pinsessan av Burundi

#1 - 24 februari 2009 19:10
Hej finns det någon som har provat att ha Neolamprologus brichardi. (prinsessan av Burundi) tillsammans med sällskapsfiskar. Tänkte att det möjligen skulle kunna fungera, den skall ju vara en
"snäll ciklid som tex fjärillscikliden". någon som vet?
#2 - 24 februari 2009 19:20
jag hade nog inte haft den med vanliga sällskapsfiskar, för att de kan vara tuffa av sig vad jag har förstått. Och ynglen från första kullen hjälper sen till att skydda sina syskon och så går det så och det kommer nog bli så då att de tar ett ganska stort revir.
#3 - 24 februari 2009 19:25
Det funkar att ha dom tillsammans med sällskapsfisk om du har ett väldigt stort kar.
Är det för litet så går dom på dom andra om dom kommer för nära.
Håller väldigt på reviren.
#4 - 24 februari 2009 19:27
Misstänker att prinsessorna jagar livet ur de andra. En prinsessa vill ju ha rätt högt ph runt 8, medan en fjärilsciklid vill väl ha surt ph nedåt 6? Kan det fungera ihop?
#5 - 24 februari 2009 19:28
Tänkte att jag skulle testa i mitt 260 L kar mycket växter och blandade fiskar finns redan.
#6 - 24 februari 2009 20:50
jag har 10 st av burundi. 3 st lekte för ett tag sedan, tyckte det var konstigt att det var 2 hanar och 1 hona som vaktade ynglen, men då vet jag det. jag har dom går i ett av mina malawi kar,i detta fallet 375L men det funkar utmärkt.
#7 - 25 februari 2009 06:26
Jag har sett ett kul experiment med N. brichardi. Det var centimeterstora yngel som bossade runt räkor. Räkorna fick fan inte lämna ett bestämt blad, då var dom två ynglena på dom och puffade tillbaka dom. Med tanke på aggression och revirhävdning skulle jag inte ha sessor med annat än andra afrikaner som kan hävda sig.

//C
#8 - 25 februari 2009 16:58
Ok tack för svar. Kanske sessorna är lite ilsknare än jag tänkte från början, väntar isåfall nog ett tag innan jag testar dom med lite robustare arter än vad som går i den burken idag.
#9 - 25 februari 2009 17:58
nallef skrev:
Hden skall ju vara en

"snäll ciklid som tex fjärillscikliden". någon som vet?

Herregud nej!
Det är en mycket tuff fisk, den ser bara snäll ut. Den är inte ens snäll för att vara en tanganyikaciklid.
#10 - 27 februari 2009 17:43
Hej Azur.
Vet inte riktigt hur jag skall tolka ditt svar menar du att Tanganyika ciklider i allmänhet är "snälla" ciklider? frågar för jag aldrig testat T.ciklider
#11 - 27 februari 2009 20:29
nallef skrev:
Hej Azur.

Vet inte riktigt hur jag skall tolka ditt svar menar du att Tanganyika ciklider i allmänhet är "snälla" ciklider? frågar för jag aldrig testat T.ciklider
Nu kan ju han svara för sig själv. men jag läser en ironi i det hela. Satt cirka 15 minuter och studerade min prinsessor och jullar precis efter matning. Prinsesspappa fullkomligt rammade alla jullar som möjligen simmade åt det håll maten singlade ned. Han måste haft en fruktansvärd dag som han betedde sig. Med andra ord, mellan varven blir de "galna" och terroriserar andra fiskar utan dess like. Aldrig sett något liknade.
#12 - 27 februari 2009 21:29
Vill man ha en rolig halvtimme så slänger man ner ett par sessor till ett stim rödbukar, snacka om mobbing smörj huggkäftarna hade åkt på..

Utan handelsnamnet Prinsessan av Burundi hade den firren aldrig lyckats säljas, ett mer passande namn är i mitt tycke Tutsi vs Hutsu!
#13 - 27 februari 2009 21:36
Vill man ha en rolig halvtimme så slänger man ner ett par sessor till ett stim rödbukar, snacka om mobbing smörj huggkäftarna hade åkt på..

Utan handelsnamnet Prinsessan av Burundi hade den firren aldrig lyckats säljas, ett mer passande namn är i mitt tycke Tutsi vs Hutsu!
#14 - 28 februari 2009 01:50
nallef skrev:
Hej Azur.

Nej, tanganyikaciklider är ovanligt elaka ciklider, och Prinsessa är elak tillochmed i det gänget.
Jag gillar prinsessa starkt, det är en underbar och vacker fisk, men att jämföra fjärilsciklid med prinsessa är som att jämföra en smörkniv med en motorsåg.
#15 - 28 februari 2009 07:09
Smörkniv med motorsåg!
Häftig jämnförelse, nu fattar jag vad du menar Azur och ni andra.
Jag tycker att Sessan är en så vacker fisk därför har jag blivit intresserad av den arten, men förstår nu att Tanganyika ciklider bäst hålls för sig själva utan inblandning av andra sorter.
Som sagt har jag inte testat att hålla T.ciklider tidigare, bara sällskapsfiskar, malar,Malawi, samt ett par Diskus. Kommer förmodligen att starta ett rent Tanganyika kar en dag men det får vänta lite nu när jag vet detta
Tack för svar Nalle.

Annons