Pelarakvarium & skydd

#1 - 19 november 2005 13:01
Hej.

Jag undrar lite över det där med skydd för fisk baktill och pelarakvarium.
Mitt står mot en ljus hörna men bör jag sätta svartfilm på några av de 6 glasen? Eller skall man låta ett pelarakvarium vara? Mitt är på 30 liter och avsett för yngel.

Tacksam för svar.
/Chrille
#2 - 19 november 2005 18:05
...brukar man inte täcka för en sida för att det ska bli lite mindre fientligt för fiskarna, så det inte går att titta in från flera sidor. fiskarna tycker säkert det känns bättre om det går att gömma sig någonstans utan att någon kan titta på dom.

// SeanChai
#3 - 20 november 2005 13:12
Jag har hört något om att fiskarna bör ha "ryggen fri" så en sida ska nog vara täckt. Dock ingen expert, och jag har aldrig haft pelar akvarium.
#4 - 20 november 2005 14:22
[QUOTE=MrChrister]Hej.

Jag undrar lite över det där med skydd för fisk baktill och pelarakvarium.
Mitt står mot en ljus hörna men bör jag sätta svartfilm på några av de 6 glasen? Eller skall man låta ett pelarakvarium vara? Mitt är på 30 liter och avsett för yngel.

Tacksam för svar.
/Chrille[/QUOTE]

Om akvariet står i en hörn betyder det antagligen att man inte kan se in i akvariet från "hörnhållet", det är i princip = insynsskyddad sida för fiskarna. Om du däremot vill att fiskarna ska ha ett mörkare hörn där de känner sig lite tryggare kan det vara en bra idé att sätta plastfilm eller vanligt svart papper på ca 3 av 6 sidor + lite växter.

Annons