Pictusmal + vad?

#1 - 13 februari 2008 19:41
Jag har blivit helt förälskad i pictusmalen och planerar att göra iordning ett akvarium som skulle passa till ett litet gäng.

Jag funderar på vad som skulle kunna trivas ihop med dem.

Jag hade tänkt mig en fyra stycken i ett 250 l kar ungefär, det ska enligt zoopets anvisningar räcka.
Även om den är fredlig så äter den ju mindre fiskar. Nu funderar jag på vad som menas med mindre fiskar.

Att det inte passar med tetror har jag redan räknat ut, men hur är det med platys (vuxna ex), och t. ex. pansarmalar? Någon som vet?
#2 - 16 februari 2008 20:51
Jag hade pictus malar för 10-12 år sedan i mitt sällskaps akvarium och de lät alla andra fiskar vara ifred, de lät sig inte störas av andra fiskar och störde ingen heller förutom munruvaren som blev lite irriterad av att den simmade förbi grottan hela tiden. men annars var det lugnt.
Du kan nog ha vilken fisk du vill tillsammans med dina pictusmalar, jag hade tre i ett 170 liters kar med ungefär 20 andra fiskar i som snabbt blev mindre för att munruvaren fick yngel och hade ihjäl en del som blev närgångna. men pictusmalarna blev gamla.
#3 - 16 februari 2008 22:21
Vuxna platys och pansarmalar har inget att frukta av pictusmalar.
Däremot blir yngel förstås mat meddetsamma.
Tetror borde också gå utmärkt, om du undviker små, smala, lättsvalda saker som neontetror eller rödmunstetror. Jag har vuxna pictusar tillsammans med rödryggstetror.

Annons