög kvalite och min absoluta favorit är aquael unimax ytterfilter;)
HazelCR
#28 - 1 december 2007 16:49
åheim skrev:
Jag tycker ALLA aquaels pumpar håller en hög kvalite och min absoluta favorit är aquael unimax ytterfilter;)

Just den har jag inte testat. Tack, för tipset.
Jag föredrar ytterfilter eller filterhörnor med cirkulationspumpar bakom. Men till mindre kar så passar Aquael med PPI-matta mig bra.

Jag undrar vad Mia valt. :confused::confused::confused:
#29 - 1 december 2007 16:59
håller med dig!! har en filterhörna i mitt 60Liters och det är suuper, behöver i stort sett aldrig rengöra det:)
#30 - 2 december 2007 10:47
HazelCR skrev:
Just den har jag inte testat. Tack, för tipset.

Jag föredrar ytterfilter eller filterhörnor med cirkulationspumpar bakom. Men till mindre kar så passar Aquael med PPI-matta mig bra.

Jag undrar vad Mia valt. :confused::confused::confused:

Eftersom butiken inte hade nåt av flitren hemma så fick jag beställa och då tog jag både ett 650 och ett 1100 så jag får prova mig fram, det som blir över får flytta till något annat akvarium :)

Sen tror jag precis som Åheim säger att om det visar sig att filtret sätter igen för fort så är det bara att byta ut den fina filtermattan mot grövre (jag har en stor bit matta hemma som jag köpt för länge sen "just in case...")

Jag återkommer sen när jag fått filtren och provat :)

Förresten har ni något tips på en bra cirkulationspump som man kan ha i ett 540 med Malawi?

Annons