Ph fråga

#1 - 12 april 2007 10:50
Inte Lena Ph nu då? :)

Om mitt ph värde var mellan 7,0 o 7,5 fixar de till sig av att man byter vatten lr måsta men i med nått mer?
Har ett yngelkar som går lite dåligt pga att de är nystartat o ynglena inte äter skräp mat så bra men skitar ner mycket.

Har bytt 40 utav 100 liter igår, karet har vart igång en vecka men med inkört filter sen länge lite gammalt vatten hade jag kvar oxå ca 20l..
Nitriten var skyhög 0.5 lr hur man nu avläser den. Men bättre efter bytet igår, inga fistar verkar må dåligt..
Jag har en nylonstrumpa på pumpen så ynglen inte ska åka i, är detta dumt då inte den värsta skiten heller kommer i?
Ligger fortfarande tussar med dålig mat på botten, men hur snart igen måste jag byta vatten? Var svårt att suga i gruset när alla malynglen är överallt.
#2 - 12 april 2007 10:59
Vad är det du vill ska fixa till sig med ditt pH?

Har du hög nitrithalt så är det bara att fortsätta byta vatten var dag tills de kommer ner till en acceptabel nivå.
Varför du har hög nitrit vet du redan om verkar det som, men dra ner på matningen så det inte blir någon mat över på botten efter ca 1 minut.
Nylonstrumpan kläggar igen lite fortare än filtret, men du får rengöra den lite oftare istället, och ta bort strumpan när ynglen är stora nog att inte åka in i pumpen.
Vad är det för yngel du har?
#3 - 12 april 2007 11:19
Jag vill att ph:t ska vara högre, fast de kanske inte är nödvändigt?

Jag har olika platy o molly yngel, fick 3 kullar på 2 dagar o så har jag 69 skäggmunsancistrus yngel som är 4 veckor nu..
#4 - 12 april 2007 11:40
Ligger det runt 7 så behöver du inte göra någonting, bättre att pH:t är jämt och stabilt än att man laborerar för mycket med det och det åker jojo upp och ner.
Skulle man vara tvungen att göra någonting för pH till de fiskarna skulle jag personligen i så fall försöka sänka pH:t.
#5 - 12 april 2007 12:40
Okay, varför skulle ett lite lägre ph vara bättre då?
Vill inte platyn ha typ 8 lr nått? Vad skäggisarna vill ha vet ja inte iofs :)
#6 - 12 april 2007 12:55
ditt ph är utmärkt! men vill du ändå höja det så får man filtrera vattnet genom kalkkross... men jag tror att man som max kommer upp i ca 7,8 i ph med kalk.
#7 - 12 april 2007 13:04
Oki, va bra :) Är de bra så tänker jag inte bry mig om o krångla med det. MEn nitriten måste väck.. Ska byta vatten sen igen, är så jobbigt nu bara för de är 5 vuxna playt i yngelkaret i en närbur 3 av dom har fött men jag kan inte flytta dom till sitt vanliga kar för firrarna där har vitaprick o är under behandling.
#8 - 12 april 2007 13:06
Ja du ska byta vatten tills nitriten är väck. Och minska drastiskt med matningen. Försök suga upp matrester, de allra flesta fiskarna flyttar på sig, annars får du håva upp dem från hinken.
#9 - 12 april 2007 15:14
Har bytt vatten nu igen, bytte 30 liter. Köpt nitrivec oxå.. Ska mäta nitrit ikväll.. Gjorde rent filtret ytterst lite, Bara kramade ur de i en hink akvarievatten o vände uppochner på filtermaterialet för de geggar igen så fort i överkanten..
#10 - 12 april 2007 15:54
köp ett nät till din pump i stället.
Vissa pumpar kan man ta bort plast kåpan o bara köra filtermatrialet direkt kan också va en lösning se till o ha stark ytsirkulation då dina nitrifierings bakterier behöver massa med syre

Annons