pH och KH

#1 - 31 oktober 2005 18:51
Om jag har förstått rätt så krävs ett KH-värde på åtminstone 3 för att vattnet ska hålla sig stabilt, dvs att inte pH-värdet ska gå upp och ned.
Jag har också förstått att KH och pH-värdet hänger ihop, alltid när jag mäter KH och pH så följs de åt, dvs när jag höjer KH (t.ex. med bikarbonat) så höjs också pH-värdet. Så kommer då min stora fråga: Hur sänker man pH-värdet utan att KH-värdet påverkas? Går det? I annat fall blir det ju omöjligt att få ett stabilt vatten med lågt pH om kranvattnet från början har högt pH och lågt KH.
#2 - 1 november 2005 00:26
kan ju söka lite på torv ekbarksextrakt ph- och alkottar
#3 - 20 november 2005 18:34
Är det verkligen ingen som har något svar på denna intressanta fråga? Jag kan väl inte vara den enda som vill sänka pH-värdet...
#4 - 20 november 2005 18:52
Vad KH är eg?

Min första tanke var "Ha i en syra", men sen kom jag att tänka på hur buffringsverkan är uppbyggd och en fråga som min begränsade kemikunskap inte kan svara på.

Är det vi kallar alkalinitet (Carbonathårdhet, dKH etc) ett mått på vattnets totala förmåga att absorbera vätejoner, dvs inklusive den redan utnyttjade förmågan, eller är det ett mått på den återstående förmågan att absorbera vätejoner. Om det första är fallet kan man ju sänka pH lätt utan att ändra KH men är det det andra så är det omöjligt att åstadkomma genom att ha i en syra. Man kan ju då naturligtvis blanda en egen buffer med hjälp av andra salter än just karbonater som buffrar mot ett lägre pH.

Någon som vet?
#5 - 20 november 2005 19:04
[QUOTE=Thomas P]Hur sänker man pH-värdet utan att KH-värdet påverkas? Går det?[/QUOTE]
Kort svar: givetvis nej.
Båda är ju i princip mått på samma sak.
pH (mängd syra - ju lägre värde desto mer syra)
KH (alkalinitet - ju högre värde desto mera bas)
Sedan gäller det ju att ha sina gymnasiekunskaper i kemi till hands.
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 november 2005 19:09
I annat fall blir det ju omöjligt att få ett stabilt vatten med lågt pH om kranvattnet från början har högt pH och lågt KH.

Med hjälp av CO2 kan man få ett stabilt lågt pH. För att man skall kunna köra CO2 måste dock KH ligga på minst 4 annars är risken stor att det sjunker för snabbt.
Så ett KH på 4 och användning av CO2 kan ge ett lågt stabilt pH-värde.
#7 - 20 november 2005 20:01
CO2-systemet har väl maximal buffertverkan runt pH 6 om jag inte minns fel...
Tillsats av CO2 är i princip tillsats av kolsyra (sänker pH) eftersom CO2 reagerar med vatten och då blir HCO3- eller???
Och därmed sänker alkaliniteten (dvs KH) eller???

Däremot är knappast pH-svängningar ett viktigt problem försåvitt en pH-höjning inte medför en risk för ammoniak-förgiftning vill säga...
#8 - 20 november 2005 22:07
Tillsats av CO2 är i princip tillsats av kolsyra (sänker pH) eftersom CO2 reagerar med vatten och då blir HCO3- eller???

Och därmed sänker alkaliniteten (dvs KH) eller???
Nja, inte riktigt:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=134
#9 - 20 november 2005 22:28
Om man byter 30-40 % vatten i veckan så är det ingen/liten risk för ostabilt pH även vid KH under 4 om man inte har stora filter och överbefolkat.
#10 - 21 november 2005 08:17
[QUOTE=erikthur]KH (alkalinitet - ju högre värde desto mera bas)[QUOTE]

Alkalinitet har inget med baser att göra alls faktiskt, trots namnet. Alkalinitet är "buffringsförmåga" och med det menas vattnets förmåga att absorbera syror. Buffringsförmåga mäts med bla KH.

I ett rent kemiskt experiment så häller man i bikarbonat i vatten och skapar en buffert. Sen kan man droppa i syra en stund utan att pH påverkas nämnvärt. Men när buffringsförmågan är använd då faller pH jätte mycket vid varje ny tillsats av syra.

