pH-minus fungerar inte

#1 - 19 juli 2007 18:05
Jag bor i Göteborg där vi har pH på drygt 7.5 och KH på typ noll. Jag läste att med så lågt KH kan pHt bli ostabilt, så jag höjde det till 5 med ett pulver. Mina fiskar vill egentligen ha lägre pH eftersom de kommer från sydamerika, så jag har testat att ha i ph-minus. Jag hade i rekommenderade dosen tre dagar i rad, och fick ner till ca 7. Men nu ett par dagar senare har värdet gått upp igen. Har någon förslag på hur jag kan göra?
#2 - 19 juli 2007 18:56
om du inte ämnar att avla , utan bara ha dom som "sälskap" så strunta i att mickla med vattnet, du får mycket jobb till ingen nytta om du micklar med vattnet ,och troligen kammar du att få så ostabilt vatten att dinaa fiskar inte trivs= döda fisk
ps . dom aller flesta fisk trivs bra i vanligt vatten , ev , med vattenberedningsmedel
mvh janne
#3 - 19 juli 2007 19:05
men fortsätt buffra KH så du får ett stabilare PH!
#4 - 19 juli 2007 20:18
man får ofta också högre pH om man buffrar upp KH värdet. Jag skulle ha i rötter eller lägga torv i en filterkasse i filtret (finns att köpa speciell akvarie-torv för filtrering i akvariebutikerna). Brukar faktiskt inte vara några problem med pH-svängningar (har iaf inte jag märkt som bor nära GBG), men det kanske är många andra som har problem med det?
#5 - 20 juli 2007 22:17
Tycker att Amtras ekextrakt funkar bra att sänka pH:t med i mitt vatten som har KH 3.
#6 - 21 juli 2007 02:56
Gör som janne dansk föreslår då ett pH som åker upp och ner är värre än att ha det stabilt på 7,5. Det är inget alarmerande högt pH i ditt SA-kar och vill du ha en mer långsiktig lösning går det att ordna med rötter, torv och annat.
#7 - 21 juli 2007 13:46
Jag skulle vilja köpa någon form av dvärgciklid, och de flesta vill ha det ganska surt. Om man jämför torvfiltrering och ekextrakt, vilket är billigast? Jag vet att torv kan färga vattnet ganska mycket, gör ekextrakt det också. Hur är det om man använder sera morena, det ska väl efterlikna svartvatten?
Tills jag vet mer ska jag nog lyda råden att inte göra någonting;)
#8 - 21 juli 2007 15:07
gå på Janne Dansks linje även med dvärgciklider. Ett stabilt, fungerande akvarie är betydligt viktigare än rätt pH även för dessa fiskar. Undantag är vid lek av schackbräde där man kan få med lågt KH just vid äggkläckningen. Den enda metoden jag känner till som kombinerar ett Kh på över 3 och lågt pH är med koldioxid. Vill du inte lägga ut pengar på en CO-styrning så är det mycket bättre att du ser till att ditt KH ligger på >3 (i ett vatten som måste ha varit i akvariet minst ett dygn). detta medför oftast ett pH på ca 7,5 men det är ändå bättre eftersom alla processer fungerar och du har ett relativ stabilt akvarie.

MVH Lasse
#9 - 21 juli 2007 19:41
Jag skulle också gå på linjen att eftersträva stabilitet i första hand. Däremot har jag provat ekextrakt, blev inga snabba svängningar, när jag bytte vatten ofta, som var sänkt till pH7. Det färgar inte alls!

Annons