Planering: Nystart 350L 66cm högt

#1 - 10 januari 2013 12:18
Planerar för en nystart med nytt kar 121*51*66 350L och har några frågor/funderingar, och säkert fler vad det lider...

Förslag på snygga och bra bakgrunder typ BTN Amazonas, kruxet är att de jag tittat på inte är så höga och mitt kar är 66cm högt.
Kan iofs låta bli att ha den ner till botten kommer endå döljas av gruset, men skulle kännas snyggast att ha en bakgrund som har samma höjd som karet... Några förslag?

Sedan börjar jag redan nu gruva mig för vattenbyten, nä slabba med hinkar gillas inte.
minumum hävert till hink (fördel man har koll på om nått slinker med av misstag då man ser det i hinken då)
men i vart fall påfyllning blir med slang direkt till kran.

Men vore himla trevligt om man kunde få till en mer smidigt kanske även fast monterad konstruktion för vattenbyte... Några förslag? (Akvariet kommer att stå så till att det är inte helt omöjligt med en fast slang till våningen under och tvättstugan där det finns brunn och vatten.) och nä tänker INTE borra hål i karet!
#2 - 10 januari 2013 12:47
Är det ett Juwel? Jag har den högsta slimlinebakgrunden och helt enkelt bara fäst den en bit ifrån botten, det är ändå sand som täcker upp mellanrummet.
Christer5
#3 - 10 januari 2013 13:44
Enklast är väl att ha en lös slang som du rullar ut varje gång så gör jag.

Trä slangen i handtaget på en håv och kläm till så det sitter fast med änden på slangen mot tyget i håven så kan inget komma med vattnet du suger ut.

Koppla sedan till vattenkranen och fyll på nytt.

Inget spill och fungerar perfekt för mig varje vecka:)
#4 - 10 januari 2013 13:58
Själv har jag en vakumdriven hävert som drivs av vattenkranen och som jag även fyller på med. Den har en kran den sista metern så om något följer med som ska vara kvar i akvariet så är den bara att stänga och låta "något" åka tillbaka i akvariet innan man fortsätter igen. Det fabrikat jag har finns i 7,5 och 15 meters längd. Gör vattenbytena på 1/4 av tiden som det tog innan med vanlig hävert och hink.
#5 - 10 januari 2013 14:01
Jo fast blir ju några vänder upp och ner...

ner - hämta slang
upp - sätta i slangen i karet
ner - suga igång häverten
upp - kolla tills lagom mängd vatten tappats ut
ner - koppla slangen till vattenkranen
upp - kolla tills vattnet är fyllt
ner - skynda sig stänga av vattnet
upp - ta ut slangen
ner - lägga tillbaka slangen

blir lite upp och ner spring ;-)
tänkte om man hade nått snyggt fast monterat så det bara är att öppna en kran för att vattnet skall minska, sedan stänga den och öppna en annan kran och fylla på, stänga av den och KLART!
smidigt utan slabb och inget spring med slang...

bäst av allt vore en helt automatisk lösning styrd av timer som skötte sig själv (fast den kan man ju drömma om)

men nått smidigare än 9 upp och ner i trappen borde man kunna hitta på ;-)
#6 - 10 januari 2013 14:03
Skägget skrev:
Själv har jag en vakumdriven hävert som drivs av vattenkranen och som jag även fyller på med. Den har en kran den sista metern så om något följer med som ska vara kvar i akvariet så är den bara att stänga och låta "något" åka tillbaka i akvariet innan man fortsätter igen. Det fabrikat jag har finns i 7,5 och 15 meters längd. Gör vattenbytena på 1/4 av tiden som det tog innan med vanlig hävert och hink.

Sedär kanske nått användbart, var hittar man sånna slangar?
Christer5
#7 - 10 januari 2013 14:13
Det är väl bara att låta en rörmockare installera en fast förbindelse med tvättstugan med kranar så är det löst så slipper du springa så mycket kanske :D
#8 - 10 januari 2013 14:23
Skägget skrev:

En sån här?
http://www.pythonproducts.com/aqprod.html
#9 - 10 januari 2013 14:38
Christer5 skrev:
Det är väl bara att låta en rörmockare installera en fast förbindelse med tvättstugan med kranar så är det löst så slipper du springa så mycket kanske :D

Kanske inte behövs man lär sig nått nytt hela tiden och små praktiska tips underlättar...
Som detta:
Skaffa en lång slang i stället och lägg den i närmsta golvbrunn eller i toan så är hinkarna bortrationaliserade. Att få igång hävert ur ett akvarium med lång slang kan vara lite bökigt, att suga i slangen har viss äckelfaktor. Gör så här i stället, skruva bort duschslangen och sätt dit en gardena snabbkopplingshane, sätt en hona på slangen. Lägg ena änden av slangen i akvariet och se på lämpligt sätt till att den inte rymmer, sätt på snabbkopplingen och spola lite vatten i slangen tills det slutar bubbla. Ta isär snabbkopplingen och få snabbt ner slangen till toa eller golvbrunn, det börjar rinna direkt, vill man bara byta en del av vattnet är det bara att fästa slangänden på lämplig nivå så sköter det sig själv. 1/2" slang är ok till normala akvarier, handlar det om stora volymer köper man 3/4". När man tömt ut det som skall ut sätter man tillbaka snabbkopplingen och fyller burken direkt från kranen, inga hinkar åt det hållet heller alltså.

och om jag modifierar detta tips och har en permanent gardenakoppling på kranen så slipper man fippla med den också, och ev kan man ha slangen fast kopplad ner i karet, fast det är överkurs och med risk för oavsiktlig tömning...
Christer5
#10 - 10 januari 2013 14:46
Ingen större skillnad mot det jag har idag,när jag fyller på vattnet skruvar jag fast slangen på kranen.

