Peppad!!

#1 - 21 oktober 2009 11:41
:d:d
Jag är barnsligt peppad. Fick precis min första blandning PMDD och är så sjukt peppad på att se det grönska.
Har blandat vätskorna nu och blev förståss paranoid och inbillar mig att jag blandade fel pulver i micro+flaskan.
Det här är egentligen en sjukt onödig tråd, men jag blev så glad eftersom jag har haft sjukt mycket otur med växterna i ett av mina kar och är snål och hatar att köpa nytt hela tiden.
Hur lång tid tror ni det tar tills man börjar märka resultat?
Kan jag sätta i PMDD i ett kar som bara är 1½ vecka gammalt. Jag tänker alltså inte göra några vattenbyten på 3 veckor ungefär. Kan man ändå tillsätta det varje vecka? Eller ska jag köra en dos nu och vänta i tre veckor tills nästa?

ÅÅÅH! Nu hoppas jag att det ska grönska till ordentligt. Heja heja!
#2 - 21 oktober 2009 12:14
snagge skrev:


Hur lång tid tror ni det tar tills man börjar märka resultat?

Kan jag sätta i PMDD i ett kar som bara är 1½ vecka gammalt. Jag tänker alltså inte göra några vattenbyten på 3 veckor ungefär. Kan man ändå tillsätta det varje vecka? Eller ska jag köra en dos nu och vänta i tre veckor tills nästa?



ÅÅÅH! Nu hoppas jag att det ska grönska till ordentligt. Heja heja!


Vad har du för lysrör, och hur många, och hur mycket watt, och hur stort är karet? :p Svårt att svara på, men ca en månad bör du ha märkt skillnad.

Byta vatten kan du göra varje vecka från start, det brukar jag alltid göra. Vissa förespråkar emot det men jag har inte haft problem med det i mina kar. Receptet bygger på en metod som kallas EI (Estimative Index), där man doserar ett överflöd av samtliga näringsämnen så det inte tar slut under veckan, därefter gör man ett 50% vattenbyte och på så vis så får man aldrig för höga eller för låga näringsnivåer.

Välkommen till växtträsket, snart är du också och skaffar co2-grejer för tusentals kronor bara för att få se växterna bli glada ;)

MVH Johan
#3 - 21 oktober 2009 12:21
Usch, jag har en benägenhet för att fastna för saker. vill helst INTE fastna i CO2-träsket också. Ibland kan man ju köpa kol i akvarieaffärer? Kan man inte bara kötta ner en sån där kolbit och så är allt bra sen? [:o]

Jag har tagit över akvariet med alla tillbehör och har försökt utröna vad det var för styrka på lysrören men kunde inte hitta det.

Det är i alla fall två lysrör. Det främre har vitt sken och det bakre lite turkos-ljusgrönt. Akvariet är på 112l.

Tänkte även stoppa ner lite växtnäring hemma hos pojkvännen. Där finns ännu ett 112l med ett lysrör som vi fick med (köpte beggat av en arbetskamrat) hon sa att hon hade köpt ett speciellt som skulle vara extra bra för växter. Vet inget om styrkan, men där är skenet lite blå-aktigt.
Hos honom finns även ett 25-liters, där vi har en vanlig skrivbordslampa som akvarielampa. Där växer det ironiskt nog bäst.

Jag har precis tillsatt en grunddos här hemma hos mig och sitter och stirrat på akvariet. Förväntar mig att se det växa så det knakar med en gång ;)
Jag sitter och pluggar egentligen, men det går dåligt för jag är så peppad på den här växtligheten.
#4 - 21 oktober 2009 12:48
Haha, nej, det funkar inte på det viset. Växterna består till stor del av kol, därav behöver man tillföra co2 för att dem ska växa snabbt. Givetvis kan man få fina växter utan det, men inte LIKA fina ;)

Det står ingenting på lysrören?
#5 - 21 oktober 2009 12:56
Johanski skrev:
Haha, nej, det funkar inte på det viset. Växterna består till stor del av kol, därav behöver man tillföra co2 för att dem ska växa snabbt. Givetvis kan man få fina växter utan det, men inte LIKA fina ;)



Det står ingenting på lysrören?


