Piffa upp akvariet.

#1 - 23 mars 2006 12:15
Hejsan!

Suttit länge och kollat på alla fina akvarium här bland Zoopet's användare.
Till slut så stod jag inte ut längre och började förbereda mig för att sätta igång mitt eget akvarium. :)

Nu till min fråga: Jag har ett 375liters helglas akvarium som stått oanvänt i ett halvår ungefär. Silikonfogarna verkar täta men dom är allt annat än snygga. Kan man mekaniskt "frisera" silikonet på insidan och sedan bara snygga till dom med nytt silikon? Eller måste man plocka isär glasen och foga på nytt emellan också?
#2 - 23 mars 2006 13:58
Uppsnyggning av fogar.

Jag drog nyligen igång mitt 540 och skar rent på insidan med rakblad,tvättade med rödsprit och limmade om på insidan.Det karet hade en dokumenterad läcka och hade stått tomt i 1 år.Nu är det dock ett akvarium i ram.Ett helglas-akvarium hade jag nog plockat itu och limmat om från grunden...man vill ju inte riskera att man får inomhuspool.

[quote=Meifumado]Hejsan!

Suttit länge och kollat på alla fina akvarium här bland Zoopet's användare.
Till slut så stod jag inte ut längre och började förbereda mig för att sätta igång mitt eget akvarium. :)

Nu till min fråga: Jag har ett 375liters helglas akvarium som stått oanvänt i ett halvår ungefär. Silikonfogarna verkar täta men dom är allt annat än snygga. Kan man mekaniskt "frisera" silikonet på insidan och sedan bara snygga till dom med nytt silikon? Eller måste man plocka isär glasen och foga på nytt emellan också?[/quote]
#3 - 23 mars 2006 13:58
Jag snyggade bara till mina fogar så att de inte stack ut utanför ramen jag har.

Silikon fäster inte så bra på silikon så jag tycker det låter riskabelt. Försök istället hitta något annat sätt att göra det snyggt, en träram ex.
#4 - 24 mars 2006 01:41
är fogen mellan glasen bra hel å fräs så räcker det oftast om man grovskär bort resten och finskär med rakbladskrapa och tvättar rent.

Annons