Peroxid mot gult vatten

#1 - 23 december 2011 00:21
Jag har lagt en massa drivved (insamlat på Lilla Värtans stränder!) i mitt forsakvarium som foder åt mina Panaque'r, och det har gjort vattnet ganska gult. Enklaste sättet att bli av med gulfärgning av vattnet är med aktivt kol, men det är ju inget roligt. Har istället satt upp en hemmagjord oxydator som doserar väteperoxid till akvariet för att se om peroxiden bryter ned det gula färgämnet. Det borde funka, men vi får väl se.
Peroxid är giftigt för alger (gör inget) och snäckor (vill jag inte döda) så jag håller f.n. koll på hur mina snäckor verkar må.

Annars så slog det mig att en oxydator är den perfekta lösningen på syrebrist under vintern i trädgårdsdammar. Får jag nånsin en damm ska jag köra en stor oxydator i den.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 december 2011 18:34
Det är egentligen lite underligt att oxydatorer aldrig har slagit. T.ex. så har väl Söchtings oxydatorer har väl funnits på marknaden sedan 80-talet men egentligen inte slagit igenom någonstans.

Hittade några CB-artiklar om dessa och där debatten har flödat

http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8907&lopnr=3
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9110&lopnr=8
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9206&lopnr=6
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9207&lopnr=5
#3 - 24 december 2011 14:55
[QUOTE=Kjell Fohrman;bt34215]Det är egentligen lite underligt att oxydatorer aldrig har slagit. T.ex. så har väl Söchtings oxydatorer har väl funnits på marknaden sedan 80-talet men egentligen inte slagit igenom någonstans.[/QUOTE]
Söchting har tillochmed en version specialgjord för dammar.

Jag misstänker anledningen till att Söchtings oxydatorer aldrig riktigt slagit dels är priset (när man kan bygga en själv för femti öre är det svårt att motivera att betala flera hundra kronor) dels att många nog är lite skeptiska mot att hälla peroxid i akvariet.

Damm-varianten ska jag definitivt köpa om/när jag får trädgårdsdamm.

Vad gäller själva experimentet så tycker jag nog att vattnet blivit mindre gult, men gulheten är inte helt borta. Algerna har definitivt tagit en hel del stryk också, vilket jag inte egentligen vill, men jag vet av erfarenhet att Cladophora snabbt hämtar sig. Hjorthornsalg och svarta skäggalger stryker med, men Cladophora bleknar bara.
#4 - 26 december 2011 18:11
Kul att någon återupptäcker denna magi!
Hur byggde du din? Det kanske vore läge med ett projekt i forumet?
Jag körde med filmburkar på den tiden man hade rullar till kameran.
Det borde finnas något liknande bra i dag!
#5 - 26 december 2011 23:15
Haha, ja, "byggde" är kanske att ta i... Jag hettade upp en knappnål och gjorde ett så litet hål som möjligt i korken på en halvliters PET flaska, fyllde flaskan med 1/3 17% peroxid från färghandeln och 2/3 vatten, släppte i ett blysänke som katalysator, och ställde flaskan uppochned i akvariet. På fyra dagar har den pytsat ut cirka 2-3 deciliter av innehållet, och verkar nu behöva fyllas på.

Den har nog doserat lite för snabbt, tror jag; snäckorna lever för all del men de verkar inte lika aktiva, så nästa runda provar jag utan katalysator.
#6 - 27 december 2011 01:51
Hur stort är akvariet?
Du måste nog ha en katalysator om du vill få syre ur det hela. Jag var lite blödig och körde med silver tråd. Då var det bara att lura ut hur stor bit man skulle ta. Vet du att peroxiden är bra att skala artemia med?
#7 - 27 december 2011 10:52
160 liter, så 3 deciliter 6% peroxid hade motsvarat cirka 130 ppm om det varit en engångsdos. Nu avrundade jag uppåt och det är kontinuerlig tillsättning över flera dagar och peroxiden har i akvariet sannolikt en halveringstid på < 8 timmar, men även låga nivåer kan vara farliga för känsliga fiskar, och snäckorna är sannolikt ännu känsligare.

Utan katalysator faller utspädd peroxid fortfarande spontant sönder i syrgas, särskilt när man späder med kranvatten (som innehåller partiklar), men det går mycket långsammare, dvs dosen blir mycket lägre. Det kan förstås gå för långsamt, men det får jag ju testa.

Jo, jag hade hört man kunde dekapsulera artemia med peroxid, men jag har själv bara använt hypoklorit (klorin) till det. Bägge har fördelar, peroxiden lämnar inga giftiga rester, medan klorinet är billigt.

Annons