PH svängning hur farligt?

#1 - 20 mars 2008 09:06
När ja gjorde mitt senaste vattenbyte så klantade ja mig å hade i för mycket av flaskan Tetra aqua Ph/Kh minus.. en timme efter vattenbytet så dog alla mina guppys ca 8 st.. sen dog den en pansarmal... hade 2 såna..Mina 3 fjärilscilklider och den stackars ensamme regnbågscikliden överlevde.. samt Gibbicepsen..

Frågan är då.. är det troligt att fiskarna dog på grund av Ph svängningen ellr Kh ( vad är Kh egentligen)

när jag såg att det blev massflykt till den stora fiskhimmelen så bytte ja sånär på allt vattnet.. å de som ä kvar tror ja överlever.. Pansarmalen simmar ibland ,fjärilscikliderna simmar omkring.. men äter inget än..
går detta bra tro`?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 mars 2008 09:17
Att använda KH-minus i Sverige verkar inte vara så bra eftersom KH redan är för lågt här på de flesta ställen.
Eftersom KH redan är så lågt så kan bara en liten överdosering av ett pH-sänkar preparat få drastiska följder. Snarare bör man här underdosera när man använder sådana preparat.
Sedan oavsett vilka pH-förändrarpreparat (vare sig man höjer eller sänker) man tillsätter bör man alltid göra det i kombination med att man mäter pH.
#3 - 20 mars 2008 09:24
ah..snabbt svar..

så KH minus är alltså ingen ide.. det att ja sänker ph:t beror på fjärilscikliderna .dom skulle trivas bäst mellan 5.5-6.5 i ph...mitt kranvatten ligger åt andra hållet..

Men det är ingen fråga om att ja klantade till det..Men man lär sig nåt varje dag

Kh..vad är det egentligen?
#5 - 20 mars 2008 09:36
Bra bra bra... denna sidan innehåller så mycket fakta så man missar de viktigaste.. ; )

blir att åka å köpa KH test ser ja.
Ja har inte kommunalt vatten här iaf .. så det kanske kan va en fördel..Men nu ska det testas som aldrig förr..

Tack Mäster Kjell!
#6 - 20 mars 2008 14:49
Nu är det full fart på Pansarmalen igen..det är ja verkligen glad för.. Pansarmal har blivit som en favorit för mig.. han ska nog få ett gäng polare imorrn..
efter ja överdoserat så blev han helt vit å som fastfrusen på botten.Det va ju intressnt å se iofs.. Nu ser han helt normal ut å det är full fart.

KH-test är inköpt.. å testat vattnet har ..verkars som om det ligger på 7 i hårdhet.. det är väl ingen fara?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 mars 2008 14:51
nesseman skrev:
Nu är det full fart på Pansarmalen igen..det är ja verkligen glad för.. Pansarmal har blivit som en favorit för mig.. han ska nog få ett gäng polare imorrn..

efter ja överdoserat så blev han helt vit å som fastfrusen på botten.Det va ju intressnt å se iofs.. Nu ser han helt normal ut å det är full fart.

KH-test är inköpt.. å testat vattnet har ..verkars som om det ligger på 7 i hårdhet.. det är väl ingen fara?

Ligger KH på 4 eller över så är det OK.

Annons