Pilnäbbar????

#1 - 12 februari 2007 17:33
Köppte en pilnäbb idag... Är det någon som vet vilket PH det ska vara i pilnäbbarnas akvarium vad dem trivs bäst med??? Har en som e ca. 10cm kommer han äta upp mina neontetror tror ni?? har en sköldpadda där också fast dem värkar gilla varandra...
#2 - 12 februari 2007 22:37
Det finns många arter av pilnäbbar. Några lever i surt bäckvatten i Asien. Andra lever i Tanganyikasjöns hårda basiska vatten.

Fast ... vanligt kranvatten duger åt de flesta fiskar om man inte har extremt hårt eller mjukt vatten - om man sköter dem rätt i övrigt.
#3 - 20 juni 2007 14:37
Pilnäbbarna kommer antagligen äta upp dina neoner om inte alla e fullvuxna, då kan de klara sig :P
#4 - 20 juni 2007 17:02
Det kommer nog inte att sluta så bra med dendär kombinationen.
Jag förespår föjande scenario, (pilnäbbar kan beroende på art kan bli riktigt stor rätt snabbt.)
När den på nåt sätt kan svälja neonerna så kommer den att göra de.
När sköldpaddan sedan har en dålig dag eller blir hungrig så trycker han i sig pilnäbben eller skadar den så att den dör.

Kort sagt så kommer du troligtvis att ha kvar sköldisen då domhär 3 arterna inte bör kombineras på nåt sätt...
#5 - 20 juni 2007 17:14
är det en zickzackpilnäbb så är det ingen fara för neonerna är det någon av de andra pilnäbbar jag sett så är det en tidsfråga innan de är uppätna
Bilagor:
#6 - 20 juni 2007 17:23
Rambo skrev:
är det en zickzackpilnäbb så är det ingen fara för neonerna är det någon av de andra pilnäbbar jag sett så är det en tidsfråga innan de är uppätna

Tänker du tire-track? De käkar guldbarber med...
#7 - 21 juni 2007 10:06
Metalmaid skrev:
Tänker du tire-track? De käkar guldbarber med...

nej, tänker på denna
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1045
http://filaman.ifm-geomar.de/Summary/speciesSummary.php?ID=55327

har själv några av denna
#8 - 21 juni 2007 11:13
Baby5hawt skrev:
Köppte en pilnäbb idag... Är det någon som vet vilket PH det ska vara i pilnäbbarnas akvarium vad dem trivs bäst med??? Har en som e ca. 10cm kommer han äta upp mina neontetror tror ni?? har en sköldpadda där också fast dem värkar gilla varandra...
Du bör omgående ge sköldpaddan ett eget kar och även pilnäbben om du vill ha neonterorna kvar! sköldpaddan ska man inte hålla tillsammans med fisk!!!

Annons