Philips 965 T5 HO

#1 - 1 februari 2008 13:30
Hej alla,

Jag skulle vilja få tag på ett par 24 watts 965:or i Linköping. Någon som vet en (zoo/ljus)-affär som mot förmodan kan tänkas ha det inne?

Nyöppnade Ljusexperten på Tornby verkade förnärmad av att jag frågade och sa bara att det skulle bli för dyrt att ta hem (måste ha sett ovanligt fattig ut den dagen =)
#2 - 8 februari 2008 22:04
T5?

Jag har spanat in din blogg, kanon, fint lyse hade du också.
Men vad är T5 och 945? (låter som Volvo t-gul och 945kombi ;)
De ser smalare ut än vanliga rör, måste man ha en annan ramp, eller passar
de i en vanlig ramp?
Jag skulle vilja ha lite mer flås i lyset, nu har jag 2st
36W Philips Aquarelle Natural light 10.000k
#3 - 9 februari 2008 08:52
defdac skrev:
Hej alla,

Jag skulle vilja få tag på ett par 24 watts 965:or i Linköping. Någon som vet en (zoo/ljus)-affär som mot förmodan kan tänkas ha det inne?

Nyöppnade Ljusexperten på Tornby verkade förnärmad av att jag frågade och sa bara att det skulle bli för dyrt att ta hem (måste ha sett ovanligt fattig ut den dagen =)

Minsta förpackning att ta hem för butiken brukar vara 10st.
Jag gissar att han inte trodde han skulle lyckas sälja de 8st du inte ville ha, men klart, betalar du 5ggr normalpris så.
Eller kanske det räcker att du tippsar om en säljkurs så han lär sig hur han ska kränga 8st 965:or ;)
#4 - 9 februari 2008 09:53

Men vad är T5 och 945? (låter som Volvo t-gul och 945kombi ;)

T5, T8 och T12 är hur tjocka lysrören är, dvs dimetern i mm.

830,840,865 och 930,940,965 är olika beteckningar på Philips lysrör där första siffran anger hur bra färgåtergivning röret har (högre siffra bättre, dvs 9-serien är bättre än 8-serien - men också dyrare).

De två sista siffrorna anger färgnyansen. 30=3000 Kelvin ett ganska gult ljus.
40=4000K lite mindre gult. 65 = 6500K och ska vara hyffsat vitt.
Se följande sajt för exempel: http://saurama.aqua-web.org/

De ser smalare ut än vanliga rör, måste man ha en annan ramp, eller passar

de i en vanlig ramp?

Du måste ha en T5-ramp med rätt watt för att kunna köra T5:or.

(Nu kommer DIY:are säga att man inte alls behöver det, men dom har en helt annan nivå på kunskap och kan trolla lite.. )

Jag skulle vilja ha lite mer flås i lyset, nu har jag 2st

36W Philips Aquarelle Natural light 10.000k

Motsvarande jag har, fast i T5-storlek.

Bytte häromdagen till 1 Deltec sun och 1 Aquarelle vilket helt klart gav ett naturligare ljus.

Annons