pH/CO2 controller

#1 - 17 maj 2011 18:42
Hej,

Jag kände att jag behövde någon ny pryl för att få fart på akvarieintresset igen. Därför beställde jag denna pH controller från Tyskland. Är det någon som har erfarenhet av just denna? Sen undrar jag hur ofta man behöver kalibrera?

http://www.us-aquaristikshop.com/mess-und-regeltechnik/ph-regler-mit-zubehoer.html
#2 - 17 maj 2011 20:16
Jag har denna. Funkar bra. Jag är helnöjd!
Men den får ALDRIG hamna under vattnet. Det gjorde min 1:a och då fick jag en ny. Den gamla började faktiskt funka igen efter en veckas tork fick jag höra....
Vill du ha exakt pH så ska du nog köpa något annat. Jag skiter i detta och kommer inte köpa flera vätskor. Jag har kalibrerat 2 gånger på 2 år och så länge kranvattnet visar ca 8 så tror jag det duger för mig. Den går nog att få bra noga om man är noga men eftersom jag dubbelkollade med sticka så är det svårt att säga hur bra det blir.Tror inte det är viktigt att det blir exakt om man inte ska ligga väldigt högt i co2 dvs över 30ppm. Den fyller sitt främsta syfte att hålla pH och co2 konstant. Dubbelkolla med sticka i akvariumet att det ser rimligt ut bara och stämmer med vad den visar kring det pH du vill reglera mot.

Jag har kH ca 6 och drar ner pH till 7 vilket ska vara ca 15ppm. Det är mycket Co2 men ändå marginal för fiskarna.
#3 - 17 maj 2011 23:16
Jag har den med, men jag kalibrerar den ungefär varannan vecka. Då brukar den ha ändrat sig max någon tiondel, men det kanske är från fall till fall...
#4 - 18 maj 2011 15:12
Låter kanon, man blir ju lite tveksam när man ser hur dyra alla andra controllers verkar vara som man köpa i svenska butiker. Jag är inte ute efter något dunderexakt så det lär nog räcka. Jag får prova att kalibrera någon extra gång i början. Nu ska jag bara få tag på en brandsläckare så jag slipper mina små fjutt tuber:)

Annons