pH och så

#1 - 17 mars 2003 11:12
Har ett nystartat kar på 325 liter. Upptäckte förra veckan efter första pH-testet att pH ligger högt. Efter lite forskning på jobbet som mäter vattenvärden på kommunvattnet varje månad så ligger pH typiskt kring 7,8-8,0, men enstaka toppar och dalar mellan 6,7-8,4 två år tillbaka.
Hårdheten ligger kring 2,5-3,0 dH.
Är detta ett problem jag måste lösa? En lokal akvariehandlare säger sig aldrig åtgärda vattnet och alltid ha friska fiskar.
Funderar på torv, men jag har bottenfilter och vet inte riktigt hur man ska lösa det. Har också funderingar på CO2-bubbling som känns mer attraktivt. Fick en burk natriumbisulfit av en handlare, men det måste vara fel med kemikalier. Det blir ju stora pH-svängningar vid varje vattenbyte annars. (Om ämnet inte är extremt buffrande, vilket jag inte lyckats ta reda på.)

Jag har främst gurami och regnbågsfiskar.
Bilagor:
#2 - 17 mars 2003 11:27
Jag tycker absolut med tanke på gurami som gillar mycket växter du ska prova co2 jäsning. Börja med att bara ha en syresten i trä som ger bra bubblor.Men va dock försiktig och mät ph ofta vid olika tidpunkter för att säkerställa att det ej blir för stora ph svängningar. och stäng av på natten. skulle det visa sig för effektivt att ha stenen på botten kan du hänga den högre upp så bubblorna snabbare når ytan (mindre tid att ha kontakt med vattnet)

Mvh Micke Eklund
#3 - 17 mars 2003 13:55
Använder själv Amtra Oak-bark Extract för att sänka ph till mitt akvarie med gott resultat. Enligt min akvariehandlare trivs många växter bra vid ett ph strax under 7.
#4 - 17 mars 2003 15:45
"Amtra Oak-bark Extract" - hur fungerar det? Förhindrar det pH-svängningar vid vattenbyte?
Det känns bra att ha lite olika alternativ att prova.
#5 - 17 mars 2003 16:07
Vid varje vattenbyte så tillsätter jag några ml Amtra Oak-bark Extract (en flytande vätska). Extraktet sänker ph:et omgående, så ph:et svänger ju förstås, dock endast under en kort stund. Har inte haft några problem med mina fiskar när jag använt det.
#6 - 17 mars 2003 16:45
Annars så kan man ju alltid gå ut och plocka alkottar det är hög tid nu. Dom inehåller garvsyra som sänker ph värdet. En kotte per liter vatten. Kanske värt att prova. tilläggas att jag har inte provat själv än men har plockat på mig ett gäng som jag tänker använda vid behov.Man plockar dom januari till mars vid vatten drag ca 1-2 cm stora kottar.

Mvh Micke Eklund
#7 - 18 mars 2003 11:05
Tack för tipset Micke. Ska se om jag hittar några alar i trakten!
#8 - 19 mars 2003 09:36
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har ett nystartat kar på 325 liter. Upptäckte förra veckan efter första pH-testet att pH ligger högt.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

För gurami och regnbågsfisk vill jag nog påstå att ett pH mellan 7 och 8 funkar bara bra. Möjligen kan du behöva sänka om du vill odla guramisarna.
#9 - 19 mars 2003 10:48
Hur är det med malarna då? Mår de också bra vid det pH:t? Har Banjomal, Corydoras och Otocinclus.
Bäst vore ju onekligen att slippa "klabba" så mycket.

Annons