Steget är: HCO3- + H3O+ -> H2CO3 + H20

Ska ta och forska lite i min ursprungliga fråga.
#11 - 21 november 2005 08:34
Ok - alkalinitet svarar inte linjärt mot ökande pH.
Men buffringsförmågan beror ju på den mängd basiska joner som finns lösta i vattnet eller...
#13 - 21 november 2005 16:17
Just det :)
#14 - 21 november 2005 17:33
Det är och förblir alltså svårare att upprätthålla en "survattensbiotop" i Sverige, så länge kranvattnet ser ut som det gör på de flesta håll i landet, dvs. lågt KH-värde och pH på 7.5-8?
#15 - 22 november 2005 10:15
[QUOTE=Thomas P]Det är och förblir alltså svårare att upprätthålla en "survattensbiotop" i Sverige, så länge kranvattnet ser ut som det gör på de flesta håll i landet, dvs. lågt KH-värde och pH på 7.5-8?[/QUOTE]
Nej,om KH är lågt och pH är högt tyder det på att vattenverket tillsatt lut (NaOH) (eller någon annan kemikalie) till vattnet för att tillfälligt höja ph-värdet (för att skydda vattenrören).I akvariet kommer pH att sänkas pga den låga buffringsförmågan.Naturligtvis kan du hjälpa naturen på traven t. ex. så här: http://www2.hemsida.net/jn4u/d032.aspx
<<<(^:>*
#16 - 22 november 2005 17:23
Men om man tillsätter torv så sjunker ju KH-värdet också...
#17 - 22 november 2005 20:40
[Alk] är linjär mot pH, under förutsättning att [Alk] består av HCO3, CO3 och H2CO3(H20+CO2). Men när [Alk] också består av organiska anjoner är förhållandet inte längre linjärt.

Organiska anjoner tillförs t ex vid filtrering genom torv.
#18 - 23 november 2005 00:42
[QUOTE=pupfish][Alk] är linjär mot pH, under förutsättning att [Alk] består av HCO3, CO3 och H2CO3(H20+CO2). Men när [Alk] också består av organiska anjoner är förhållandet inte längre linjärt.

Organiska anjoner tillförs t ex vid filtrering genom torv.[/QUOTE]

Menar du då att det är dumt att filtrera genom torv?
#19 - 23 november 2005 06:12
Nej, det skrev jag inte. Men alla diagram/tabeller blir obrukbara.
#20 - 23 november 2005 09:56
[QUOTE=Thomas P]Men om man tillsätter torv så sjunker ju KH-värdet också...[/QUOTE]
Just det ,det var väl en "survattensbiotop" du ville ha?Det finns teorier om att "survattensfiskar" gärna vill ha stora organiska molekyler såsom humusämnen i vattnet istället för saltjoner.Se:
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9401&LOPNR=7
<<<(^:>*
#21 - 23 november 2005 10:36
Jag sänker mitt PH med Waterlife's PH 6.5 buffer. Jag vet inte hur buffern påverkar KH:t, men eftersom den är en buffer sänker den inte PH:t under just 6.5 och jag har haft ett stabilt PH på mellan 6.5-7.
#22 - 24 november 2005 08:05
torv=viss stabilitet

Jag är inte kemist men av erfarenhet så vet jag att jag inte får svängningar i PH i mina sydameríkakar som har torvbotten och där vattnet förbereds genom torvfiltrering, däremot har jag fått svängningar i ph:t när jag sänkt ph:t på kemisk väg och inte byter vatten varje eller var annan vecka. Så erfarenhetsmässigt funkar regelbundna/täta vattenbyten och torvfiltrering bäst för att uppnå stabilt lågt ph.
#23 - 24 november 2005 09:37
Osmos då? Verkar ju vara en bra metod för att sänka kh och därmed också ph.
#24 - 24 november 2005 10:47
[QUOTE=Oscar E]Jag är inte kemist men av erfarenhet så vet jag att jag inte får svängningar i PH i mina sydameríkakar som har torvbotten och där vattnet förbereds genom torvfiltrering, däremot har jag fått svängningar i ph:t när jag sänkt ph:t på kemisk väg och inte byter vatten varje eller var annan vecka. Så erfarenhetsmässigt funkar regelbundna/täta vattenbyten och torvfiltrering bäst för att uppnå stabilt lågt ph.[/QUOTE]

Men vad har du använt för att sänka PH:t på kemisk väg?

Annons