Företag brukar inte gärna skicka som "gift", men det kostar inget att fråga. Ett annat alternativ är att be dom skriva ned värdet för att på så vis betala moms på en mindre summa. Man kan göra så, MEN det är förmodligen inte speciellt lagligt !
Jag har köpt en del prylar från länder utanför EU ( USA, Canada, Singapore ) och ibland har jag fått betala tull och moms o.s.v. ibland inte. Tydligen görs stickprov och ofta slinker paketet igenom utan tull. Små paket har lättare komma igenom (?) liksom paket med "lågt värde" ( Värdet står ofta skrivet på paketet )
Har du otur ( och det skall du kallt räkna med ) så gäller följande :
Tullvärdet = varans värde + frakt (!)
Tullavgift = tullvärdet X 3,5%
Moms = tullvärdet + tullavgift X 25%
Exp.avgift = 50:- + moms = 63:-
Ett exempel från ett av mina paket :
Varan kostade 125$ ( 1000:- ) frakten 50$ ( 400:- )
Tullavgift = 1000+400 X 3,5% = 49:-
Moms = 1000+400+49 X 25% = 362:-
Exp.avgift = 63:-
Summa avgifter = 474:-
Lägg märke till att du alltså får betala moms även för frakten !!! Surt.
Det finns som sagt lite olika trix för att komma billigare undan, MEN det är nog inte speciellt lagligt och inget jag vill rekommendera...... ( Det är väl olagligt det med nämligen )
Att det skulle vara speciellt struligt håller jag inte med om, bara att betala och se glad ut :) Svårare än så är det inte. Räkna alltså med tull och moms när du beställer så blir du kanske positivt överraskad när du väl får hem ditt paket om det slunkit igenom kontrollen.
Lycka till !