PH kontroller

#1 - 14 mars 2004 19:19
Hei!

Jeg er på jakt etter en god PH kontroller til karet mitt, men har ikke peiling på hva som er god og dårlig kvalitet. Har hørt litt bra om IKS sin PH kontroller, men jeg har jo null egen erfaring med denne. Så, dersom det er noen der ute med litt erfaring eller anbefaling, speak now or forever hold your silence :)
#2 - 14 mars 2004 19:58
Jag har en tunze controller. Måste säga att jag var mycket nöjd innan en switch gick sönder. Nu har jag en iriterande hysteres som gör att controllern tickar väldigt mycket i närheten av börvärdet. Dock tror jag inte att det är vanligt att tunze grejor strular, dom gör vanligtvis mycket bra grejor. Jag har också sett en dupla controller i drift och den verkar också vass. Kolla på aquaristic.net, där har du minst 5 stycken olika att välja mellan till bra priser.
MVH
Magnus
#3 - 14 mars 2004 22:09
Har för mig att Thomas Elfströms Tunze-controller också hade urballad hysteres:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5596
#4 - 16 mars 2004 12:53
Vad i hela **** är en hysteres?
#5 - 16 mars 2004 13:15
Skillnaden mellan på och av. Om man sätter controllerna på 6,5 så borde den slå på vid 6,48 och av på 6,52 om den inte gör det så saknas hysteres. Det innebär att den kan ligga runt börvärdet och slå av/på 50-100 ggr i minuten. Detta är inte bra för ventilen och det låter för j-vligt.
MVH
Magnus
#6 - 16 mars 2004 13:22
Och en pH-controller är en (förmodligen dyr) liten anordning som reglerar tillförseln av CO2, eller? Till hur låga värden kan man sänka pH med hjälp av CO2? /Cecilia (börjar bli intresserad)
#7 - 16 mars 2004 13:29
Och en pH-controller är en (förmodligen dyr) liten anordning som reglerar tillförseln av CO2, eller?

Dyr är ett relativt begrepp. Resultatet är växter som växer så det knakar och fiskar som trivs mycket bättre i ett stabilare ph, dessutom har algerna inte en suck. Sen jag köpte min för 2 år sedan så har jag lämnat växter till min lokala butik som vidare överskrider controllerns pris i värde. När man väl har den så kostar det inte så mycket att driva den. Men annars så stämmer ditt påstående/fråga.

Till hur låga värden kan man sänka pH med hjälp av CO2?

Hur långt som helst, det är därför jag använder en controller, för att undvika dyra misstag. När ph sjunker för långt blir co2 halten giftig för fiskarna.
MVH
Magnus
#8 - 16 mars 2004 14:36
Hur funkar det med kalibrering & så?
#9 - 16 mars 2004 15:13
Hur långt som helst, det är därför jag använder en controller, för att undvika dyra misstag. När ph sjunker för långt blir co2 halten giftig för fiskarna.

Nja, inte hur låg som helst, det finns faktiskt en undre gräns där CO2(g) inte längre påverkar pH-värdet precis som det finns en övre gräns där det inte finns något CO2(aq).
#10 - 16 mars 2004 16:44
Ursprungligen skickat av Peter_F

Hur funkar det med kalibrering & så?

Två punkter. Jag kollar en gång i månaden men behöver sällan justrera. Den är skrämmande precis på den punkten.
MVH
magnus
#11 - 13 juni 2004 06:02
Nu har jag en iriterande hysteres som gör att controllern tickar väldigt mycket i närheten av börvärdet

Har för mig att Thomas Elfströms Tunze-controller också hade urballad hysteres:

Hmm 2 st med samma problem

Var det lätt att åtgärda felet?
Är det någon som haft Duplas variant och har den haft liknade fel?
#12 - 14 juni 2004 12:40
Är det någon som vet om det finns andra märken av controller att få tag på som ej haft en krånglande hysteres eller andra brister?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 14 juni 2004 12:46
Jag har använt både Dupla Delta och Dupla Alpha utan att råka ut för samma problem som ni har gjort.
#14 - 14 juni 2004 12:49
Vad är den igentliga skillnaden mellan Delta och Dupla och vilken utav dom bör man satsa på ?

Jag har lite taskiga erfarenheter av duplas delta armatur tyvärr men det kanske var ett måndags exemplar.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 14 juni 2004 13:16
Vad är den igentliga skillnaden mellan Delta och Dupla och vilken utav dom bör man satsa på ?

