ph 7.5 i vattenkranen!!

#1 - 15 oktober 2004 18:37
Hej har lite problem med mitt vatten i mitt kar..ph:t ligger på 7.5-8. Har ni några tips på vad man kan göra för att sänka den? Har en korallsten i karet,kan den höja ph:t?
#2 - 15 oktober 2004 18:42
Ja, det är troligt eftersom korall till stor del består av kalk.
Ut med korallstenen så borde ditt pH landa på samma nivå som kranvattnet eller något lägre.
#3 - 15 oktober 2004 18:42
Lite mer fakta om karet gör det lättare att göra rekomendationer.

Hur stort ?
Vilka fiskar ?
Växter ?
#4 - 15 oktober 2004 18:46
180 liter. kardinaltetror, black molly, silvermolly, pansarmalar, ancistrus och en grön kulfisk.
har cabomba
svärdsplanta, anubias
#5 - 15 oktober 2004 18:49
Har du planer på att driva upp växterna så är ju Co2 att rekomendera.

Men som Holmby skrev.. Ta ut korallstenen.
#6 - 15 oktober 2004 18:53
finns det inget enklare sätt att få växterna att se lite piggare ut?
finns det ingen färdig växtgödning som säljs ute? har ingen lust att hålla på med en massa hemmabyggen! :-)
#7 - 15 oktober 2004 18:54
Problemet är ju att tillsätter du tex TMG så kommer växterna ändå att bli begränsade av att det inte finns någon Co2. Kol är den viktigaste byggstenen för växterna.

Men visst lite näring är nog inte helt fel. Ta det försiktigt bara :-)
#8 - 15 oktober 2004 19:19
Ursprungligen skickat av kramMiiis

Hej har lite problem med mitt vatten i mitt kar..ph:t ligger på 7.5-8. Har ni några tips på vad man kan göra för att sänka den? Har en korallsten i karet,kan den höja ph:t?

Hej! Jag hade 7,8 i mitt kranvatten! Har nyss skaffat ett par dvärgciklider. Men eftersom jag även vill ha sällskapsfiskar får jag nog att försöka sänka ph:t.
MVH/Helena
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
#9 - 15 oktober 2004 20:51
pH:et är inte så noga, se till att vänja fisken vid vattnet så funkar det..

Jag har pH 7.3 ungefär och mina sydamerikaner stortrivs ändå...
#10 - 16 oktober 2004 03:36
Viktigare än pH och gH är att man gör vattenbyten regelbundet (rekomenderas vanligen 30%-50% av vattnet en gång i veckan). Detta förutsatt om man inte tänker odla fisken. Då måste man nogrannare justera vattnet för fiskens önskemål. Annars kan hända att rommen och ynglen inte utvecklas som de skall. Men det varierar mellan olika fiskarter.

Växter kräver för att växa (eftersom de är uppbyggda av dessa ämnen) Kol (C), kol, kol, kol, kväve(N), fosfor(P), kalium(K), Kalcium(Ca) och magnesium(Mg) (och microämnen, som exempelvis Järn(Fe)).
Kol får de från koldioxid (CO2). Så vill man ha vackra, stora och växande växter, så måste man ha CO2. Har man inte CO2, så kommer växterna inte att växa lika bra, oberoende om du göder eller ger dem mycket ljus.
I princip så växer växterna tills NÅGOT (räcker med ett ämne) tar slut. Då slutar växterna att växa och det blir bara algerna som utnyttjar resterande ämnen. Därför måste man ha balans mellan CO2, makroämne, mikroämnen och ljuset. För att minska risken för algväxt, så bör man först fixa CO2, sedan gödningsämnena och sist ljuset. I vanligt akvariumvatten brukar det finnas 2-3 ppm CO2 (ppm, parts per milion, dvs en enhet att mäta små mängder ämnen), men växterna vill ha runt 20-30 ppm CO2. Dvs det finns bara 1/10 av CO2 för att växterna skall trivas. Därför måste man tillsätta CO2 för att växterna skall växa bra.

CO2 har även i detta fall fördelen av att det sänker pH-värdet (beroende på vilket kH-värde man har). Så för att veta hur mycket CO2 man har i vattnet så mäter man pH och kH samt slår upp CO2-halten i en tabell.

Lämplig gödning är Tropical Master Grow (TMG) + Kaliumnitrat (KNO3) + Kaliumdivätefosfat (KH2PO4) (man kan blanda helt egen gödning om man vill, utan TMG). Detta eftersom TMG innehåller allt utom tillräckligt med K, NO3 och PO4. Sök på forumet efter TMG och NO3 så kommer du att hitta rekomendationer. Det finns två personer som säljer KNO3 och KH2PO4 till akvariumbruk, finns även att söka efter i detta forum. Det är annars vanlig jordbruksgödning, och brukar finnas att köpa i 25kg-säckar på Granngården (fd Lantmanna).
#11 - 16 oktober 2004 08:40
I princip så växer växterna tills NÅGOT (räcker med ett ämne) tar slut. Då slutar växterna att växa och det blir bara algerna som utnyttjar resterande ämnen.

