Hej!
Skulle man kunna ha Aquael Turbofilter 1100 i ett 160L akvarium med ancistrus och Endlers eller blir det för kraftfullt?
Jag har inte hittat nåt om vilken akvarievolym filtret skulle passa på bara att det pumpar 1100L/h.
Väldigt tacksam för svar och synpunkter! :)
Jag har en del cirkulationspumpar av märket Aquael, men jag har köpt cirkulationpumpen och sedan använt PPI-matta. Namnet Turbofilter låter ju bra, men min erfarenhet är, att pumparna är ganska svaga, på så sätt att pumpkapaciteten sjunker betydlligt, så fort filtret blir lite smutsigt. Så blir det ju även med t.ex. Fluval också, men ngt värre med Aquael, anser jag.
Aquael är en billig pump, kanske är det det som märks?
Aquaelspumpar av denna typ är också ganska sköra. Men lite otur har man sönder "vridöronen", när man rengör pumphuset.
Till ditt 160 liters kar fungerar det nog bra, med tanke på ditt fiskval. Men jag skulle i iaf överväga ett annat filteralternativ.
Kanske en cirkulationpump och en filterhörna istället, om du vill hålla alla grejerna i karet?
Till sist: Jag kör själv med Aquaels billiga pumpar, (650 l/h), till småkar, där jag vill ha ordentlig cirkulation till firrar såsom Corydoras och Ancistrus m.m.
Det största karet som jag använder Aquael 650 till är ett 140 liters kar. Men det tenderar att gegga igen ganska fort. Inte en ideal lösning alltså.
PS Vridöron blir inte lätt för er att förstå. :D;)