Låter inte som ambitionsnivån är alltför hög, så då är det kanske läge att testa fulldos PMDD efter 50% vattenbyte en gång i veckan. Då slipper du ändra på något.
Det är inte ambitionsnivån det är fel på egentligen. Jag skulle gladeligen lägga ner all tid i världen på att göra om det hela. Det är snarare tidsbrist jag lider av, och utrymmes-brist. Studerar och bor i en etta, men jag kanske borde lägga en dag i helgen på att ominstallera? Funkar det med vanlig blomjord? Hur tjockt lager behöver man?
När växter totalt kollapsar och ruttnar bort är det ofta något slags acklimatiseringsbesvär pga lite för stora skillnader i omgivning. Behåller man rotstockar från nedsmälta växter så är det inte helt omöjligt att dom kommer tillbaks.
Ahaa... vet inte om det blev lite rötter kvar, jag blev mest orolig för att det skulle orsaka nitritproblem och tog bort det mesta. Men man får hoppas att det blev lite rot kvar då...
Vad är "det"?
hehe[:o] nu blir jag lite osäker själv. Tror jag menade att det betyder att jag tillsätter näring öht.
Ta ut algdrabbade saker du irriterar dig på och ge dom ett klorinbad. Brukar inte behövas mycket klorin och många minuter innan tex toffsalger dör (som brukar vara de svåraste att få bort). Tror 1/20 till 1/10-dels klorin + vatten är lagom.
Så hade jag dock inte själv gjort eftersom jag har tålamod. Jag hade fixat en massa schyssta snabbväxare och planterat dom tätt intill algdrabbade områden och väntat till algerna gett upp av sig själva.
Klorinbad låter onödigt. Jag gillar din plan istället med snabbväxande växter. I skrivande stund såg jag faktiskt min gibbi sitta på en av de fula plastväxterna och knapra på tofsalgerna, trodde inte att de åt så mycket alger, men där ser man. Tänker även införskaffa siamesisk algätare.
Din fråga om varför man inte vill göra stora vattenbyten... Hmm.. Jag tänker mig att det ska ställa till en massa oreda. Typ möjliga nitritproblem och algproblem. Men det kanske det inte gör? Vad tycker du isåfall jag bör satsa på? Jordbotten, eller stora vattenbyten? Måste man införskaffa sig typ EasyCarbo också om man vill att det ska växa fint eller kommer det gå bra ändå?
Tack så mycket för alla bra svar förresten:)