Placering av akvarium

#1 - 20 november 2005 11:46
Jag har nyss införskaffat ett 54 liters akvarium. Jag bifogar en skiss på rummet där jag tänkt ställa det. Jag vet att solljus inte ska lysa direkt på akvariumet eftersom det gör så att man får problem med alger. Jag undrar om bokhyllan som står mellan akvariumet och fönstret är tillräckligt för att blockera solljuset. Solen lyser bara direkt genom fönstret en kort tid på morgonen.

Skiss över planerad akvarium placering

Tack på förhand

/Roger
#2 - 20 november 2005 13:05
Det beror ju på hur solen lyser in. Mitt akvarium står mitt emot ett fönster, men där kommer det aldrig in direkt soljus, då solen går förbi på andra sidan.

Om det frodas alldeles för mycket alger, kanske det vore en ide att flytta på det. Själv ser jag inga spår alls. bara de gamla som fanns kvar på gruset, men inga nya som växer på.
#3 - 20 november 2005 13:23
Akvariumet kommer nog inte att utsättas direkt för solljus. Solen lyser inte direkt på den höjden på det avståndet från fönstret. Bokhyllan bör skärma bort en hel del ljus också.
#4 - 20 november 2005 13:45
[QUOTE=Polabear]Akvariumet kommer nog inte att utsättas direkt för solljus. Solen lyser inte direkt på den höjden på det avståndet från fönstret. Bokhyllan bör skärma bort en hel del ljus också.[/QUOTE]Jag tycker absolut inte att du ska ha akvariet precis vid dörren. Akvarier ska stå lugnt, och en dörr som öppnas och stängs samt att folk passerar kan vara väldigt stressande för fiskarna.

För övrigt är det som becky skriver, att om solen inte lyser in genom fönstret så spelar det inte någon roll. Om jag vore du skulle jag byta plats på akvariet och bokhyllan eller ställa akvariet i motsatta hörnet av rummet (nedre höger på din ritning).
#5 - 20 november 2005 14:03
Dörren är 99% av fallen öppen, så den öppnas inte fram och tillbaka ofta. Jag har inte med alla möbler i rummet på skissen. I det nedre högra hörnet på vyn uppifrån står en säng, så placeringen av akvariumet är den bästa lösningen jag kunde komma på.

Annons