Jag ska ju få igång ett vivarium/paludarium/regnskogterrarium (många benämmningar på ett terrarium med vatten) och var på god väg men föll på att terrariet läckte. Letar nu ett vattentätt terrarium så jag kan komma igång.
Vill bara nämna - flertalet av Exoterraburkarna LÄCKER trots det leverantören utlovar! Om man läser på bl.a pilgift så räknar många med att börja "bygget" med att silikona om burken. Så börja med att kolla vattentätheten - gör inte som jag gjorde och kollade det på sluttampen.
Jag har även testat ett aluram från Imazo vilket läckte som ett såll (fick efteråt höra då handlaren ringde Imazo, att dom inte kollar detta på terrarier, och därför ej heller garanterar detta).
Vad vill jag med detta inlägg - jo, välj terrarium med omsorg :) jag har insett att terraristiken inriktar sig främst mot ökenlevande djur.
Jag ser fram emot att få se din "grodburk" så småningom :D
Det blir nog ett exo-terra här. Det 60-breda. Jag ska läcktesta det innan, det gör jag alltid. Jag kommer att ha plastgaller i botten med ett rör ner till där jag kan suga upp överblivet vatten. Det ska ju inte finnas något vattenfall eller liknande i burken så jag kommer inte ha några större mängder som ska ackumuleras. Det blir ju enklast egentligen, upphöjt galler - nät - leca - nät - bottenmaterial. Då kan jag ju vattna bäst jag vill. Jag ska ha en värmematta under också och då blir det ju varmare så att vattnet som samlas bidrar till en ökad luftfuktighet.
Epiweb på i alla fall två sidor så att mossan kan växa ordentligt. Till toppen kapar jag till glasbitar från en tavelram. Det är väl så genomtänkt jag kan göra det nu. Ett alternativ till är att bottenborra terrariet men det är ju alltid en risk.
Vad tror vi om regnsystem då? Ett exo-terra monsoon eller en diafragmapump?