Det kan nog mycket väl vara så att det stämmer att de är tåligare. Men av egna erfarenheter vill jag faktiskt inte rekommendera Pigeon Blood varianterna. En hypotes poppade upp i mitt huvud nu....
Problemet med Pigeon Blood är att man inte kan se deras "humörsvängningar" eftersom de inte kan styra det svarta färgpigmentet i huden, detta har jag själv märkt vid ett tillfälle då min ena Pigeon Blood "Yellowface" blev hängig och matvägrade. De röd-turkosa diskusar jag har blir mörka när det är något som inte stämmer. Jag lyckades rädda min "Yellowface" så allt var frid och fröjd.
Nu till min hypotes:
Kan det vara så att Pigeon Blood varianterna är lika känsliga som andra discus, men med den stora skillnaden att man inte kan se det lika tydligt som med en "vanlig" discus. Många discusägare börjar medicinera så fort de ser att en "vanlig" discus börja mörkna, en Pigeon Blood mörknar aldrig och därmed medicinerar man inte förrän det är riktigt akut. Mina erfarenheter är att de flesta problemen med mörknande discusar löser sig självt så länge det inte drabbar fler fiskar i akvariet, detta har jag provat eftersom jag av princip är emot användandet av läkemedel om inte sjukdom är konstaterad, både på människor och djur.
Jag inser att detta blev lite rörigt men det är tidigt på morgonen och om någon vill såga mitt försök till hypotes är ni välkomna.
Slutsatsen, och svaret på ursprungsfrågan är i alla fall:
Allmänt anses Pigeon Blood som härdigare vad gäller sjukdomar, min utgångspunkt är att den enda skillnaden är att man inte ser lika tydligt på en Pigeon Blood att den är nedsatt.
Ojojojoj. Detta blev långt, hoppas någon förstår vad jag menar, och AndersA, hoppas du fick lite svar på din ursprungsfråga.
// Magnus