Det gör det säkert. Men jag fattar inte VAR det skulle stå? Behöver jag ta ur lysrören för att hitta det kanske?

Just det. En sak till. Fick ju som sagt akvariet förra helgen och då följde det även med en plastklippa (inget jag skulle köpt själv, men när jag ändå fick den fick den stå i akvariet, sugmalarna gillar hålen i den) Den har i alla fall små fula plastväxter på sig här och där och på dom sitter någon slags brun luddig alg. Kanske tofsalg? De har inte vuxit/spridit sig något sen jag startade akvariet. Kan den vara död kanske? Bör jag oroa mig för dess spridning nu när jag börjar göda, eller ska jag bara köpa en siamesisk algätare?

Angående kolen... Varför kan man köpa kol i zooaffärer då?
Hmm.. Sodastreamer kanske? Kan bli spännande;)
#6 - 21 oktober 2009 13:51
Kolla också upp Easy Carbo. Bra om du inte har känsliga varelser som t ex äppelsnäckor i akvariet, men överdosera inte det.
#7 - 21 oktober 2009 14:45
50% vattenbyte i veckan är som jag har förstått bara om man kör med co2, annars kan man byta lika mycket som man brukar.
#8 - 21 oktober 2009 14:46
FiaLotta skrev:
50% vattenbyte i veckan är som jag har förstått bara om man kör med co2, annars kan man byta lika mycket som man brukar.


så tolkade jag det med.... tänkte i alla fall testa det i början.
#9 - 21 oktober 2009 16:26
Det har ingenting med co2 att göra. Co2nivån hålls konstant med en anläggning. Det jag skrev i första inlägget stämmer.
#10 - 21 oktober 2009 16:30
Johanski skrev:
Det har ingenting med co2 att göra. Co2nivån hålls konstant med en anläggning. Det jag skrev i första inlägget stämmer.


på haaks hemsida står det att 50% vattenbyte är om man kör hightech kar.
man ska kunna pytsa i hur mycket man vill hela veckan för att sedan nollställa men ett 50% vattenbyte.
#11 - 21 oktober 2009 16:38
Johanski skrev:
Det har ingenting med co2 att göra. Co2nivån hålls konstant med en anläggning. Det jag skrev i första inlägget stämmer.


"Måste jag ha CO2 och göra stora vattenbyten för att använda PMDD!? Svar : Nej. Anledningen att man ser och hör den rekommendationen nämnas är för att den kommer från en metod för high-tech-växtakvarier. Metoden kallas för "Estimatinve Index" aka EI och går ut på att man varje vecka nollställernäringsvärdena i akvariet med ett stort vattenbyte så att man under hela veckan kan dosera nästan hur mycket gödning som helst utan risk för övergödning. Tyvärr så funkar det bara i akvarier som får CO2 och mycket ljus, och mindre bra i sällskapsakvarier utan CO2. Sällskapsakvarier utan CO2 får ofta toffsalgsproblem om man gör stora vattenbyten en gång i veckan. Ett betydligt bättre alternativ om man inte kan köra CO2 fullt ut är att köra sk "low-tech". Man gör en jordbotten och slutar i princip göra vattenbyten helt och sedan doserar man bara PMDD när växterna ser ut att behöva det (när dom blir bleka). Om du inte gillar vattenbyten och inte håller på med CO2 så är det senare alternativet i princip perfekt. (Daniel Larsson) www.defblog.se"

Sådär står det på Peter Haacks sida i alla fall. Men du tycker alltså att jag ska byta 50% i veckan?
#12 - 21 oktober 2009 18:21
Har aldrig upplevt de problem som står på haacks hemsida. Oavsett så tycker jag ett 30% vb i veckan räcker, bara man inte har för hög belastning på karet. Oavsett vad så är det alltid bäst att byta vatten regelbundet en gång Per vecka.

