Patronhylsor i karet?

#1 - 14 januari 2011 18:48
Ska starta ett västafrikanskt biotopakvarium, närmare bestämt kongofloden, och funderar på att slänga i lite patronhylsor som ska anspela på kriget i Kongo. Finns det några ämnen i dessa som är skadliga för fiskarna? Tänkte självklart koka och rengöra dem ordentligt innan för att få bort all olja men är det några ämnen i själva metallen som är skadliga?
#2 - 14 januari 2011 18:51
Metall skall man alltid ta försiktigt med. Rostfritt stål går bra men vad innehåller hylsor för metaller egentligen?
#3 - 14 januari 2011 18:54
Vanligaste hylsorna innehåller mest mässing men finns äldre modeller som är i järn och dom ska man nog inte stoppa i...
Det gäller nog detsamma för mässingen
erikthur skrev:
Metall skall man alltid ta försiktigt med. Rostfritt stål går bra men vad innehåller hylsor för metaller egentligen?
#4 - 14 januari 2011 18:57
Det finns "klickpatroner" i plast man kunde använt kanske, dessa brukar vara vita,röda,orange etc
Men jag har för mig att jag har sett i guldaktigt som liknar riktiga.Fast dessa brukar även kulan sitta på, även den i plast.
Finns i dom flesta vapenbutiker.
#5 - 14 januari 2011 19:31
Bara en ide, men det kanske funkar?
Lackera hylsorna med ett lämpligt lack som inte släpper nåt ifrån sig, tunt fint lager så lär det inte synas....
Jag tycker dock att det inte låter som om det kommer att bli så snyggt som koncept men det är ju en annan fråga i sig.

//NiXoN
#6 - 15 januari 2011 09:34
Själv hade jag aldrig stoppat patronhylsor i något akvarium, inte ens lackade - hur fixar man insidan säkert? Metallstycken öht ska man akta sig för i akvarier.
#7 - 15 januari 2011 11:06
Man limmar en pinne mot kanten på insidan av hylsan, doppar hela eländet i lättflytande lack och låter den rinna av. Sen när den torkat bryter man loss pinnen och lackerar den ytan med en liten pensel/tandpetare.

//NiXoN
#8 - 16 januari 2011 02:22
Mässing = innehåller koppar. Mkt giftigt.
#9 - 16 januari 2011 05:33
Kul ide!
Jag skulle fylla insidan av hylsan med sand, sen typ svart vax för att få den att se ihålig ut, och sedan lacka precis som en bakgrund, lite pyssel och jobb, glöm inte skölja dom rikligt eller låta dom ligga i vatten ett bra tag innan du plumsar ner dom !!!!
och bilder såklart på karet :)
#10 - 16 januari 2011 10:08
TACK!!!! Din fråga om patronhylsor gav mig lite inspiration här hemma. Jag har ett svartvattenkar som jag varit missnöjd med för det sett så tråkigt ut. Men just det du skrev om att patronhylsor faktiskt är "äkta" och helt riktigt i ett kar "från kongofloden" fick mig att vilja göra något liknande i mitt kar som ska se ut som en vanlig svensk insjö.

Jag gillar att snorkla och då ser man ju en hel del som ligger på botten, så såhär fick det bli:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=716

Tack igen för en rolig idé!! :-D
#11 - 16 januari 2011 11:31
Hej!
Om du känner någon som kan svarva, kan du be denne att svarva patronhylsor i lämpligare material än originalets mässing. Finns t.ex komposit. Bara en idé...

Mvh, Carina (vars make lämnat tipset)
Bilagor:
#12 - 18 januari 2011 16:16
Hylsan är gjord i mässing (=ca70%zink ca30%koppar) bl.a. för att det står mycket väl emot väder och vind. Jag tror inte ett par mässingsföremål skulle släppa några nämnvärda mängder koppar om man inte har rejält surt akvarievatten.
Problemet jag kan tänka mig är att hylsan innehåller krutrester men framför allt rester från tändhatten. Är det inte en miljö tändhatt innehåller dessa små mängder av bly, arsenik och ibland kvicksilver i metallisk och oxiderad form. Jag skulle inte lita på att ett lacklager lyckas kapsla in ämnena.
Du skulle kunna köpa nya oanvända hylsor avsedda för handladdning och om du är orolig för att de släpper koppar så lacka dem. Finns att köpa i välsorterade jakt butiker eller från t.ex. www.midwaysverige.com
/er akvarieintresserade vapentekniker
#13 - 20 januari 2011 04:51
Finns bland annat bälten som har patronhylsor som dekoration. Har för mig dom är i rostfritt stål (dom är iaf silverfärgade) en hylsa för 20 kr.

Kolla in länken: http://www.shock.se/system/search/product.asp?id=138867

Annons