Peru Scalare

#1 - 2 juli 2005 10:21
Hejsan!

Vad är den egentliga skillnaden mellan vanlig scalar och Peru scalar, är det möjligtsvis bara området dom kommer i från, tänker då på att Peru scalar är dyrare än vanliga scalarer.

Är det egentligen bara ett sätt för butikerna att få ut lite mer för scalarerna? låter ju finare med Peru Scalare ;)
#2 - 8 juli 2005 14:04
Peruscalarerna är något högre i kroppsformen och intensiteten i färgerna är anorlunda. Om det är så att folk är beredda att betala dyrt så kommer butikerna också att ta bra betalt, det gäller oavsett vad de kallas.
MVH
Magnus
#3 - 8 juli 2005 16:54
Se´n är Peruscalarerna inte på långa vägar lika sönderavlade som de vanliga ofta är, och har oftast sin yngelvård intakt.
#4 - 8 juli 2005 23:11
[QUOTE=Micke_A]Se´n är Peruscalarerna inte på långa vägar lika sönderavlade som de vanliga ofta är, och har oftast sin yngelvård intakt.[/QUOTE]

Håller med Micke Har 15 st i ett 720 o de verkar vara bra yngelvårdare i detta karet. Har nu lyft upp två par i två diskuskuber för att se om det funkar där.
#5 - 9 juli 2005 07:09
Jag väntar otåligt på att få ut åtminstone ett par av mina 6 F1or, som jag förmodar är Peruscalarer. Tyvärr verkar de mest vara intresserade av att tjafsa med varandra.
#6 - 9 juli 2005 08:04
Micke dina är finare och det är mer altum över dem.
#7 - 9 juli 2005 18:25
Tack :D Ja, men det är inga altum. Har för mig att jag köpte dem för 39:- styck, det tog han för alla scalarer i ungefär den storleken om jag minns rätt. Han visste dock att det var F1.

Du har förövrigt inga discuskuber över, som man kan få köpa? Skulle vara kul att försöka föda upp både discusar, och scalarer.
#8 - 9 juli 2005 20:02
Mina Peru Altum är lite mörkare än era (era bilder). De är mycket mer beiga. Finns de som olika Peru arter, eller hur man nu ska säga? :)
#9 - 10 juli 2005 07:50
Olika arter är det knappast, då alla är pterophyllum scalare, men det kan röra sig om olika populationer. Det kan inte heller helt uteslutas att några av scalarerna som nämns i denna tråd inte alls kommer från Peru. Det finns ett insitament att sälja icke peruscalarer som peruscalarer. Skillnaden är inte helt lätt att se. Jag själv tycker i allafall att Mickes ser ut som peruscalare men att Kajs är helt vanliga.
MVH
Magnus
#10 - 10 juli 2005 12:13
[QUOTE=Tropfrog]Olika arter är det knappast, då alla är pterophyllum scalare, men det kan röra sig om olika populationer. Det kan inte heller helt uteslutas att några av scalarerna som nämns i denna tråd inte alls kommer från Peru. Det finns ett insitament att sälja icke peruscalarer som peruscalarer. Skillnaden är inte helt lätt att se. Jag själv tycker i allafall att Mickes ser ut som peruscalare men att Kajs är helt vanliga.
MVH
Magnus[/QUOTE]

HÅller med dig Magnus men är nästan 100 % säker på att mina kommer från Peru. Då de skall komma från en privatimport. Men om man kollar på denna sitten så finns det flera peruvarianter.
http://www.finarama.com/tba/identification.htm
Kan också tillägga att mina blir red shoulders i lekdräkt.
#11 - 10 juli 2005 13:43
Jag pratade med en nisse i en fiskaffär om dom tog hem vf scalarer, vilket dom inte gjorde, men vi pratade lite om altum och då sa han att stora scalarhonor och altumhanar är lättare att få yngel av än enbart altum, och att avkomman brukar vara nästan lika stora som altum. Är det någon som vet något mer om det?
#12 - 11 juli 2005 20:00
Tack för all information.

Men en sak till hur pass stora är dom när dom parar sig, jag har 6 st av dom väntar o väntar på att något ska hända... dom är ca 10 cm från topp till tå ;)

jag har en 540 liters tank med 6 Peru scalarer 20 dolkstingstetror 100 rödmunstetror 6 st fläckig pansarmal 3 st pittbull någonting och så är det en BTN bakgrund med som tar lite plats och 1 st mangroverot på ca en meters längd, men nu till min STORA fråga får det plats med lite discus, 5-6 st har jag tänkt mig eller blir det för mycket?

Tack för all Era synpunkter i denna fråga med.

Annons