Fialotta, du som kan det här:

om du inte gör de veckovisa vattenbytena, var tar då all näring man pytsar i vägen då? Eftersom ni citerar haacks hemsida så antar jag att vi utgår från hans recept, vilket som bygger på ei. Utan co2 så äter ju inte heller växterna lika mycket näring, och då torde näringsnivåerna bli ännu större i slutet av veckan gentemot ett High tech-kar. Rätta mig gärna om du anser jag har fel.

Ursäkta om det blev luddigt. Skriver från telefonen.
#13 - 21 oktober 2009 18:25
Man måste givetvis ta hänsyn till hur mycket växter man har, samt om de är snabbväxare eller ej.

Vet att han som skrivit ovanstående kör en riktigt high tech-burk med co2 och hög ljusmängd. Han kör dock bara en enkeldos i veckan och klarar sig på det. Det borde betyda att det finns ett rätt stort överskott i enkeldosen.
Bilagor:
#14 - 21 oktober 2009 18:28
Johanski skrev:
Har aldrig upplevt de problem som står på haacks hemsida. Oavsett så tycker jag ett 30% vb i veckan räcker, bara man inte har för hög belastning på karet. Oavsett vad så är det alltid bäst att byta vatten regelbundet en gång Per vecka.



Fialotta, du som kan det här:



om du inte gör de veckovisa vattenbytena, var tar då all näring man pytsar i vägen då? Eftersom ni citerar haacks hemsida så antar jag att vi utgår från hans recept, vilket som bygger på ei. Utan co2 så äter ju inte heller växterna lika mycket näring, och då torde näringsnivåerna bli ännu större i slutet av veckan gentemot ett High tech-kar. Rätta mig gärna om du anser jag har fel.



Ursäkta om det blev luddigt. Skriver från telefonen.


Jag tror hon menade att man inte behöver byta 50% Utan kanske 30% som man annars brukar byta. Men jag vet inte. Jag får väl testa mig fram och se...
#15 - 21 oktober 2009 18:45
Johanski skrev:
Har aldrig upplevt de problem som står på haacks hemsida. Oavsett så tycker jag ett 30% vb i veckan räcker, bara man inte har för hög belastning på karet. Oavsett vad så är det alltid bäst att byta vatten regelbundet en gång Per vecka.



Fialotta, du som kan det här:



om du inte gör de veckovisa vattenbytena, var tar då all näring man pytsar i vägen då? Eftersom ni citerar haacks hemsida så antar jag att vi utgår från hans recept, vilket som bygger på ei. Utan co2 så äter ju inte heller växterna lika mycket näring, och då torde näringsnivåerna bli ännu större i slutet av veckan gentemot ett High tech-kar. Rätta mig gärna om du anser jag har fel.



Ursäkta om det blev luddigt. Skriver från telefonen.


haha, åkte man på den ja! :D

jag kan inte, jag har bara läst på lite innan jag skulle börja med PMDD förra månaden eftersom jag inte är intresserad av några 50% vattenbyte.
och allt jag har läst pekar på att så mycket som 50% vattenbyte inte är nödvändig med normaldos PMDD. kan söka här på forumet bland annat. :)

med lowtech gör man ju inget vattenbyte alls, och då tillför man bara PMDD när det ser ut att behövas om man vill.
#16 - 21 oktober 2009 22:20
FiaLotta skrev:




med lowtech gör man ju inget vattenbyte alls, och då tillför man bara PMDD när det ser ut att behövas om man vill.


Helt rätt. När växterna börjar sakta in och uppvisa brister så pytsar man i PMDD. Att de då uppvisar brister betyder ju att all näring är slut i vattnet. Då kommer man aldrig bygga upp ett stort överskott av näringen heller.

