PH reglering

#1 - 6 maj 2005 13:47
Hej

Jag har ett nystartat 540 som PH vägrar sjunka i nu är frågan vilket det bästa sättet att göra är.

Akvariumet har varit igång i ca 1mån det är beg. engelsk sjösten (som legat torr i ca 6mån). Sedan 2 veckor tillbaka har jag kört med "Aqua Vital Torvgranulat 1200 ml" i ytterfiltret. Mitt PH har varit sedan jag fyllde akvariumet konstant 8 enl. Sera pH test. Mitt kH är enligt reningsverket ca 3 (har ej mätt själv). Jag har 2 st större rötter i akvariumet och gäng växter.

Min lokala handlare sa om jag slängde i lite fisk (några billiga tetror) så kommer processen med att sänka mitt pH gå fortare ? någon som kan bekräfta detta ?

Ett annat alternativ var att kör med ekbarks extrakt och pH constant en period men personligen känns det som att det är bättre om vattnet för sköta sig själv utan kemikalier eller ?

Finns det något annat bra tips ?

Min lokala handlare sa också att det kan ta tid på grund av att jag har "mycket" kalk i min engelska sjösten.

/Christian
#2 - 6 maj 2005 14:02
Engelsk sjösten innhåller väll ingen kalk alls?
#3 - 6 maj 2005 15:08
En del benämner dem "äkta" (innehåller mycket kalk) och "oäkta" (innehåller små mängder endast).

Det är iallafall vad jag har "hört" :)

Annons