påverka stimbeteendet?

#1 - 17 september 2007 16:35
De första fiskarna har flyttat in i 150 liter - efter två veckor är de 10 fina rosentetror och 5 finfina mosaikpansarmalar. Men jag undrar lite över deras stimbeteende - och om jag kan påverka dem på något sätt.

Rosentetrorna håller sig en del vid ena kortsidan av akvariet, trivs bäst kring en rot. Det är ju så de ska bete sig. Men ofta håller de inte ihop stimmet utan är utspridda i akvariet, lite vid ytan och lite vid botten och en del i mitten. Köper man stimfisk vill man ju att de ska stimma. Jag tror att akvariehandlaren lyckades plocka ihop nio hanar och en hona, kan det påverka hur de håller ihop? Eller kommer de att hålla ihop sig mer när det kommer fler arter i akvariet? Finns det annars något annat jag kan göra för att hålla ihop dem?

Pansarmalarna hade jag förväntat mig skulle kravla omkring nere vid botten, men de är ju heltokiga, far upp som skott till ytan, och så ner med fart och så tvärbromsar de strax ovanför gruset, och igen och igen. De ser helfestliga ut och verkar trivas, men brukar de bete sig så?

Glad, nöjd men lite undrande
Nisse B
#2 - 17 september 2007 16:41
Det e ett normalt beteende hos dina corysar när de går i kar. Dom går upp & hämtar luft, typ. & precis som du säger ser det jättekul ut. När jag byter vatten blir mina som galna & passar på att åka vattenrutchkana i det nya jag häller i. :D Ser ut precis som att de gör det. Dom simmar rätt in i strålen & åker fritt & så igen & igen :D E så glad för mina corysar!

Mvh Eva
#3 - 17 september 2007 17:00

Rosentetrorna håller sig en del vid ena kortsidan av akvariet, trivs bäst kring en rot. Det är ju så de ska bete sig. Men ofta håller de inte ihop stimmet utan är utspridda i akvariet, lite vid ytan och lite vid botten och en del i mitten. Köper man stimfisk vill man ju att de ska stimma. Jag tror att akvariehandlaren lyckades plocka ihop nio hanar och en hona, kan det påverka hur de håller ihop? Eller kommer de att hålla ihop sig mer när det kommer fler arter i akvariet? Finns det annars något annat jag kan göra för att hålla ihop dem?

Nisse B

Att dina mycket snygga Rosentetror inte stimmar är för de känner sig trygga. Skulle de däremot bli nervösa av en eller annan anlednig, tex bli lite småjagade av några skalarer så samlar de sig bättre. Den bästa tetran som annars stimmar bäst utan hot tycker jag Rödmunstetran är.
Jag tror inte det ändrar något i deras beteende om du skaffar fler honor, däremot är det kul att se deras beteende när de stilar för honorna och varandra för att bli så snygga som möjligt, och av den anledningen kan du skaffa några honor till.
Ska du ha dem att stimma något mer än vad de gör idag är det nog en ciklid du får skaffa till karet så de kan bli lite småhotade och håller ihop gruppen bättre.
#4 - 18 september 2007 09:05
Man tackar! Är inte Zoopet fantastiskt:)
#5 - 18 september 2007 09:18
Håller fullständigt med dig om detta briljanta forum nils_sverker!

Mvh Eva
#6 - 18 september 2007 12:30
Corydoras (pansarmalarna) brukar vara stressade när de kommer till ett nytt akvarium. Mina malar simmade också sådär, upp och ned. Efter 3 veckor lugnade de sig. Men jag upplevde att mina hade ganska stor krav på inredningen för att kunna lugna sig. De vill ha gömställen i form av bladverk som hänger ner som de kan ligga under (mina gillar att ligga under Anubias-blad) och ligger också gärna på ytan som finns under pumpen där det är ganska mörkt.

Corysarna brukar bli stressade igen efter vattenbyte. Jag tror att detta är för att när det kommer ner nytt (ofta kallare) vatten i akvariet blir det som att det varit en regnperiod, och detta kan sätta igång ett vandrings- eller lekbeteende hos malarna.

De personer som säger att deras pansarmalar ALLTID simmar upp och ned längs glaset, har nog inte ett bra akvarium för pansarmalar är jag rädd. Att pansarmalarna ibland går upp till ytan för att hämta luft har inget att göra med att de simmar som galna upp och ner längs rutan! Mina malar, som lugnat ner sig, är nere på botten och äter, letar mat och vilar, sen simmar de upp EN gång till ytan och hämtar luft, sen ner igen. Det är något helt annat.

De vill ha finkornig sand som de kan "böka runt i" och de filtrerar sanden genom gälarna i jakt på små små partiklar som de äter. Mina lugnade inte ner sig så mycket förrän de kom till ett akvarium med finkornig sand. I detta har de börjat stimma, simmar tillsammans och "bökar" i sanden, jättefint!

Ge pansarmalarna lite tid att lugna ner sig. Låt gärna det vatten du gör vattenbyte med varje vecka bli rumsvarmt innan du häller det i akvariet (för att undvika vandringsbeteende och stress hos pansarmalarna).

Lycka till med dina malar!
#7 - 18 september 2007 12:49
Mina pansarmalar går upp till ytan & sen ner igen till sitt stim & fortsätter böka runt. Jag har biltemas blästersand, funkar kanon. Dom åker alltså inte som jojosar upp & ner hela tiden. Där missuppfattade jag dig nog nils_sverker.
Att hämta luft e dock ett normalt beteende.

Mvh Eva

Annons