PH, KH, för nybörjare.

#1 - 14 juni 2004 14:22
Hej.

Thomas heter jag. Jag är intresserad av att lära mig mer angående PH, KH, CO2, och annat som rör vatten värdet. Samt hur man kan styra detta. Har läst på forumet på och hittar många inlägg om detta. Men jag hittar inte tillräckligt med förståelig information om detta. Jag har haft akvarium i två år nu, och har väl sneglat lite på det här med PH och KH men inte så mycket. Nu när jag letar info om detta, verkar det mesta vara rena rama grekiskan för mig. Läste att Topfrog hade tunnor om 200 liter som en buffert. Låter lite väl överambitiöst. Eller kanske inte. Är det vad som krävs för att få det önskade värdet. Jag vill inte köpa en massa kemiska preperat i zoobutikerna. Dels för att det är dyrt och del för att kan man klara av det på annat vis tycker jag att det är bättre. Vad finns det för sätt att styra detta? Finns det bra länkar för lekmän om detta? Har läst i böcker, på internet osv. Men det krävs nästan att man har någon form av baskunskap innan. Läste också att det finns någon form av apparat som mäter PH värdet samt tillsätter CO2 och på så sätt sänker PH-värdet.

Behöver information.
#2 - 14 juni 2004 14:41
Det finns massor med information om detta. Rätt många här på forumet kan mycket om vattenvärdena, men det är så mycket som man måste förklara, så jag tror tyvärr ingen kommer skriva det =(

Det bästa är nog att leta på andra sidor efter artiklar och söka mer på forumet. Det finns en artikel här på zoopet om vattenvärden.

MVH
Mazi

#3 - 14 juni 2004 19:26
Läste att Topfrog hade tunnor om 200 liter som en buffert. Låter lite väl överambitiöst. Eller kanske inte. Är det vad som krävs för att få det önskade värdet

Jag vet inte riktigt var du har läst det, men det har jag inte gjort på 8 år. Att använda sig av stora (jag har för mig att våra var på 800 liter)behållare låter kanske lite väl överambitiöst. Men det är väldigt svårt att få rätt förhållande för diskuslek om man har väldigt fel vatten i kranen. Att mixtra med preparat direkt i en 200 liters lekkub är inte vidare bra.

Det är inte svårt att få bra vatten, men det är svårt att göra vattenbyten utan att ph, kh, temperatur ändras. Oftast leder mixtrande med vattnet till att fiskarna får leva i ett väldigt ostabilt vatten som dessutom förändras kraftigt vid varje vattenbyte.

Berätta vad du har för fiskar och vilket vatten du har så skall jag berätta om jag tycker att du behöver bry dig om vattnet.
MVH
Magnus
#4 - 15 juni 2004 07:46
Tack för visat intresse.

Jag har två mal akvarium.
* Ett med lekande Ancistrus Tamboensis, L 89, och ett med deras yngel. Vardera akvariumen hembygda. Bredd 60 * längd 80 * höjd 20 cm. ca 100 liter vardera.
* Ett 500 liters med påfåglar och en stor Gibbiceps.
* Ett 160 liters med ett Bimaculatum par, två fläcks ciklid, samt ett Ancistrus par, L144a.
* Ett 150 liters med två eldbukar, två små gibbiceps, två små guld pleco.
Allt fungerar jätte bra i alla akvarium. Jag har i och för sig inte gjort något test på vatten värdena än. Jag vill bara läsa på i ämnet. Jag är främst intresserad av malar från Sydamerika. Har bestämt mig för att få ett svårlekt exemplar i lek. Har inte bestämt mig för vilket än. Har lite att göra med om man kan se skillnad på könen samt om man kan få tag på just det L-exemplaret. Inte alltid möjligt har jag förstått. Skall byyga ett akvarium enbart för detta ändamål. Har skissat lite på det. Samt ett yngelkar om det blir lek. Lekkaret blir på ca 500 liter. Yngelkaret blir på ca 200 liter. Men innan jag börjar med detta så tänkte jag läsa på om vatten-kemin. Kanske det kan spela en viktig roll här. Och sedan för att jag vill veta.

Annons