Hej.
Thomas heter jag. Jag är intresserad av att lära mig mer angående PH, KH, CO2, och annat som rör vatten värdet. Samt hur man kan styra detta. Har läst på forumet på och hittar många inlägg om detta. Men jag hittar inte tillräckligt med förståelig information om detta. Jag har haft akvarium i två år nu, och har väl sneglat lite på det här med PH och KH men inte så mycket. Nu när jag letar info om detta, verkar det mesta vara rena rama grekiskan för mig. Läste att Topfrog hade tunnor om 200 liter som en buffert. Låter lite väl överambitiöst. Eller kanske inte. Är det vad som krävs för att få det önskade värdet. Jag vill inte köpa en massa kemiska preperat i zoobutikerna. Dels för att det är dyrt och del för att kan man klara av det på annat vis tycker jag att det är bättre. Vad finns det för sätt att styra detta? Finns det bra länkar för lekmän om detta? Har läst i böcker, på internet osv. Men det krävs nästan att man har någon form av baskunskap innan. Läste också att det finns någon form av apparat som mäter PH värdet samt tillsätter CO2 och på så sätt sänker PH-värdet.
Behöver information.