50% VB behövs inte enligt mig heller, jag skrev bara vad metoden gick ut på. Dock om man vräker ner näring i ett riktigt high tech-kar med co2 och allt, så behövs dem vattenbytena.
#17 - 22 oktober 2009 06:48
Johanski skrev:
Man måste givetvis ta hänsyn till hur mycket växter man har, samt om de är snabbväxare eller ej.



Vet att han som skrivit ovanstående kör en riktigt high tech-burk med co2 och hög ljusmängd. Han kör dock bara en enkeldos i veckan och klarar sig på det. Det borde betyda att det finns ett rätt stort överskott i enkeldosen.

Om det nu finns ett överskott är det korkat att säga att det räcker med mindre vattenbyten eftersom det isåfall skulle betyda att den som gör mindre vattenbyten kommer få stadigt ökande nivåer..

Stora vattenbyten med gödning efteråt är ett smart sätt att garantera att man aldrig får för höga näringsnivåer och att samtidigt garantera att alla näringsämnen finns under veckan.

Man kan testa att köra på samma sätt utan CO2, men får man toffsalgsproblem tror jag man hellre vill sikta på lowtech utan vattenbyten. Smidigare, enklare och växer bättre.
#18 - 22 oktober 2009 11:17
defdac skrev:
Om det nu finns ett överskott är det korkat att säga att det räcker med mindre vattenbyten eftersom det isåfall skulle betyda att den som gör mindre vattenbyten kommer få stadigt ökande nivåer..



Stora vattenbyten med gödning efteråt är ett smart sätt att garantera att man aldrig får för höga näringsnivåer och att samtidigt garantera att alla näringsämnen finns under veckan.



Man kan testa att köra på samma sätt utan CO2, men får man toffsalgsproblem tror jag man hellre vill sikta på lowtech utan vattenbyten. Smidigare, enklare och växer bättre.


Vilka överskott bör man passa sig för då? Alltså vad borde jag testa för (för att kolla att allt står rätt till) om jag inte vill byta 50% i veckan. Kan man köra s.k lowtech utan jordbotten eller är det vad som krävs?
Mitt växtproblem i ett av akvarierna är att det inte växer alls och växterna faller sönder. I de andra vill jag bara spurta på det hela lite.
Som jag skrev tidigare så är det någon slags alg på den där klippan jag fick med (tog som sagt över akvariet med denna plastklippa med plastväxter på), den ser inte ut att sprida sig. Vad bör jag göra med det? http://server2.uploadit.org/files/enburk-alg.JPG


och low-tech helt utan vattenbyten. Vad tycker egentligen fiskarna om det?
#19 - 22 oktober 2009 12:25
snagge skrev:
Vilka överskott bör man passa sig för då? Alltså vad borde jag testa för (för att kolla att allt står rätt till) om jag inte vill byta 50% i veckan.


Hela poängen med "Estimative Index", dvs 50% vattenbyte och därefter gödning är just för att slippa testa. Det var därför metoden uppfanns. Du slipper oroa dig för att vissa ämnen byggs upp och du vet även att du alltid har rimliga näringsnivåer av allt.

Dessutom handlar det inte så mycket om att det blir för höga koncentrationer av vissa näringsämnen utan mer om att ge en tillräckligt stabil näringstillförsel till växterna som inte varierar alltför mycket. Alger hatar näringsstabilitet och går igång på svängningar.



Kan man köra s.k lowtech utan jordbotten eller är det vad som krävs?


Ja man kan vänta några år på att en botten ska mogna av sig själv och bygga upp tillräckligt mycket mulm för att den ska kunna underhålla en effektiv mineralisering.



Mitt växtproblem i ett av akvarierna är att det inte växer alls och växterna faller sönder. I de andra vill jag bara spurta på det hela lite.


Om växterna växer utan några näringsbristssymptom växer dom med mycket stor sannolikhet så fort dom kan me de usla ljusförhållanden som råder i normala sällskapsakvarier. De är sannolikt även CO2-begränsade.

