Pirayor

#1 - 25 januari 2004 19:55
Hej, jag har köpte 5 pirayabäbisar och 2 tigerbarb till mitt 160L
(vet att det är för litet, men ska flytta över senare.)
Iaf pirayorna är ungefär som en krona lr femma stora, och dagen efter så hade en piraya jagat in en av tigerbarbarna i väggen så han typ svimma och dog (jag såg på :)) men senare på dagen så var en piraya försvunnen och jag testade lyfta på inredningen och kolla men jag fann den inte, mysko tänkte jag, men sen trodde jag bara att den gömde sig väldigt väl bara :)

men idag så var en till piraya försvunnen ://. Så jag tog upp alla inredning och rota runt i gruset, men fann inget inte ens nån liten bit av dom :/ mysko, hur kan dom bara försvinna sådär?

Måste tilläga att andra piraya försvann på ca 2 timmar. helmysko
#2 - 25 januari 2004 19:59
Dom har inte lyckats hoppa ut?
Är pirayorna lika stora för jag har hört att om vissa är mindre så kan de bli käk...
/JoBoo
#3 - 25 januari 2004 20:07
Pirayorna är lika stora, och nej dom kan inte hoppa ur akvariumet, men jag har kollat på golvet ändå :)
#4 - 25 januari 2004 20:07
Det händer att dom äter upp varandra. Skaffa ett lite större akvarium & ett större stim. Jag har ett 375 liters med ca 40 st pirayor i storleken 4 cm, senare ska dom i ett 960 liters.
#5 - 25 januari 2004 20:07
Kolla under soffan, jag hittade min ancistrus 4m bort från akvariet.
#6 - 25 januari 2004 20:11
discus10: Dom har fått mkt mat, och skulle det inte märkas på dom andras magar om dom har nydelat en hel piraya? Fanns inte ens nära rester kvar av honom lr dom.

Hajen 89: Jag har kollat hela rummet :)
#7 - 25 januari 2004 20:13

Okej! Men lycka till iaf [;)]
#8 - 25 januari 2004 20:15
Hajen 89: tacktack, men det finns inte så mkt jag kan göra, dom lär ju inte komma tillbaka. Men det skulle va kul å veta vad som hänt.
#9 - 25 januari 2004 21:10
Ursprungligen skickat av Wizze

discus10: Dom har fått mkt mat, och skulle det inte märkas på dom andras magar om dom har nydelat en hel piraya? Fanns inte ens nära rester kvar av honom lr dom.

Dom äter allt, även om dom precis har ätit. Det är ju inte så mycket "mat" på en piraya ändå, så när man delar med dom andra så blir det lite till var & en.
#10 - 25 januari 2004 21:16
Alltså Jag har kollat HELA akvariumet, och dom har inte lämnat en smula...

Och jag tror dom skulle vara tjockare än dom är om dom delat på en :)

Fast dom MÅSTE ju ha käkat upp dom för att jag finner endå ingen annan lösning.
#11 - 26 januari 2004 08:37
Kollat pumpen?
#12 - 26 januari 2004 08:40
det är ju inte direkt en ovanlighet att fiskar spårlöst försvinner i akvarium. En död fisk försvinner spårlöst gasnska snabbt om det finns fler fiskar i akvariumet och har man en relativt bra biologisk balans i karet så bryts det mesta ner ganska snabbt.
#13 - 26 januari 2004 09:20
Hajen 89: japp, hela.

gosatta: Jag tyckte att dom försvann rätt fort bara, men dom har nog blivit käk.

Hoppas bara att det inte försvinner fler lika fort.
#14 - 26 januari 2004 11:25
Eftersom dom är så små så matar jag dom med vanligt flingfoder för växtätare, och jag läste på innehållsförteckningen och såg att det innehöll fisk å så jag tänkte att det gick, frågade även i fiskeaffären och dom sa att det va OK. Men visst kan det vara därför dom äter upp varann, Dom blir helt enkelt inte mätta på flingfodret?
#15 - 26 januari 2004 20:19
Jag tyckte ändå att dom där 2 fiskarna va lite mobbade från början...

Jag ska köpa 1-2 till och sen testa mata med frysta mygglarver (tror det var sånna) ska se om det blir någon skillnad.
annars får jag gå över till en annan fisk, men det tror jag inte :/
Fija
#16 - 27 januari 2004 16:37
"Kolla under soffan, jag hittade min ancistrus 4m bort från akvariet."

Kan inte de "gå" rätt långt på land? (Kanske har missuppfattat.)
#17 - 27 januari 2004 16:46
Pirayor har ju en tendens att äta upp varandra om de är för få eller bor för trångt.
Prova att köpa några stycken till så att du i alla fall har 10st.
#18 - 27 januari 2004 16:46
Kan inte de "gå" rätt långt på land? (Kanske har missuppfattat.)

Ja, det var ju det jag menade!! [;)]
#19 - 27 januari 2004 17:12
Hade själv 10st....har 7st nu....har försvunnit spårlöst...
Förmodligen så har dom blivit mat....men det märkliga är att det är dom svagaste som gått åt...först en som bara hade ett öga...
sen så försvann en som hade tappat färgen helt....alldeles blek var den....på morgonen så var den också borta....
Lite som vargar...ger sig på den som är svagast..
#20 - 27 januari 2004 18:42
Hehe....ojdå, jag undrar vad som kan ha hänt!? Det låter rätt så komiskt när man sitter här och läser andras förslag om att dem kan ha blivit mat, fastnat i pumpen, "gått" iväg osv. ;)

Lycka till (och bli inte förskräckt om du hittar ett pirayskelett när du städar ditt rum =D )
#21 - 18 april 2004 15:12
Hej har 5st pirayor som inte har dödat en enda individ..Jag släppte ner en levande mört tog den med ben och allt..Hittar inte ett spår av den..I början så är pirayorna svårast att hålla vid liv..Du kan inte släppa i nya pirayor när dom har vuxit till 7-8 cm..För då dödar dom varan..
#22 - 18 april 2004 15:28
KOLLA BAKOM FILTRET! DÄR HAR MINA FISKAR SOM HAR VARIT SKADADE ELLER MOBBADE ÅKT IN (TVÅ GÅNGER).

/NIKLAS
#23 - 27 april 2004 13:58
Igår när jag skulle se till mina pirayor så var en borta. Försökte kolla i akvariumet ifall det fanns kvar rester. Men jag hittade inget. Då råkade jag kolla under soffan, och där låg den död. Brukar pirayor kunna hoppa ur ett akvarium?? Jag har täckglas men hade en springa på 4cm. Pirayorna är ungefär 10cm långa...

Annons