Placering av bottenfilter?

#1 - 26 april 2010 19:34
Hej!

Har inhandlat ett 312 liters kar och fick med bottenfilter på köpet. Men var ska man placera det för någonstans i akvariet?

Tack på förhand!
#2 - 26 april 2010 19:42
på botten...under sanden. fast jag skulle nog satsa på att köpa ett ytterfilter istället.
#3 - 26 april 2010 19:45
hannesc skrev:
på botten...under sanden. fast jag skulle nog satsa på att köpa ett ytterfilter istället.

jo på botten förstår ju jag också :P men ska det stå i hörnet eller mitt i akvariet?

är inte bottenfilter tillräckligt bra?
#4 - 26 april 2010 19:47
bottenfilter har jag inte så stor koll på men av egen erfarenhet var jag inte nöjd.

vad ska du ha för fisk i? för om du ska ha nån gravande variant så gör det inte mycket nytta.

köp ett ordentligt ytterfilter istället.
#5 - 26 april 2010 19:51
hannesc skrev:
bottenfilter har jag inte så stor koll på men av egen erfarenhet var jag inte nöjd.

vad ska du ha för fisk i? för om du ska ha nån gravande variant så gör det inte mycket nytta.

köp ett ordentligt ytterfilter istället.

jag funderar på att införskaffa malawiciklider, men vet inte rikigt än. Vill starta upp det först och kolla vilka fiskar som skulle passa....
problemet med ytterfiltret blir ju att den inte rengör sanden så all skit som landar där stannar kvar, ser ju ganska skabbigt ut efter ett tag :S
#6 - 26 april 2010 19:58
ne men det gör inget filter serru! o det är inte bra att rengöra sanden. i sanden bildas en bakteriekultur som hjälper till att bryta ner skadliga ämnen.

det du behöver göra är att "dammsuga" bottnen ibland (kanske) men en slamsugar-hävert. (fast jag har malawi jag med o jag har aldrig slamsugit än.)

o om du har malawi så röjjer de runt bottnen rätt väl så det kommer typ aldirg bli skit som ligger där.
#7 - 26 april 2010 20:51
ska man inte ha några växter kan nog ett bottenfilter funka bra, sen vilken grovlek på grus man har gör mycket för hur effektivt det blir, strömmande vatten skadar inte bakteriekulturen.
Behöver man "dammsuga" så har man för liten biologisk rening (nystartat kar eller för litet filter/pump).
#8 - 26 april 2010 23:10
Har kört med luftdrivet bottenfilter med krossad lavasten (5-15mm) ovanpå som "grus" (i ett 5cm lager) och det gruset har då varit mitt enda filter i ett annars växtlöst kar. Fungerar bra tycker jag och någon skitig botten såg jag aldrig. Så det beror ju helt klart på vilket grus man väljer.
Bilagor:
#9 - 27 april 2010 08:17
Ska du köra på Malawi vill dom ha lite finkornig sand, inget som fungerar med ett bottenfilter samt att skiten lägger sig på sanden. Som hannesc säger så kommer ett ytterfilter ta hand om detta direkt. Dom vill ha väldigt bra tryck i akvariet så med ett bra ytterfilter kommer du alltid ha ren fin sand och inte ett spår av skit.
#10 - 27 april 2010 08:22
agree med tommy. ta i ordentligt när du köper ytterfilter. som sagt så vill malawi har bra flås i karet. jag körde först med en gammal go fluval 4. sen grävde jag fra mett ytterfilter o tänkte köra med det i stället. men det var ju fasen sämmre flås på det än fluvalen. så nu kör jag med båda! storm i karet o fiskarna älskar det! o mer filtermängd! :D

bra combo.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 27 april 2010 08:42
Finns olika åsikter om bottenfilter och en del gillar det. Jag hade det förr själv i många akvarier men använder idag bra mycket effektivare filter.

Om du skall ha malawi är det definitivt inte lämpligt eftersom dessa gräver och då funkar inte bottenfiltret alls.
#12 - 27 april 2010 09:10
Finns olika åsikter om bottenfilter och en del gillar det. Jag hade det förr själv i många akvarier men använder idag bra mycket effektivare filter.

Om du skall ha malawi är det definitivt inte lämpligt eftersom dessa gräver och då funkar inte bottenfiltret alls.

men får man samma utblås med ett ytterfilter som med ett bottenfilter? Ett ytterfilter kan väl aldrig blåsa ut lika mkt som ett bottenfilter? (jag är noob därför jag frågar :P )
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 april 2010 09:13
tordh skrev:
men får man samma utblås med ett ytterfilter som med ett bottenfilter? Ett ytterfilter kan väl aldrig blåsa ut lika mkt som ett bottenfilter? (jag är noob därför jag frågar :P )

????? Varför inte det. Hur starkt utblåset blir beror ju främst på pumpens kapacitet.
#14 - 27 april 2010 09:20
????? Varför inte det. Hur starkt utblåset blir beror ju främst på pumpens kapacitet.

Självklart :) änkte jag inte på....men om man ska ha malawiciklider hur stark måste pumpen vara? Räcker det med 1100l/h eller måste man ha mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 27 april 2010 09:35
tordh skrev:
Självklart :) änkte jag inte på....men om man ska ha malawiciklider hur stark måste pumpen vara? Räcker det med 1100l/h eller måste man ha mer?

Finns väl inget absolut måste, men tycker nog att det vore bra med 5 gånger akvariets storlek.
#16 - 27 april 2010 09:43
hannesc skrev:
ne men det gör inget filter serru! o det är inte bra att rengöra sanden. i sanden bildas en bakteriekultur som hjälper till att bryta ner skadliga ämnen.

det du behöver göra är att "dammsuga" bottnen ibland (kanske) men en slamsugar-hävert. (fast jag har malawi jag med o jag har aldrig slamsugit än.)

o om du har malawi så röjjer de runt bottnen rätt väl så det kommer typ aldirg bli skit som ligger där.

och jag som dammsuger botten varje gång jag byter vatten med en slamhävert, det kanske bara är dumt [:o]
Har bara malawi i karet.

Annons