Näring i detta (mycket vanliga) fall kommer med mycket stor sannolikhet inte innebära den turbo-skjuts du eftersträvar.



Som jag skrev tidigare så är det någon slags alg på den där klippan jag fick med (tog som sagt över akvariet med denna plastklippa med plastväxter på), den ser inte ut att sprida sig. Vad bör jag göra med det? http://server2.uploadit.org/files/enburk-alg.JPG


Det är toffsalger, förmodligen pga CO2-svängningar/för flitiga vattenbyten.



och low-tech helt utan vattenbyten. Vad tycker egentligen fiskarna om det?

Dom kommer helt klart gilla ett akvarium med sprudlande växter mer än en glasburk med en toffsalgsbeklädd ruttnande växt ;)
#20 - 22 oktober 2009 12:38
defdac skrev:


Ja man kan vänta några år på att en botten ska mogna av sig själv och bygga upp tillräckligt mycket mulm för att den ska kunna underhålla en effektiv mineralisering.


Problemet med det är som sagt att jag tog över det här akvariet för två veckor sedan. Sanden är helt ny. Behöver jag då göra om allt och stoppa jord i botten om jag vill att det ska växa bättre?

defdac skrev:


Om växterna växer utan några näringsbristssymptom växer dom med mycket stor sannolikhet så fort dom kan me de usla ljusförhållanden som råder i normala sällskapsakvarier. De är sannolikt även CO2-begränsade.

Men de visar näringsbristsymptom. Det är ett brunt ruttet hål i en anubias och en limnophilia (heter dom så?) föll helt samman och ruttnade bort. En sjögräsliknande växt ruttnade helt och hållet också. Detta var bara i ett av akvarierna och där gjorde vi ett järntest och det visade sig att vi inte hade något järn alls där.

defdac skrev:
Näring i detta (mycket vanliga) fall kommer med mycket stor sannolikhet inte innebära den turbo-skjuts du eftersträvar.


Men det kommer väl i alla fall att fixa till bristerna och ge en liten skjuts? Det är egentligen det jag eftersträvar. Eller kommer det bara att skapa problem med näringsöverskott och alger?

defdac skrev:
Det är toffsalger, förmodligen pga CO2-svängningar/för flitiga vattenbyten.



Dom kommer helt klart gilla ett akvarium med sprudlande växter mer än en glasburk med en toffsalgsbeklädd ruttnande växt ;)


Som sagt så tog jag över akvariet för 2 veckor sen och då fick jag med den fula klippan med fula plastväxter som redan då hade alger. Killen jag fick akvariet av sa att han inte hade haft tid för det (det var därför han ville göra sig av med det) och att det typ hade stått i en månad utan att han gjort mer än att mata fiskarna. Inga vattenbyten eller liknande. Nåja, nu sitter algerna där och inget ruttnar eftersom det är plast dom sitter på. Men hur ska jag göra för att bli av med det? Jag tycker själv dom är väldigt fula, men tänker att om jag skär av plastväxterna blir "klippan" ännu fulare.
#21 - 22 oktober 2009 12:57
defdac skrev:
Om det nu finns ett överskott är det korkat att säga att det räcker med mindre vattenbyten eftersom det isåfall skulle betyda att den som gör mindre vattenbyten kommer få stadigt ökande nivåer..



Stora vattenbyten med gödning efteråt är ett smart sätt att garantera att man aldrig får för höga näringsnivåer och att samtidigt garantera att alla näringsämnen finns under veckan.



Man kan testa att köra på samma sätt utan CO2, men får man toffsalgsproblem tror jag man hellre vill sikta på lowtech utan vattenbyten. Smidigare, enklare och växer bättre.


Jag kan inte argumentera mot dig, jag har ju lärt mig massvis av dig!

