PH på bottennivå

#1 - 6 december 2006 10:25
Hej...

Har ett probem med otroligt lågt PH-värde i mitt akvarium och undrar vad det kan bero på. Vissa säger att det beror på att Mangroverötterna kan göra det surt. Finns det andra teorier? Utöver Rötter så har jag vaniga växter och vanliga stenar (inga kalkstenar).

M v h

/Frippe
#2 - 6 december 2006 10:30
Byt vatten
Kolla ditt PH test
Dubbelkolla ditt PH test

Byt vatten igen...
#3 - 6 december 2006 10:33
Hur lågt är det?
#4 - 6 december 2006 15:11
PH-värdet ligger på 4. Det är ruskigt lågt och egentligen är det ett under att mina fiskar fortfarande lever. Jag har nu gjort ett rejält vattenbyte 1/2 volymen vatten och lyft ur rötterna och lagt dessa i vattenbad för att om några dagar mäta om de gör vattnet surt.

/F
#5 - 6 december 2006 15:19
Gissar på att det är pH testet som är kass. Ska mycket till för att sänka så lågt som till 4, speciellt med rötter, vet ej om det är möjligt ens i extremfall, men tror inte det.
Testa att mäta kranvattnet. Har du komunalt vatten bör du hamna på 7-8 är det lägre än 6, så är sannorlikheten stor att det är pH testet som visar fel.
#6 - 6 december 2006 15:33
Jag har gjort PH-tester hos två oberoende fiskhandlare så det bör inte vara fel på två tester. Jag ska göra ett test både på kranvatten (kommunalt) och akvarievattnet.

/F
#7 - 6 december 2006 15:42
Har nu mätt mina olika vatten:
Akvarievattnets PH ligger nu på mellan 6-6.5
Kommunala vattnet håller 7,5-8
#8 - 6 december 2006 15:46
Det låter mer rimligt.
Kommunalt vatten kan, när det får stå ett tag, dessutom sjunka något till ca pH 7
Den sänkning du har till 6-6.5 kan mycket väl bero på rötterna, men knappast något du behöver oroa dig för.

Edit:

Kan det vara så att behållaren du hade vattnet i när du fick det mätt tidigare kan ha varit förorenad?
#9 - 6 december 2006 18:48
Ja...det är en klar förbättring och fiskarna verkar piggare.
Jag har som sagt hälften av det gamla vattnet kvar vilket förmodligen sänker värdet en del. Ska hålla kollen på akvariet den närmsta tiden för att se hur värdet rör sig. Finns det något som kan påverka värdet så att det rent av stiger nu när de "sura" rötterna lämnat brottsplatsen?

/F
#10 - 6 december 2006 18:56
varför köper du inte lite kalksten o har i akvariet?
#11 - 6 december 2006 19:36
Ja...det är ju en variant.

/F
#12 - 6 december 2006 22:14
Kan inflika att om man har pH testkitet i kylen så får man överaskande resultat...
pH reagerar på temperaturen, jag kan inte förklara det enkelt här, men summa sumarium, ha INTE testkitet i kylen.
#13 - 7 december 2006 12:32
Menar du att testvätskan förstörs om man haft den kall en gång eller att den visar fel om testvätskan är kall när man testar?
#14 - 10 december 2006 20:07
Hej igen....

Då vill jag återkomma till PH-värdet i mitt akvarium. Det var i onsdags som jag gjorde ett rejält vattenbyte och fick då ett PH-värde på ca 6. Nu har det gått några dagar och värdet har tyvärr sjunkit till ca 5.

Jag har ingen aning om vad det är som kan orsaka att värdet sjunker. Kan gammalt vatten bidra till att värdet sjunker ytterligare?

Tacksam för idéer...

M v h

/Frippe
#15 - 10 december 2006 20:34
Hur är din botten?
#16 - 10 december 2006 20:39
Min botten består av lite grövre grus. Rengjordes med sughävert i och med vattenbytet. Finns det växter som kan göra vattnet surare?

/F
#17 - 11 december 2006 07:45
Om bottnen blir väldigt aktiv och har en kraftig nedbrytning kan den tänkas sänka pH't.
Levande växter sänker aldrig pH't, de käkar CO2 och ökar därigenom pH't.
#18 - 11 december 2006 10:29
min stora fråga!! vad har du för KH?
#19 - 11 december 2006 10:50
Jag har inte mätt KH-värdet. Har ett kombinerat test som testar allt men jag litar inte på det. I det fallet hade jag för högt Nitritvärde medan ett riktigt test visade på bra Nitritvärden. PH-testet är dock ett riktigt test.

/F
#20 - 11 december 2006 11:00
Akvariet jag har på jobbet har jag haft ett liknande problem med. Efter många om och men kom jag fram till att det var en rot som höll på att ruttna och så fort jag tog ut den fick jag bra pH igen, från 3,8 till runt 6,5. Vi har ett lab som tog pH:t och den kalibreras 1 gång/dygn, så den var det inte fel på. Testa att ta ut roten så har du eliminerat den biten iaf.
#21 - 11 december 2006 11:40
Hej hej..

Ja...jag tog ur rötterna i samband med vattenbytet i förra veckan så ingen av dessa är i nuläget bovarna i dramat. Jag har dock en teori. Innan vattenbytet låg PH:t på ca 4. Jag tillsatte vatten med PH 7. När jag mätte efter några timmar så låg PH:t på 6-6.5 vilket egentligen är lite högt i förhållande till hur mycket vatten som byttes. Tanken är att vattnet nu blandats ordentligt så att PH 5 som jag uppmätte igår är korrekt avseende vattenblandningen. Förhoppningsvis blir det bättre vid nästa byte.

Hur mår akvariet om man byter vatten oftare än var 14:e dag?

Finns det alternativa rötter som inte blir sura?

M v h

/Frippe
#22 - 11 december 2006 11:58
kh är den stora faktorn här, om du har ett lågt kh på 1-3 så får du dessa ph svängningar och det går att åtgärda med bikarbonat och det är den enklaste vägen att gå för att få upp ph.t och hålla det stabilt!
#23 - 11 december 2006 12:38
Men då innebär det att jag alltid måste tillsätta bikarbonat?
Hur mycket ska jag tillsätta? Finns det några speciella tillvägagångsätt?

/F

Annons