Eftersom jag gjort försök på detta kan jag säga så här:

Saknas/låg koncentrationav ett microämne avtar tillväxten men de slutar inte växa. Växterna blir defekta(krokiga, defekta blad och färgförändringar)när microämnen saknas. Däremot om kvävet saknas/låga koncentrationer så kommer tillväxten att stanna av helt. Fosfor är också ett ämne som är viktigt för tillväxten men överst står kvävet.

Sedan finns en viss variation, vissa växter är känsligare än andra.
#12 - 16 oktober 2004 08:49
Om kväve fattas kommer inte växten att stanna däremot kommer den att bilda antocyan (rödfärg). Tillslut dör alla växter om det fattas någonnäring..
#13 - 16 oktober 2004 10:44
Vid försöket var t ex vattnet helt fritt från kväve (initialt). Avjoniserat vatten användes därefter tillsattes näringsämnena. Växterna som saknade kvävet försökte till en början att hitta kväve. När reserven var slut stannade tillväxten av och de dog.

Är då detta relevant för att jämföras mot ett akvarium? Nja, nivåerna för respektive ämne var noll och riktigt så illa är det inte med kranvattnet även om de kan vara låga.

Men det var en himmelsvärd skillnad när kvävet saknades vs t ex kalium. Sedan finns det ett antal felkällor i försöket. Ett sådant är t ex att vattnet stod i kontakt med atmosfären, vilken betydelse har avsaknad av resp. ämne och tillgången på kol? Detta kan vridas för och emot
#14 - 16 oktober 2004 10:50
Jomen land växter har "obegränsad" tillgång till C02(kol) vilket akvarie växterna inte har. land växter precis som akvatiska växter tar upp kol igenom bladen. Så givetvis dog dom när det inte fanns något kväve, kol var ju aldrig en faktor eftersom den finns i luften.

*Edit
Faktum kvarstår att den viktigaste byggstenen för en växt är kol.
#15 - 16 oktober 2004 11:41
Helt korrekt att landväxter har tillgång på kol, men nu var det växter i akvarium som jag avsåg. Blanda inte in landväxter för det förvirrar bara. Visst blir kol en begränsning eftersom det(C) inte tillförs i försöket, men det begränsningen finns oavsett avsaknad av ämne eller hur? dvs om CO2 halten står i jämvikt vid start av försöket så står det i jämvikt oavsett om det är avsaknad av kväve eller kalium.

Min fråga var och är, har det någon betydelse att CO2 nivån är 5 mg/l (antagande) då det inte finns kväve vs kalium? eller för den delen något annan ämne.

Men som jag påpekade tidigare var detta ett *labb* akvarium och kan i vissa deler inte jämföras mot ett sällskapsakvarium.
#16 - 16 oktober 2004 11:45
pupfish (svar på ditt första inlägg): Helt riktigt. Det är dock en förenkling för nybörjare skall förstå vikten av att alla näringsämnen finns i tillräcklig mängd (och jag skall slippa skriva så mycket [:)] viktigare med makro, eftersom de går åt så mycket av dem). Även att vikten av balansen mellan dem för att hålla tillbaka algerna.
#17 - 16 oktober 2004 11:45
Ursprungligen skickat av pupfish

Är då detta relevant för att jämföras mot ett akvarium? Nja, nivåerna för respektive ämne var noll och riktigt så illa är det inte med kranvattnet även om de kan vara låga.

Du skrev så här om dina tester och då utgick jag ifrån att dina tester handlade om landväxter.... Varför annars fråga om det är relevant för akvarie växter ??
#18 - 16 oktober 2004 11:52
Han frågade om det var relevant för vanligt akvarium med kranvatten, eftersom han gjorde testen i ett laboratorium med extra rent vatten (efter vad jag förstått).
Så frågan är relevant för realistiska uppsättningar av akvarium.
#19 - 16 oktober 2004 12:08
Ja, Jackson plockade fram det jag försökte säga. Vattnet byttes ut en gång i vecka, ganska så likt den metod som används av en del växtakvarister. Försöket var riktat mot näringsbris inte förhållanden mellan olika näringsämnen. Men det svår att dra några exakta slutsatser. Alger var inte en på agendan.

Ur min synvikel hade det varit intressant att studera om det har någon effekt om CO2 halten låg på 5 mg/l eller 20 mg/l och avsaknad av ett ämne. Brist symtomen kommer tidigare, men mer.... får väl bli någon gång i framtiden ska jag tro [:)]

Annons