Pipa-Pipa (Surinam frog)?

#1 - 16 april 2008 20:27
jag va på Zookompaniet idag...
och såg att de hade fått in en STOR groda fick reda på att den hette [FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Pipa-Pipa .. har någon erfarenheter av dessa?
vad äter dem?
såååå cool
[/SIZE][/FONT]
#2 - 16 april 2008 21:29
Pipa pipa är ett av de mest fascinerande djuren man kan ha. Denna undervattengroda blir knappt 20 cm och det borde gå att ha ett par i ett 200-liters. Här finns mer info.
Fortplantningen är ett kapitel för sig. Honan bär äggen i håligheter på ryggen där de sedan kläcks. Kolla in
"" target="_blank">denna underbara video.
#3 - 17 april 2008 06:17
Cooolt!

Vet du vad de brukar kosta? där jag var kostade de 1000kr styck..
#4 - 17 april 2008 10:40
Det verkar vara ett okej pris (fast jag har nästan aldrig sett några pipagrodor till salu).
#5 - 5 maj 2008 16:24
Fan vilka vidriga djur, såg ju helt freaky ut att föda genom ryggen... :S
#6 - 5 maj 2008 16:41
hehe de har kvar de på zookompaniet arninge iallafall :) as coola ju, trodde det var Fejk först ;P
#7 - 5 maj 2008 17:02
så jävla äcklig haha tänk att ha massa äckel-hål i ryggen WTF
#8 - 30 maj 2008 10:02
det var så man blev äckelfascinerad...
#9 - 30 maj 2008 10:44
COOLT va på zookompaniet ett tag sen.. och nu är ena grodan på väg att få yngel... hon är alldeles uppsvälld!! den 26/4 fick hon dem.... så det är väl ett par veckor kvar innan det är dax
#10 - 2 juni 2008 11:25
För den som är intresserad kommer Södermalmsakvarieaffär snart att få in den mindre (och billigare) Pipa carvalhoi
#11 - 3 juni 2008 06:27
Vem vill ha en sån äcklig groda!
Det finns ju Revbenssalmandrar om du vill ha!
#12 - 8 juni 2008 14:18
Här är två Pipa carvalhoi. Otroligt skojiga små djur! Och i lite behändigare format än Pipa pipa...
#13 - 8 juni 2008 19:21
Blev väldigt fascinerad av dessa djur, har läst runt lite. Priset är ju dock ett hinder.. Får man veta vad du betalade?
Hoppas du får yngel på dom!
#14 - 8 juni 2008 20:41
Vic skrev:
Blev väldigt fascinerad av dessa djur, har läst runt lite. Priset är ju dock ett hinder.. Får man veta vad du betalade?

Hoppas du får yngel på dom!

Visst, det blev rätt mycket pengar för några små grodor...
...men det är ändå en extremt sällsynt art som passar betydligt bättre i akvarium än den vanligare, dyrare och dubbelt så stora Pipa pipa.
Hittills är jag bara nöjd - mina fem små Pipa carvalhoi är riktigt roliga att kolla på. De har varit aktiva hela tiden - utom ett par timmar efter en brakmiddag på fryst artemia. Det ska bli kul att se hur de handskas med mask.
Yngel är förstås målet - men det är LITE tidigt att tänka på sånt...
#15 - 9 juni 2008 13:48
Hur stort är akvariet du håller dom i, hur är inredningen? Hur ofta brukar du mata dom? Speciellt känsliga av sig? Har du fiskar tillsammans med dom?
#16 - 9 juni 2008 16:42
De går i ett riktigt litet akvarium - 25 liter - tillsammans med några guppies och ett par äppelsnäckor. När grodorna blir lite större måste bostaden också bli det, förstås. Nästa steg blir ett 90-liters, som kanske räcker till fem vuxna djur. I akvariet finns varken pump/filter eller värmare. Räknar med att byta hälften av vattnet varje vecka.
Än har jag bara gett dem fryst artemia 2 ggr/dag. De äter enorma mängder och ligger sedan orörliga vid ytan i ett par timmar. Ska försöka med mask så fort man kan hitta sådana. Och så verkar det ha försvunnit en del små guppies...
Vad jag förstår är grodorna inte det minsta känsliga (peppar peppar).
#17 - 9 juni 2008 16:56
Ok! Du har alltså inte haft dom så länge? Hur stora är de i dagsläget? När tror du att de är könsmogna?
#18 - 9 juni 2008 17:03
Vic skrev:
Ok! Du har alltså inte haft dom så länge? Hur stora är de i dagsläget? När tror du att de är könsmogna?

Jag köpte dem i går, så min erfarenhet är rätt begränsad. ;)
De är 3-4 cm (har uruselt ögonmått) och ska väl bli dubbelt så stora innan de är könsmogna, gissar jag. Vet för övrigt inte hur man mäter grodor - med bakbenen utsträckta blir de dubbelt så långa...
#19 - 12 juni 2008 13:23
BengtO skrev:
För den som är intresserad kommer Södermalmsakvarieaffär snart att få in den mindre (och billigare) Pipa carvalhoi

Var där och såg på dem för någon dag sen innan jag läste här och blev väldigt intresserad... hur svåra är de att avla på?
iom att de verkar vara rätt ovanliga kanske det vore bra att försöka få igång det lite så att om något skulle hända så blir man inte körd :X
#20 - 12 juni 2008 13:29
Mobster skrev:
Var där och såg på dem för någon dag sen innan jag läste här och blev väldigt intresserad... hur svåra är de att avla på?

iom att de verkar vara rätt ovanliga kanske det vore bra att försöka få igång det lite så att om något skulle hända så blir man inte körd :X

Svårt att uttala mig om HUR svåra de är, men de går att odla. De som är till salu där är svenskodlade.
#21 - 12 juni 2008 13:54
Jo, han i affären sa det, sa att det var en person som inte försökt odla dem om jag minns rätt? Får fundera på saken och se vad jag har för något att ha dem i och så...så får jag väl nästan försöka själv ;)

Annons