Philips Aquarelle

FredrikW
#1 - 9 december 2007 20:39
Har ett sånt nu och sen något annat men jag tror dom är rätt gamla för växter mår inte som dom ska.
Saken är att jag hittar ingen affär här i Linköping som har Aquarelle men någon annan som vet?
Guest
#2 - 9 december 2007 20:43
Du kan fråga vilken Lamp/El-affär som helst, så tar dom hem till dig.
Brukar bli billigare med.
Sen byter du ett åt gången med ca 1 månads intervall.
#3 - 9 december 2007 21:13
FredrikW skrev:
Saken är att jag hittar ingen affär här i Linköping som har Aquarelle men någon annan som vet?

Nej, i Linköping vet jag ingen butik som säljer Philips Aquarelle men på http://www.pwss.se kan du beställa och få det nerkört till Linköping på deras nästa "åktur". Ring och prata med Patrick eller Suss så ska du se att det löser sig på ett bra sätt för dig också.

Jag kommer själv använda mig av den tjänsten nu när jag beställer nytt kar med tillbehör... jag får det levererat 200 meter från min ytterdörr :)
#4 - 9 december 2007 21:21
Djurmagasinet, f.d. Fyra Tassar på Tornbyområdet (http://www.4tassar.com/) brukar ha Aquarelle hemma. Både T5:or och T8:or.
#5 - 10 december 2007 08:28
Hur stort akvarium har du och hur många lysrör har du samt wattstyrka på dom?
Har du reflektorer till dina rör? Har du någon växtnäring?

Köp till reflektorer till dina rör för det ger en hel del, nästan som att stoppa i ett tredje rör.

Philips Aquarelle ligger på 10.000k (kelvin) så något likvärdigt går ju också bra
#6 - 10 december 2007 09:22
Aquarelle lyser med nästan full effekt tills det slocknar, så byt det andra i första hand.
FredrikW
#7 - 10 december 2007 18:29
Bluesboy - Köper helst inte där då jag kan få det mycket billigare, snål som man är.

MagArne - Har ett 222 liters med 2 lysrör, har inga reflektorer, kör med pmdd.
Vart köper man reflektorer?

Karon - Okej, så du tycker att jag inte ska byta mitt Aquarelle som sitter nu, det lyser lika bra som ett nytt?
#8 - 10 december 2007 20:10
Aquarelle är ett tri-fosforrör - vilket innebär att de tappar max 6% av ljusstyrkan under sin livstid. Sedan kan vattenstänk som ger kalkpålagringar naturligtvis göra att ljuseffekten blir sämre. De flesta andra lysrör tappar upp till 40% av sin ljuskapacitet under deras livstid. Det finns andra trifosforrör också; bla Triton.
#9 - 11 december 2007 08:20
Din lokala akvarieaffär kan ta hem reflektorer åt dig. Skulle tippa på att de kostar 100kr/st men är väl investerade pengar om du vill satsa på växterna.
FredrikW
#10 - 11 december 2007 20:37
Vad är skillnaden mellan Aquarell och Sylvania aquastar?
#11 - 11 december 2007 21:12
De brukar väl anses som likvärdiga, även om jag tycker bättre om Aquarelle (men det kan ju vara psykologiskt iofs ;) )
#12 - 11 december 2007 21:42
Tittar man på de siffror som finns så är faktiskt Sylvania Aquastar marginellt bättre för att odla växter än Philips Aquarelle.

Bilden nedan visar 3st Aquastar och 1st Aquarelle, inte lätt att se skillnad med blotta ögat som ni ser.

[ATTACH]9233[/ATTACH]
FredrikW
#13 - 12 december 2007 15:41
Okej, då köper jag nog ett Sylvania istället, det var lite billigare också hehe
#14 - 12 december 2007 21:02
Billigare blir det ju inte i längden, om du använder aquarellen tills den slocknar eller om du måste byta aquastar efter max 10 månader.
#15 - 13 december 2007 09:08
cattus skrev:
Billigare blir det ju inte i längden, om du använder aquarellen tills den slocknar eller om du måste byta aquastar efter max 10 månader.

??????????? Jag trodde aquastar också var ett trifosforrör.
#16 - 13 december 2007 10:30
heeke skrev:
Tittar man på de siffror som finns så är faktiskt Sylvania Aquastar marginellt bättre för att odla växter än Philips Aquarelle.

Bilden nedan visar 3st Aquastar och 1st Aquarelle, inte lätt att se skillnad med blotta ögat som ni ser.

Vilket är vilket då? :confused:
#17 - 13 december 2007 14:35
Den nedersta är en Aquarelle, ..det syns ju tydligt! :D
#18 - 14 december 2007 10:41
Aquastar (likt de flesta rör) kan tappa uppemot 50% av sin ljusstyrka inom ett halvår-år, det är bra rör tycker jag och kostnaden på ex. 2 rör/år är ju inget att grina över i förhållande till vad annat kostar inom hobbyn...
FredrikW
#19 - 16 december 2007 19:43
Vad kostar ett Aquarelle på Djurmagazinet?
Borde väl nästa vara samma pris oavsett vilken stad det ligger i.

Annons