Jag har ju själv kört ett 'växtkar', dock med väldigt hög fisklast. Högt ljus, PMDD och EC. Då bytte jag 30-40% vatten var fjärde dag, därefter doserade jag en dubbeldos. Därför skrev jag att det bör räcka, jag hade aldrig några problem. Men hade ju själv väldigt mycket växter.

Innan jag skaffade mycket ljus till det karet så doserade jag istället en halvdos efter ett av vattenbytena. Då hade jag även väldigt lite växter. Jag klarade mig utan tofsalger, men hemligheten var kanske att byta mindre vatten oftare, och på så sätt blir co2-nivåerna mer stabila?
#22 - 22 oktober 2009 14:55
snagge skrev:
Problemet med det är som sagt att jag tog över det här akvariet för två veckor sedan. Sanden är helt ny. Behöver jag då göra om allt och stoppa jord i botten om jag vill att det ska växa bättre?


Låter inte som ambitionsnivån är alltför hög, så då är det kanske läge att testa fulldos PMDD efter 50% vattenbyte en gång i veckan. Då slipper du ändra på något.



Men de visar näringsbristsymptom. Det är ett brunt ruttet hål i en anubias och en limnophilia (heter dom så?) föll helt samman och ruttnade bort. En sjögräsliknande växt ruttnade helt och hållet också.


När växter totalt kollapsar och ruttnar bort är det ofta något slags acklimatiseringsbesvär pga lite för stora skillnader i omgivning. Behåller man rotstockar från nedsmälta växter så är det inte helt omöjligt att dom kommer tillbaks.



Detta var bara i ett av akvarierna och där gjorde vi ett järntest och det visade sig att vi inte hade något järn alls där.


Det beror på att järn inte är vattenlösligt.

Även med sk kelatorer, som gör järnet vattenlösligt, så fäller det ofta ut ganska omgående och bildar t ex fosfatföreningar eller andra föreningar. Järn gillar att reagera med det mesta.



Men det kommer väl i alla fall att fixa till bristerna och ge en liten skjuts? Det är egentligen det jag eftersträvar. Eller kommer det bara att skapa problem med näringsöverskott och alger?


Vad är "det"?



Som sagt så tog jag över akvariet för 2 veckor sen och då fick jag med den fula klippan med fula plastväxter som redan då hade alger. Killen jag fick akvariet av sa att han inte hade haft tid för det (det var därför han ville göra sig av med det) och att det typ hade stått i en månad utan att han gjort mer än att mata fiskarna. Inga vattenbyten eller liknande. Nåja, nu sitter algerna där och inget ruttnar eftersom det är plast dom sitter på. Men hur ska jag göra för att bli av med det? Jag tycker själv dom är väldigt fula, men tänker att om jag skär av plastväxterna blir "klippan" ännu fulare.

Ta ut algdrabbade saker du irriterar dig på och ge dom ett klorinbad. Brukar inte behövas mycket klorin och många minuter innan tex toffsalger dör (som brukar vara de svåraste att få bort). Tror 1/20 till 1/10-dels klorin + vatten är lagom.

Så hade jag dock inte själv gjort eftersom jag har tålamod. Jag hade fixat en massa schyssta snabbväxare och planterat dom tätt intill algdrabbade områden och väntat till algerna gett upp av sig själva.
#23 - 22 oktober 2009 15:01
Johanski skrev:


Jag har ju själv kört ett 'växtkar', dock med väldigt hög fisklast. Högt ljus, PMDD och EC. Då bytte jag 30-40% vatten var fjärde dag, därefter doserade jag en dubbeldos. Därför skrev jag att det bör räcka, jag hade aldrig några problem. Men hade ju själv väldigt mycket växter.


Låter som en plan, toffsalgerna lär inte gilla EC:n.



Innan jag skaffade mycket ljus till det karet så doserade jag istället en halvdos efter ett av vattenbytena. Då hade jag även väldigt lite växter. Jag klarade mig utan tofsalger, men hemligheten var kanske att byta mindre vatten oftare, och på så sätt blir co2-nivåerna mer stabila?

