Pirayor???

#1 - 7 december 2004 14:58
är det någon som vet hur många pirayor man ska ha i ett stim?
och hur mkt plats de behöver?
hade nämligen tänkt att skaffa dessa monster......
#2 - 7 december 2004 15:23
Det enda piraya akvarium som har imponerat på mig är det i danmarks akvarium. Där har dom ca 200 stycken viltfångade i en tank på ca 20 kubik.

Jag skulle gissa att inget under 10 kubik är tillräckligt för att se dom agera som stim. Och gör dom inte det så är dom bara tråkiga och fega fiskar. Men det går att hålla dom typ 10 stycken i ett 1000literskar också. Eller så får man nöja sig med ett par stycken i ett mindre kar, men det tycker jag inte är snällt mot fiskarna.
MVH
Magnus
#3 - 8 december 2004 10:34
Jag har sex stycken i ett 375 l kar, och dom är ungefär 10 cm stora.
När dom blir större tänkte jag sälja av några och behålla tre kanske, har hört och läst av andra att dom trivs bra så. (Dom lekte iallafall med lyckat resultat.)
Mina har bara varit i min ägo i drygt en månad och har just i dagarna börjat tuffa till sig. Dom äter bra och har börjat skaffa sig egna revir. Dom röjer ordentligt när dom vill ha något kan jag lova!! :)
Det stämmer som Silfer skriver att dom är ganska så fega, men i mitt fall tycker jag det beror mer på hur man behandlar dom. Man bör vara försiktig med hastiga rörelser och starkt ljus för då stimmar dom ihop sig och trycker i ett hörn en stund (15 min kanske) men sen blir det fart på dom igen. Dom jagar mina två malar en stund ibland, men hinner aldrig med dom, så då brukar dom ge upp. :)

Antal ville du veta... beror på storlek på fiskarna såklart.. Dom växer otroligt fort, och för stort existerar inte. Mina kommer växa ur mitt kar ganska snart, och då får man fundera på ett större kar eller färre fiskar...

Maila mig om du undrar nåt annat! :)
#4 - 10 december 2004 21:25
Hej Tropfrog !

Jag anser inte att några vuxna Pirayor agerar som stimfiskar,utom vid foderjakt på levande byte,då dom "dras ihop" under jakten. Den erfarenhet jag har av vuxna Pirayor är att de är solitärlevande lugna fiskar med ett stort behov av avskildhet.
Just deras stora revirbehov ställer till det för akvaristen som oftast har alldeles för små volymer att hålla dom i som vuxna.
Jag kan nämna att Sveriges mest framgångsrika odlare av P. nattereri
höll en avelsgrupp på 1 hane och 2 honor i 2500 Liter. Han höll tidigare 10 individer i samma volym,det fungerade inte !
MVH
#5 - 18 januari 2005 08:26
Hej

var tvungen att regga mig här och kasta mig in i diskutionen om storleken på kar för pirayor. Är man ute efter att få lek behövs STORA kar . Men är man inte ute efter det går det bra med betydligt mindre. Jag har 14 st 18-26 cm stora pirayor i mitt 375 liters. Detta har funkat bra under 2.5 år.

För bilder klicka länken.
http://www.piranha-fury.com/pfury/index.php?showtopic=68777

Annons