De första fiskarna har flyttat in i 150 liter - efter två veckor är de 10 fina rosentetror och 5 finfina mosaikpansarmalar. Men jag undrar lite över deras stimbeteende - och om jag kan påverka dem på något sätt.
Rosentetrorna håller sig en del vid ena kortsidan av akvariet, trivs bäst kring en rot. Det är ju så de ska bete sig. Men ofta håller de inte ihop stimmet utan är utspridda i akvariet, lite vid ytan och lite vid botten och en del i mitten. Köper man stimfisk vill man ju att de ska stimma. Jag tror att akvariehandlaren lyckades plocka ihop nio hanar och en hona, kan det påverka hur de håller ihop? Eller kommer de att hålla ihop sig mer när det kommer fler arter i akvariet? Finns det annars något annat jag kan göra för att hålla ihop dem?
Pansarmalarna hade jag förväntat mig skulle kravla omkring nere vid botten, men de är ju heltokiga, far upp som skott till ytan, och så ner med fart och så tvärbromsar de strax ovanför gruset, och igen och igen. De ser helfestliga ut och verkar trivas, men brukar de bete sig så?
Glad, nöjd men lite undrande
Nisse B