pH

#1 - 29 mars 2007 17:27
Hur stora förändringar i pH klarar fiskar? Mitt pH har varit konstant hela tiden, men jag skulle vilja sänka det (det är nu på 7,5 och jag vill ha det på 6,5).

För övrigt undrar jag över en annan sak. Jag har köpt fiskar till mitt akvarium från två olika affärer. Men alla fiskar från den ena affären har dött för mig. Akvarierna där ser rena och fina ut, så jag tror inte att det är något fel på deras fiskar. Kan det vara att vi har för olika pH i våra vatten? Den sista dog idag, och det var väl två veckor sedan jag köpte fiskarna. Borde den inte ha dött tidigare om det var på grund av olika vattenvärden? Det verkar ju som att vattenvärdena i mitt akvarium har varit konstanta.

Förutom att sänka mitt pH anar jag att jag bör höja mitt kh. Kommer pH att påverkas när jag höjer kh?

Och en annan sak förresten. Bör man köra med nitrivec en längre tid? Använde det de första två veckorna, men nu har den tagit slut. Bör jag köpa en till, eller har nitritrisken passerat?
#2 - 29 mars 2007 18:29
skippa nitrivec kan användas i start men ska inte behövas efter.
Ditt KH och ph hänger ihop
#3 - 29 mars 2007 19:02
Varför vill du sänka ditt pH?
Om du ska göra det så gör det under en längre tid så kommer fiskarna inte att märka så mycket av det.
Att fiskar från en affär dör och andra inte kan vara en tillfällighet med, men det låter lite misstänkt. Om du kan så försök jämföra dina vattenvärden mot affärens, då det kan skilja en hel del. Jag tror inte att det är pH:t som gör det, utan mer troligt något annat.
Själv köpte jag 20 rödmunsteror förra veckan som jag släppte i mitt kar. Alla dog. Jag fick nya fiskar av affären och släppte i och vad hände? 4 st överlevde.
Ungefär samma vattenvärden både hos mig och i affären, men med den skillnaden att jag kör med co2. Antagligen har mina fiskar vant sig med tiden vid detta vatten medans de nya fiskarna inte tålde co2 alls.
#4 - 29 mars 2007 19:07
kH värdet är karbonathårheten och den är livsavgörande för fiskar utan den skulle pH värdet kunna åka upp och ner mycket snabbare. Det är joner av HCO3- ser till att ph värdet är stabilt. det är möjligt att du får svårare att sänka pH värdet om kH värdet är högre eftersom HCO3- tar hand om syra stöten när du försöker sänka pH värdet. Dessutom bör kH värdet sjunka medans du sänker pH värdet när HCO3- jonerna förbrukas.
/Linus
#5 - 29 mars 2007 19:54
Han verkar ha fattat mer än de flesta, ändå är han osäker, varför?

Har jag för mig, om jag inte mins fel, jag vet inte säkert men det är möjligt, dessutom bör, har inte jätte koll, rätt mig om jag har fel. FEGIS, du kan ju det här.
MVH
Magnus
#6 - 29 mars 2007 20:01
Tropfrog skrev:
Han verkar ha fattat mer än de flesta, ändå är han osäker, varför?

Har jag för mig, om jag inte mins fel, jag vet inte säkert men det är möjligt, dessutom bör, har inte jätte koll, rätt mig om jag har fel. FEGIS, du kan ju det här.

MVH

Magnus

jaja jag ska redigera :).
#7 - 30 mars 2007 06:14
Generellt är det bättre att inte mixtra med vattnet eftersom den mänskliga faktorn är mycket farligare för fiskarna än det "fel" i teoretiskt rätt vattenvärden är.
Om det inte är sjuka är det troligen för dålig inkoppningstid.
#8 - 30 mars 2007 10:48
Jag har inte riktigt fattat det där med inkoppning.. Varför gör man det? För att de ska vänja sig vid temperaturen?
#9 - 30 mars 2007 10:56
Inkoppning = inväjning av fisk för vattenomställning och temperatur ju längre desto bättre ännu bättre ett karantänkar, dock inte alla som har platsen eller pengar att hålla ett.