Att köra med EC och PMDD är nog det enklaste sättet att fixa ett toffsalgsfritt växtkar där det växer så bra ljusmängden tillåter.

Men det beror på ambitionsnivå och plånbok.

Vill man inte göra om sin botten och bara har PMDD kan det kanske vara värt att testa ett stort vattenbyte i veckan följt av PMDD-dosering så att man åtminstone kan vara säker på att all näring finns.

Kommer ändå inte tillväxten med den regimen kan man börja trixa med mindre vattenbyten, framförallt vattenbyte mer sällan. Växterna behöver acklimatisera sig till riktigt låga CO2-halter för att klara att använda bikarbonat istället, och det sabbar man om man låter dom stå ovanför vattnet en stund iom vattenbyte. Men som sagt, det här tillhör lite trix/trollerilådan som kräver lite mer ambitionsnivå än att vilja göra någon annan förändring än att börja dosera näring...
#24 - 22 oktober 2009 15:04
Jag har en fråga tillbaks förresten: Alla ni som absolut inte vill göra 50% vattenbyte, vad handlar det om? Det kan knappast vara ekonomi eller tidsåtgång. En slang kostar några kronor på Biltema eller Rusta. Så var ligger problemet?
#25 - 22 oktober 2009 15:13
defdac skrev:
Jag har en fråga tillbaks förresten: Alla ni som absolut inte vill göra 50% vattenbyte, vad handlar det om? Det kan knappast vara ekonomi eller tidsåtgång. En slang kostar några kronor på Biltema eller Rusta. Så var ligger problemet?


varken på min blandare på toaletten eller i köket har jag möjlighet att koppla slang på och att springa med 12 hinkar vatten anser jag är väldigt jobbigt.

visste inte när vi startade detta karet att det fanns någon som hette lowtech. har däremot startat upp ett litet 63 liters lowtech så fort jag hörde talas om det. kör EC dagligen i det andra och enkel dos pmdd bid mitt vattenbyte. men jag kanske ska sänka dosen då?
#26 - 22 oktober 2009 15:16
defdac skrev:
Låter inte som ambitionsnivån är alltför hög, så då är det kanske läge att testa fulldos PMDD efter 50% vattenbyte en gång i veckan. Då slipper du ändra på något.

Det är inte ambitionsnivån det är fel på egentligen. Jag skulle gladeligen lägga ner all tid i världen på att göra om det hela. Det är snarare tidsbrist jag lider av, och utrymmes-brist. Studerar och bor i en etta, men jag kanske borde lägga en dag i helgen på att ominstallera? Funkar det med vanlig blomjord? Hur tjockt lager behöver man?

När växter totalt kollapsar och ruttnar bort är det ofta något slags acklimatiseringsbesvär pga lite för stora skillnader i omgivning. Behåller man rotstockar från nedsmälta växter så är det inte helt omöjligt att dom kommer tillbaks.

Ahaa... vet inte om det blev lite rötter kvar, jag blev mest orolig för att det skulle orsaka nitritproblem och tog bort det mesta. Men man får hoppas att det blev lite rot kvar då...


Vad är "det"?

hehe[:o] nu blir jag lite osäker själv. Tror jag menade att det betyder att jag tillsätter näring öht.


Ta ut algdrabbade saker du irriterar dig på och ge dom ett klorinbad. Brukar inte behövas mycket klorin och många minuter innan tex toffsalger dör (som brukar vara de svåraste att få bort). Tror 1/20 till 1/10-dels klorin + vatten är lagom.



Så hade jag dock inte själv gjort eftersom jag har tålamod. Jag hade fixat en massa schyssta snabbväxare och planterat dom tätt intill algdrabbade områden och väntat till algerna gett upp av sig själva.


