PH - skillnad på fisk eller ej?

#1 - 16 januari 2009 19:42
Undrar om PH värdet förändras beroende på om jag mäter ifrån ett akvarium som har varit igång ett tag (7 mån) eller om jag mäter ifrån kranvattnet?

Jag tycker det är ruskigt svårt ibland att kolla av PH värdet, använder Sera droppar. Mäter jag kranvattnet så anser jag att det är runt omkring 7.5 - 8.0
Mäter jag akvarievattnet så är det nånstans mellan 7.0 - 7.5.

Är det en synvilla eller skiljer sig vattnets PH med tiden? Jag har inga tillsatser i det akvariet som skall sänka eller höja PH. Gör veckovisa vattenbyten, byter då cirka 25% av vattnet.

Både kranvattnets och akvarievattnet 4 KH. Tydligen skall ett KH under 5 medföra dramatiska svängningar i PH, jag tycker dock att mitt PH ligger rätt stabilt mellan 7 - 8. Eller räknas svängningar mellan 7 -8 som dramatiska?

Både kranvattnets och akvarievattnet 3 GH. Kan vattnet räknas som mjukt då?

Bor i Göteborg, vad jag vet så skall vårt PH ligga mellan 7.5 - 8.0.
#2 - 16 januari 2009 19:51
Det är skillnad, andra kan säkert förklara varför. Vattnet i kranen (är Gbg:are, antagligen samma vatten) är artificiellt, det är med andra ord inte naturligt. Min erfarenhet är att det är oväsentligt vad du stoppar i, det intressenta är vad du får i akvariet, finns säkert bra förklaringar till förändringarna. beträffande KH pratas det om att det skall vara 5, jag lyckas få max 4 med ett ph på ca 7,5. Min erfarenhet är att har man bara ett på ca 2,5 är det inga problem. har väsentligt högre hos mina prinsessor som har ph 8,5, tror det är uppemot 9, slutar mäta då, det ser ut att må mkt bra ut. För mig känns det som ph hit eller dit är överdrivet, viktigare är säkert ett relativt stabilt ph. Hade 7 i ett akvarium, körde co2 med controller, den gick sönedr och körde på co2 i mångder så ph:et blev 5, nästan rubbet av fiskarna dog, två svärdbärare + guldbarb yngek klarade sig.
#3 - 16 januari 2009 20:14
Mina värden och de åtgärder Sera föreslår för att åtgärda är lite motsägesfulla.
Jag vill komma ner till ett PH 7, då jag tänkte åstadkomma en sydamerikansk biotop för tetror, pansarmalar samt Fjärilciklider.

Enligt Seras "manual" så skall man använda exempelvis Sera super peat (torv) för att sänka PH. Men dom säger också att när det gäller GH och KH att man skall använda super peat om värdena är för höga.

Enligt Sera är ett idealiskt GH värde mellan 6 och 16. Ett idealiskt KH värde är mellan 5 och 10. Mina värden är ju långt under dessa, alltså kan jag inte använda torv för att sänka PH eftersom denna åtgärd borde medföra att jag även rubbar (sänker?) GH och KH, eller?

Om jag använder Sera PH-minus, vad händer då med värdena? Att PH värdet sänks torde vara självklart, men vad händer med GH och KH?

Jädrar vart detta var komplicerat!
#4 - 16 januari 2009 20:19
Ferengi skrev:
Mina värden och de åtgärder Sera föreslår för att åtgärda är lite motsägesfulla.

Jag vill komma ner till ett PH 7, då jag tänkte åstadkomma en sydamerikansk biotop för tetror, pansarmalar samt Fjärilciklider.

Enligt Seras "manual" så skall man använda exempelvis Sera super peat (torv) för att sänka PH. Men dom säger också att när det gäller GH och KH att man skall använda super peat om värdena är för höga.

Enligt Sera är ett idealiskt GH värde mellan 6 och 16. Ett idealiskt KH värde är mellan 5 och 10. Mina värden är ju långt under dessa, alltså kan jag inte använda torv för att sänka PH eftersom denna åtgärd borde medföra att jag även rubbar (sänker?) GH och KH, eller?

Om jag använder Sera PH-minus, vad händer då med värdena? Att PH värdet sänks torde vara självklart, men vad händer med GH och KH?

du kan ju också slänga i lite rötter för att "sura ner" vattnet lite, det sänker alltså ph:t
#5 - 16 januari 2009 20:23
du kan ju också slänga i lite rötter för att "sura ner" vattnet lite, det sänker alltså ph:t

Jag vet, men jag får inte dom jäklarna att sjunka...[:(!]
Har haft dom i blöt i snart fyra veckor, dom är fortfarande som korkar!
#6 - 16 januari 2009 20:52
Ferengi skrev:

sänker det säkert, men du hade ?, det exakta ph värdet är överdrivet, fiskarna acklimatiserar sig, såvida du inte skallm odla - det är en annan sak, ändringarna är det farliga

[/quote]Enligt Sera är ett idealiskt GH värde mellan 6 och 16. Ett idealiskt KH värde är mellan 5 och 10. Mina värden är ju långt under dessa, alltså kan jag inte använda torv för att sänka PH eftersom denna åtgärd borde medföra att jag även rubbar (sänker?) GH och KH, eller? [/quote]

Glöm Gh, idealiskt kh på 5-10 är orelalistiskt, har du 3-3,5 kan du vara nöjd

[/quote]Om jag använder Sera PH-minus, vad händer då med värdena? Att PH värdet sänks torde vara självklart, men vad händer med GH och KH? [/quote]

sänks!

Jädrar vart detta var komplicerat! [/quote]
#7 - 16 januari 2009 21:36
Ferengi skrev:

Du kan nog glömma det med GH och KH. De värden du anger fungerar bra i de flesta akvarier. Finns det för övrigt idealiska värden? Det beror väl vad man vill uppnå? Bor själv i Göteborg och har kommunalt vatten som ju är "mjukt". Alltså ganska lämpligt för en Sydamerikansk biotop. Det som kan vara ett problem trots mjukt vatten är att justara pH-värdet. Trots lågt KH osv. så är det förvånansvärt stabilt. Har laborerat med torv och andra tillsatser men det blir ju bara temporära förändringar. Man är ju trots allt tvungen att göra vattenbyten då och då. Enda vettiga metoden för reglering av pH är genom kontrollerad Co2 tillsats. Detta är ju dock inget måste för att hålla dom fiskar du nämner och en Sydamerikansk biotop. Du har ju ett ganska bra vatten för detta direkt ur kranen.
Bilagor:

Annons