Hej!
Har inhandlat ett 312 liters kar och fick med bottenfilter på köpet. Men var ska man placera det för någonstans i akvariet?
Tack på förhand!
hannesc skrev:bottenfilter har jag inte så stor koll på men av egen erfarenhet var jag inte nöjd.
vad ska du ha för fisk i? för om du ska ha nån gravande variant så gör det inte mycket nytta.
köp ett ordentligt ytterfilter istället.
Kjell Fohrman skrev:Finns olika åsikter om bottenfilter och en del gillar det. Jag hade det förr själv i många akvarier men använder idag bra mycket effektivare filter.
Om du skall ha malawi är det definitivt inte lämpligt eftersom dessa gräver och då funkar inte bottenfiltret alls.
tordh skrev:men får man samma utblås med ett ytterfilter som med ett bottenfilter? Ett ytterfilter kan väl aldrig blåsa ut lika mkt som ett bottenfilter? (jag är noob därför jag frågar :P )
Kjell Fohrman skrev:????? Varför inte det. Hur starkt utblåset blir beror ju främst på pumpens kapacitet.
tordh skrev:Självklart :) änkte jag inte på....men om man ska ha malawiciklider hur stark måste pumpen vara? Räcker det med 1100l/h eller måste man ha mer?
hannesc skrev:ne men det gör inget filter serru! o det är inte bra att rengöra sanden. i sanden bildas en bakteriekultur som hjälper till att bryta ner skadliga ämnen.
det du behöver göra är att "dammsuga" bottnen ibland (kanske) men en slamsugar-hävert. (fast jag har malawi jag med o jag har aldrig slamsugit än.)
o om du har malawi så röjjer de runt bottnen rätt väl så det kommer typ aldirg bli skit som ligger där.