Peru och vanliga scalarer?

#1 - 30 november 2006 19:24
Hej!
Jag har köpt 4st F1 peru scalarer, de är från samma kull och undrar om det går bra att köpa några vanliga scalarer och om de isåfall parar sig emellan utan problem/ful avkomma eller vad har ni för rekommendationer...
bör jag leta vidare efter fler peru scalarer?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 november 2006 21:18
TYcker du skall nöja dig med en art - risken för korsningar finns definitivt och då får du korsningar som ingen vill ha
Sedan är det också snyggare rent estetiskt att ha en art
#3 - 30 november 2006 21:23
Jag har en gammal grå med mina 5 peruer. Jag fick med den grå när jag köpte mitt hörnakvarie. Den grå har bildat par med en av peruerna och fått rom en gång. Jag sparar inget och det var borta dagen efter.
vad ska man göra? Jag tror de snart är på gång igen för de börjar sura mot de andra skalarerna.
Jag hade inte köpt en vanlig skalare utan försökt få tag i fler peruer.
#4 - 1 december 2006 09:30
då fortsätter jag till nästa fråga då!
Bör man köpa av en annan kull? det är ju inte helt lätt att hitta peru scalarer...
eller kan jag köpa fler av samma kull?
#5 - 1 december 2006 11:45
Jag är ingen expert men visst borde det vara bra att köpa från en annan kull. Fiskar ska inte vara känsligt för inavel men går det många generationer kanske det blir något fel.
Försök hitta F1 från någon annan kull. Då blir ju alla F2 or fast de blandra sig :)
#6 - 1 december 2006 18:26
jo, svårt att få tag i bara :(
#7 - 1 december 2006 21:16
Det går bra med djur från samma kull. Det är först om du skulle börja få konstiga yngel som du bör leta efter fler obesläktade avelsdjur.
#8 - 1 december 2006 21:29
Är inte vanlig och peru scalare samma art (Pterophyllum scalare) men från olika platser?
Isf är det väl inte värre än svarta, oranga eller gula scalarer?
Eller har jag fått det om bakfoten?
#9 - 1 december 2006 21:36
När vi talar om samma art, kan nån hjälpa mej med mina två orangefärgade?
Ni kan se dem på Mina bilder, är det samma art? Kan de para sej, eller är det 2 olika arter, de ser ju inte lika ut?
#10 - 1 december 2006 23:53
heeke skrev:
Är inte vanlig och peru scalare samma art (Pterophyllum scalare) men från olika platser?

Isf är det väl inte värre än svarta, oranga eller gula scalarer?

Eller har jag fått det om bakfoten?

Nej, peru scalare och de andra olika vilda scalarena är troligen olika arter. Dom bör inte blandas. Det blir hybrider.

Odlingsformerna däremot kan man blanda, men vill men ha fram scalarer som ser ut på ett visst sätt kommer man troligen råka ut för en hel del överraskningar...

Vilken art som skall heta P. scalare vet vi inte.
#11 - 1 december 2006 23:57
svea skrev:
När vi talar om samma art, kan nån hjälpa mej med mina två orangefärgade?

Ni kan se dem på Mina bilder, är det samma art? Kan de para sej, eller är det 2 olika arter, de ser ju inte lika ut?

Dina två scalare är odlingsformer. De kan mycket väl vara syskon. De har inte särskilt mycket med vilda scalare-arter att göra - mer än att de naturligtvis har uppstått ur såna en gång.
#12 - 2 december 2006 02:56
Jag hade inte heller blandat vanlig Scalare och Peru... kan tänka mig att de skulle kunna funka ihop socialt, men skulle aldrig ta hand om ev yngel om det blev . Jag har också Peru Scalarer och i Sthlms trakten är de inte så svåra att få tag på just nu. Ser du bor i Sthlm och sist jag var på Södermalms akvarieaffär hade de Peru scalarer där, men möjligt att de som dyker upp här på lite olika ställen kan komma från samma odlare från början.
#13 - 2 december 2006 09:31
Ok, men kan de para sej?
#14 - 2 december 2006 10:33
jag har köpt mina på södermalms akvarieaffär :)
#15 - 4 december 2006 14:19
svea skrev:
Ok, men kan de para sej?

Det skulle jag tro det kan och skulle det bli yngel skulle jag inte ta vara på dem.
#16 - 4 december 2006 17:02
svea skrev:
Ok, men kan de para sej?

Jo

Annons