Antar du menar mellan Delta och Alpha, eller? Bägge är ju Dupla-produkter.
Delta har inte lika hög noggrannhet som Alpha (dock fullt tillräcklig noggrannhet för akvariebruk) kalibreras på 2 punkter, Alpha på 3, samt dessutom har Delta inget alarm som Alpha har.
Bägge finns med på Duplas hemsida www.dupla.com
#16 - 14 juni 2004 13:24
Antar du menar mellan Delta och Alpha

Japp det gjorde jag lite måndagsförvirring bara ;-)

Tack för svaren skall genast läsa på Duplas sida.
#17 - 15 juni 2004 10:41
Beställde Dupla Delta varianten idag hos den lokala Zooaffären hoppas det var ett bra val.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 15 juni 2004 11:27
Ja jag var i alla fall nöjd med mina - hade två sådana igång (ett växtkar och ett saltkar) under flera år utan problem.
Idag ligger dom nerpackade på mitt förråd bland en massa annan bråte (mest akvarieprylar). En vacker dag kommer jag att ha tid (alternativt känna för det) att städa upp på förrådet och ha storauktion och bli "rik" på alla akvarieprylar[:-34]
Observera att detta INTE är någon annons - jag har redan tidigare haft spekulanter på dessa pH-controllers, men en blick ut i röran på förrådet har räckt för att tacka nej oavsett erbjuden summa.
#19 - 30 juni 2004 11:36
Tydligen så har Simontorp slutat handla med Dupla Delta controllern så det sket sig tyvärr.

Får hoppas mina övriga varor inte gått i väg från aquaristic.net för jag mailade dom och bad dom lägga till Tunzes 7074 Set.

Får helt enkelt hoppas att jag klarar mig från hysteres felet eller att det går smidigt att fixa den om det händer.
#20 - 30 juni 2004 11:44
Min klarade sig utan hysteres problem nästan ett helt år. Jag har beställt en ny mätare själv. Jag hoppas och tror att problemen är ovanligare än vad vi tror, tunze brukar göra bra grejor. Så fort jag fått den nya så skall jag skicka den andra till tunze. Dom lagar den gärna men dom ville inte skicka en ny förrän dom har den gamla :(. Och jag ville inte vara utan den med så mycket ljus som jag har. Så jag hoppas att allt löser sig och att vi två kan få bra och tysta controllers samt att tunze kan få lite bra reklam i denna tråden.
MVH
Magnus
#21 - 30 juni 2004 13:49

Varför inte Dennerle !??

Den verkar inte "hysteriskt" dyr... ursäkta...

http://www.dennerle.de/ENGLISCH/e_Neu/e_phc_comfort.htm

http://www.reptilica.de/shop/product_info.php/cPath/161_187_217/products_id/3150/lang/english/index.htm
#22 - 30 juni 2004 14:16
Varför inte Dennerle !??

4800 kr ugh..
fick jag uppgift på det räcker nästan till 2 Tunze controllers.

Jag fick svar ifrån en Harald på aquaristic.net han skulle ordna till så jag fick med en Tunze i min beställning.
Så jag får hoppas att jag bidrar med lite positiv reklam senare.

Tropfrog
håll oss gärna uppdaterade hur det går med rep av din controller.

#23 - 30 juni 2004 14:19

319 € blir väl 2800SEK eller har jag missat något ??
#24 - 30 juni 2004 14:28
Aha missade länken
Priset var om min lokala zooaffären skulle plocka hem en.

Dennerle kan vara något, man får nog köpa till en magnetventil om jag hajat rätt då blir det ett par spänn till.
Fördelen med Tunzes är att den har en egen magnetventil? samt backventil med för 285.81 € men som sagt man får hoppas hysteres problemen var enstaka missöden.

#25 - 30 juni 2004 14:43

Jag tyckte det var kul att de hade pdf-manual (sånt gillar datanördar , RTFM s.a.s) på deras web samt att det hade varningsblink för en diff av ph't på mer än 0,5 samt att den påminner om kalibrering !

SERA har ju en åxå , skall kolla den med !

#26 - 30 juni 2004 15:25

SERA Seramic är svindyr... 4000+ !
#27 - 30 juni 2004 15:28

Jag har förresten för mig att Akvarielagret har en Dupla-controller hängande fortfarande. Den kanske är billig eftersom de skall sluta med Dupla !

Inte för att de har rykte om sig att vara billiga men man vet ju aldrig !
#28 - 30 juni 2004 15:38
Jag har förresten för mig att Akvarielagret har en Dupla-controller hängande fortfarande

Jo jag har spanat in den var nästan på väg att åka över idag och klippa den, men så kom jag på att proben ska ju bytas lite då och då.

Och eftersom Dupla bara har en återförsäljare i svedala så kom jag på att det kanske inte var någon god ide.
#29 - 30 juni 2004 17:15
Jag har en sera seramic men har inte kört igång den än, väntar på fler delar till co2'n, den är lite annerlunda eftersom den har inbyggd magnetventil, man kopplar alltså co2 slangen via sera enheten, den verkar bra vid en första anblick.

Jag har även en gammal Dupla controller som är ganska lik Deltan, har samma analoga inställning men ett annat utseende, den har även ställbart alarm om nivån blir fel, fungerar mycket bra.

Ang. Elektroden så är det om jag förstått det rätt inget problem då det är en standard elektrod som används både till Sera och Duplas prylar. Denna ska gå att byta mot nästan vilken som helst med BNC kontakt..
#30 - 25 juli 2004 21:36
Vad tror ni skall man slå till på Dennerle eller Tunzle?

Annons