Pilnäbb och foder

#1 - 18 september 2005 17:07
Hej!

Jag köpte för några månader sedna en pilnäbbs ål (Tror det är en Macrognathus aculeatus). Ganska omgånde märkte jag att ålen inte åt de röda mygglarver som jag matade den med.
Ålen grävde ner sig i sanden och låg mest stilla. Efter några veckor så provade jag att ge den en daggmask och det gillade den skarpt. Ålen bara "högg till" när jag sträckte fram en mask. Efter det så mådde ålen bätter och simmade om kring och var riktigt tam när man sträckte ner handen med daggmask till den.
Ännu bättre var att ålen började äta röda mygglarver också.
Eftersom pilnäbben var så trevlig så köpte jag en liknande pilnäbb. Tror att det är en Macrognathus siamensis (ser ut som på bilden http://www.aquariumfish.net/images_01/eel_peacock_striped.jpg).
Problemet är att den nya ålen inte heller äter annat än daggmaskar.
Vad tror ni händer om jag inte ger den annat än mygglarver? Svälter den ihjäl eller kommer hungern att tvinga den att äta mygglarverna?

En annan fråga: Hur stor blir ovan ålar? Det verkar variera kraftigt på hur stora ålarna kan bli om man läser olika källor.
När jag köpte ålen så visade affärsinnehavaren mig en bok där det stod att ålen kunde bli 70cm!
På internet så står det allt ifrån 25 till 40cm. Jag uppskattar att mina ålar idag är ca 15cm (aculeatus:en) och 25cm(siamensis:en).
Någon som har pilnäbbar och vet om dom äter småfisk typ tetror? (mina har inte gett sig på tetrorna än)

/Olof
#2 - 18 september 2005 18:14
Jag matade min pilnäbb med räkcoktail.
Du kan också prova att mata med skalade räkor.
#3 - 21 september 2005 15:15
räkor

[QUOTE=figo]Jag matade min pilnäbb med räkcoktail.
Du kan också prova att mata med skalade räkor.[/QUOTE]

Ok, tack för tipset. Ska prova skalade räkor.

/Olof
#4 - 21 september 2005 17:48
Du kan också prova med diverse annat frysfoder tex artemia och cyklops. Små bitar av fisk borde också funka.
Har du provat med något torrfoder då, typ pellets?
#5 - 21 september 2005 17:51
min diggar algpiller fast den är ju en macrognathus circumcinctus...
#6 - 22 september 2005 08:01
Min eldål käkade aldrig nått annat än mask och småfisk, men det funkade fint.
Själv tycker jag inte att rödamygg är nått bra foder så jag användr nästan aldrig det.
#7 - 2 oktober 2005 17:01
Skalade räkor fungerade inte

Tack för alla tips. Skalade räkor fungerade inte. Jag försökte till och med att ha rörelse på räkan för att "trigga" hugg instinkten.
Jag får väl testa vidare. Än så länge finns det ju mask i marken.
Jag ger den "stora" matvägrande ålen mask några gånger i veckan tills jag hittar något annat foder som fungerar.
Konstigt att mina Tetror klarar sig utan att bli uppätna. Man kanske kan "fejka" en mask genom att strimla fisk och ge ålen.

/Olof
#8 - 2 oktober 2005 21:46
Min Tanganyikaål vägrar all mat utom just Åleds frysta mysis. Fråga mig inte varför den just bara vill ha den, men inget annat duger.

Jag har även testat frysta musslor, bläckfisk mm. men det dom andra kastar sig över ratar den fullkomligt. Mitt tips e nog att försöka hitta ngn frysmat innan marken är full av tjäle..
#9 - 3 oktober 2005 08:05
Gör som jag, gräv så mycket mask du bara kan och ha ett par 10L hinkar fulla med kompost och maskar.
#10 - 7 november 2008 17:35
Lyfter fram en gammal tråd.

Hittade ni nått som pilnäbben äter?
Funderar nämligen på att skaffa en då den är så cool :D
Vill ju gärna veta vad den vill äta så att jag kan ge den rätt mat!
#11 - 19 november 2008 22:27
Mina käkade röda mygglarver, alaska pollock och daggmask innan de blev uppkäkade av min endlicheri :(

Annons