Pirayor hjälp!

#1 - 23 februari 2013 08:46
Hejsan! Har ett 500Liters kar med 4st pygocetrus natteri (rödbukade Pirayor) ca 15-20cm stora samt 3st Pacu som har levt i Stim sedan dom var 1-2cm stora. Köpte dom förra veckan på en djuraffär riktigt billigt då han skulle stänga sin verksamhet. Dom är riktigt vackra och välskötta och väldigt framåt och nyfikna! Men nu är det så här!

När dom ska äta så är det alltid lite problematiskt. Dom äter inte maten när det ligger på botten och vill inte ha tinad vit fiskfile utan bara nafsar lite. Han sa att han har matat dom med torsk och andra akvariefiskar (skadade eller döda) samt räkor.

kan någon tipsa mig om någon bra mat eller hur jag ska göra för att dom ska äta? Dom vill helst ha levande föda men det blir lite dyrt i längden.

Tacksam för svar!
#2 - 23 februari 2013 08:55
Sv: Pirayor hjälp!

Du kan ju alltid ha lite guppyodlingar igång? Billig mat :P

Jag har annars ingen aning, kan inget om Pirayor...
#3 - 23 februari 2013 11:10
Ge dem tid.. Problemet med pirayor är ju bara att hungriga pirayor kan ge sig på sina egna.. Pacusarna ska dessutom inte ha riktigt samma mat som pirayorna utan ha en rätt stor del vegitabilisk kost.. Utöver det blir pacus enorma och borde redan växt ur ett 500 om pirayorna är 20cm..

Det var moralkakan, nu till råden..

Se till att inte ge dem levande eftersom det borde öka chanserna för ett fungerande stim trots det begränsade utrymmet eftersom du inte triggar aggressionen då.. Kör fiskfile, räkor och någon typ av pellets.. Se till att slänga ner lite grönt och gärna lite nötter till dina pacus.. Se till att hitta mat som iaf pacusarna tar ( de brukar vara mindre kinkiga) så kommer stim-känslan få även pirayorna att äta detta förr eller senare..
#4 - 23 februari 2013 11:17
Annars får du gärna hämta ett väääldigt fertilt par platys och lite yngel här så att de inte svälter! :)
#5 - 23 februari 2013 11:23
Utöver det blir pacus enorma och borde redan växt ur ett 500 om pirayorna är 20cm..

Det var moralkakan, nu till råden..

Den moralkakan satt jag i halsen när jag såg måtten på ditt kar, inte för att vara uppkäftig men de var ju regält trångt, de borde väl få ett dubblelt så långt kar ungefär;)
#6 - 23 februari 2013 13:35
Måtten på mitt? :)

Annons