Klorinbad låter onödigt. Jag gillar din plan istället med snabbväxande växter. I skrivande stund såg jag faktiskt min gibbi sitta på en av de fula plastväxterna och knapra på tofsalgerna, trodde inte att de åt så mycket alger, men där ser man. Tänker även införskaffa siamesisk algätare.

Din fråga om varför man inte vill göra stora vattenbyten... Hmm.. Jag tänker mig att det ska ställa till en massa oreda. Typ möjliga nitritproblem och algproblem. Men det kanske det inte gör? Vad tycker du isåfall jag bör satsa på? Jordbotten, eller stora vattenbyten? Måste man införskaffa sig typ EasyCarbo också om man vill att det ska växa fint eller kommer det gå bra ändå?


Tack så mycket för alla bra svar förresten:)
#27 - 22 oktober 2009 15:17
FiaLotta skrev:
varken på min blandare på toaletten eller i köket har jag möjlighet att koppla slang på och att springa med 12 hinkar vatten anser jag är väldigt jobbigt.


Det där gäller i och för sig för mig med... Men man kanske får se det som träning ;)
#28 - 22 oktober 2009 15:45


varken på min blandare på toaletten eller i köket har jag möjlighet att koppla slang på och att springa med 12 hinkar vatten anser jag är väldigt jobbigt.


Jag kan inte heller göra det. Jag skruvar loss silen eller dushslangen och sticker in slangen i röret. När jag var fjortis så använde jag en avklippt ballong som överföring mellan slangen och hanfatsblandaren..



Funkar det med vanlig blomjord?


Det ska helst vara en mager näringsfattig jord. Jorden ska bara vara grogrund för mineraliseringsbakterier som ska omvandla överbliven mat och fiskbajs.

Med fet blomjord blir det sannolikt nitritproblem ett tag om man inte kan proppa akvariet fullt med växter från början.

Man brukar ta runt 1/3-del jord och 2/3-delar sand/grus.



Typ möjliga nitritproblem och algproblem. Men det kanske det inte gör?


Det skulle vara om du har ammonium i kranvattnet eller ofantliga mängder klor som dödar filtret (vilket ni inte har i Göteborg), men växterna kommer ändå kunna motverka eventuella nitritspikar om dom i övrigt mår bra.



Vad tycker du isåfall jag bör satsa på? Jordbotten, eller stora vattenbyten? Måste man införskaffa sig typ EasyCarbo också om man vill att det ska växa fint eller kommer det gå bra ändå?


Vet du att du vill bli växtakvarist så är det bara att göra en jordbotten.

Är du lite mer kemifreak och gillar att köra växterna lite snabbare så är EC+PMDD med vanliga vattenbyten kanske roligare. Mycket enklare framförallt.

Jag hade nog gjort båda.
#29 - 22 oktober 2009 19:11
defdac skrev:


Vet du att du vill bli växtakvarist så är det bara att göra en jordbotten.



Är du lite mer kemifreak och gillar att köra växterna lite snabbare så är EC+PMDD med vanliga vattenbyten kanske roligare. Mycket enklare framförallt.



Jag hade nog gjort båda.


Tack för alla svar igen!!
Dock vet jag inte vad jag vill satsa på riktigt än.. Vi får se vart det bär. Får kolla upp vad EC kostar och allt det dära. Förr eller senare ska jag och min karl flytta ihop och då ska jag kanske unna mig mer proffsiga grejor och metoder och större kar och ja, gud vet vad. MEn man kanske inte ska köpa allt för mkt nya dyra grejer såhär i början av min akvariekarriär. Vem vet vad som händer?
#30 - 22 oktober 2009 19:22
defdac skrev:
Jag kan inte heller göra det. Jag skruvar loss silen eller dushslangen och sticker in slangen i röret. När jag var fjortis så använde jag en avklippt ballong som överföring mellan slangen och hanfatsblandaren..



smart. då får jag köpa lite längre slang eftersom den jag har bara räcker till badrummet och där går inte ens silen att plocka av. möjligtvis med en skiftnyckel. men köket är lättare.











Annons