Rekommendation kan man väl säga är en kopp vatten (från karet som fiskarna skall simma i) hälls i påsen (som man hängt ner i karet) var 10min, man gör denna procedur ca 5-10ggr beroende på hur känslig fisk man har, om påsen blir full kan man skopa ur en kopp vatten och sedan fylla på nytt från karet det är ju det det går ut på att sakta vänja sin nya fisk till det nya vattnet..
#10 - 30 mars 2007 10:59
Inkoppningen görs för att fisken sakta skall vänja in sig vid samtliga eventuella skillnader i butikens respektive hemakvariets vatten. Det handlar om temperatur/ph/salthalt/näringsstatus osv. Om du har två vatten som är exakt lika så skulle inkoppning inte behövas, men i praktiken förekommer två exakt lika vatten aldrig. Med en lång och långsam inkoppning skyddar man sig mot alla eventualiteter utom amoniakutsöndring. Skulle fiskarna se anfådda ut och tappa balansen av inkoppningen måste man omedelbart sätta i dem i akvariet utan vidare inkommning. Detta för att stoppa amoniakutsöndringen.
MVH
Magnus
#11 - 30 mars 2007 18:10
Tropfrog skrev:
Inkoppningen görs för att fisken sakta skall vänja in sig vid samtliga eventuella skillnader i butikens respektive hemakvariets vatten. Det handlar om temperatur/ph/salthalt/näringsstatus osv. Om du har två vatten som är exakt lika så skulle inkoppning inte behövas, men i praktiken förekommer två exakt lika vatten aldrig. Med en lång och långsam inkoppning skyddar man sig mot alla eventualiteter utom amoniakutsöndring. Skulle fiskarna se anfådda ut och tappa balansen av inkoppningen måste man omedelbart sätta i dem i akvariet utan vidare inkommning. Detta för att stoppa amoniakutsöndringen.

MVH

Magnus

Jag vill inte på något vis verka som någon besserwizzer speciellt som jag har väldigt lite erfarenhet som akvarist, men jag har en bok som heter Akvariet - inredning och skötsel av Gina Sandford. I den står följande om just det här om hur man ska gå till väga när man släpper i sina fiskar i karet.

"Man har länge trott att om man blandar små mängder akvarievatten med vattnet i påsen, så vänjer sig fiskarna vid små förändringar av vattnets kemiska sammansättning. Detta är helt meningslöst, eftersom det tar flera dagar för fiskarna att anpassa sig till sådana förändringar"

Agnez[:-174] [:-128]
#12 - 30 mars 2007 18:20
Agnez skrev:
Jag vill inte på något vis verka som någon besserwizzer speciellt som jag har väldigt lite erfarenhet som akvarist, men jag har en bok som heter Akvariet - inredning och skötsel av Gina Sandford. I den står följande om just det här om hur man ska gå till väga när man släpper i sina fiskar i karet.

"Man har länge trott att om man blandar små mängder akvarievatten med vattnet i påsen, så vänjer sig fiskarna vid små förändringar av vattnets kemiska sammansättning. Detta är helt meningslöst, eftersom det tar flera dagar för fiskarna att anpassa sig till sådana förändringar"

Agnez[:-174] [:-128]

Precis samma bok har jag, och därför har jag aldrig brytt mig om det där. Jag har bara låtit påsen ligga en stund i vattnet så att temperaturen blir den samma.
#13 - 30 mars 2007 18:53
Maria!

Jag har bara låtit påsen ligga i en 15-20 minuter sedan har jag försiktigt "hällt" i mina fiskar. Har bara fyra platysar och två bebispansarmalar men dom verkar trivsa fint fast jag inte koppade i dom i timtal.
#14 - 30 mars 2007 20:55
Fiskar är känslig för förändring i pH, temp och nytt vatten med annorlunda kemisk och biologisk sammansättning.
Blir förändring för hastig blir fiskarna stressade.
#15 - 31 mars 2007 00:15
Att bara släppa ut dom i akvariet utan inkoppning kan resultera i att dom trillar av pinnen sas.
#16 - 31 mars 2007 06:58
Att påstå att bara för att det tar flera dygn för 100% anpassning så är det inte lönt med något annat är extremt dumt, villken anpassning som helst är bättre än ingen, och därigenom är ju också längre bättre, så uttalandet motsäger sig själv.
#17 - 2 april 2007 18:30
Förändringar i salthalt kompenseras omedelbart. Om man flyttar fiskar från ett saltat till ett osaltat kar för snabbt så sprängs cellerna i fisken. Hur många av er kan garanterat säga att er butik inte tillsätter salt i sina kar?
MVH
Magnus

Annons