Du får ju fortfarande rulla ut slangen och vill du ha kran på slangen finns det billig att köpa !

Att slamsuga botten vid varje vattenbyte är inte att rekommendera.

Annars ser detta kittet bra ut !
Christer5
#11 - 10 januari 2013 14:55
Om du går in på PWSS som är en nätbutik så har dom en set som kallas Ultimate Gravel cleaner 1 som kostar 449:- gå in där och titta dom har lite olika:)
#12 - 10 januari 2013 18:17
En sådan här har jag Aquabacke : http://www.akvariumbutiken.se/skotsel_ovrigt_7/slamhavar_algskrapor_37/marina_aqua_vac_utrustning_for_vattenbyte_i_akvarium_-_slang_7__2091.html
Obs det blir inte nio vänder om man inte absolut vill, nöjer mig med två vändor.
#13 - 10 januari 2013 18:48
Apropå BTN-bakgrunden: Nu behövs väl inte att bakgrunden går ända upp. Gissar att 66 cm är yttermåtten och vattenlinjen går en bit ner. Du har ju ofta tvärstag etc. som går ner en bit. Så jag tror 60 cm går utmärkt.
#14 - 10 januari 2013 19:33
Sv: Planering: Nystart 350L 66cm högt

Bluewing skrev:
Apropå BTN-bakgrunden: Nu behövs väl inte att bakgrunden går ända upp. Gissar att 66 cm är yttermåtten och vattenlinjen går en bit ner. Du har ju ofta tvärstag etc. som går ner en bit. Så jag tror 60 cm går utmärkt.

Fast jag skulle snarare säga att bakgrunden inte behöver gå ända ner. Där har man ju ändå grus. ;)

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#15 - 10 januari 2013 19:36
Planering: Nystart 350L 66cm högt

Skönt när klokare folk än man själv rättar till det. Men ramen gör ändå på många modeller att du inte får plats med BTN ända upp. Om det inte är helglas förstås .
#16 - 10 januari 2013 19:40
Sv: Planering: Nystart 350L 66cm högt

Bluewing skrev:
Skönt när klokare folk än man själv rättar till det. Men ramen gör ändå på många modeller att du inte får plats med BTN ända upp. Om det inte är helglas förstås .

LOL! Inte är jag klokare, men har precis satt in en BTN slimline och gjorde då själv denna reflektion. ;)

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#17 - 10 januari 2013 20:14
Bluewing skrev:

Nu finns iofs bara BTN I 50cm om man inte tänker sig att köpa en 160 modul till ett 120 kar, och slimline är bara 55 men skulle nog kunna funka, har jag filter inne (vilket jag ju planerar att ha då jag köper ett kar med det) så tar även det upp yta mot bakvägen så tror att BTN går bort helt då jag inte tror det går få att få till snyggt. Och inte värt att köpa snygga svindyra bakgrunder för att sedan skära sönder dem...

kollade iofs på detta lite billigare alternativ rätt mått för mitt 120 kar och 60 hög (om man tänker bort filtret)
http://www.pwss.se/product.php?productid=6948&cat=1063&page=1
någon som har erfarenhet av denna? Inte lika tjusig som BTN?

f-n vad detta var svårt att få till, får bli svart/blå tonad film utanpå baksidan kanske endå då, i vart fall betydligt billigare!

eller plan B, skippa detta kar och satsa på drömkaret begagnat 200*80*70 och en begagnad BTN Amazonas 200 från annat håll, blir nästan samma pris som detta nya 120 kar. Fast då åker jag iofs på en massa jobb med att bygga in bänk och armatur i väggen osv, men fasen va snyggt det skulle kunna bli...
#18 - 10 januari 2013 20:34
Aquabacke skrev:
Kanske inte behövs man lär sig nått nytt hela tiden och små praktiska tips underlättar...

Som detta:

Skaffa en lång slang i stället och lägg den i närmsta golvbrunn eller i toan så är hinkarna bortrationaliserade. Att få igång hävert ur ett akvarium med lång slang kan vara lite bökigt, att suga i slangen har viss äckelfaktor. Gör så här i stället, skruva bort duschslangen och sätt dit en gardena snabbkopplingshane, sätt en hona på slangen. Lägg ena änden av slangen i akvariet och se på lämpligt sätt till att den inte rymmer, sätt på snabbkopplingen och spola lite vatten i slangen tills det slutar bubbla. Ta isär snabbkopplingen och få snabbt ner slangen till toa eller golvbrunn, det börjar rinna direkt, vill man bara byta en del av vattnet är det bara att fästa slangänden på lämplig nivå så sköter det sig själv. 1/2" slang är ok till normala akvarier, handlar det om stora volymer köper man 3/4". När man tömt ut det som skall ut sätter man tillbaka snabbkopplingen och fyller burken direkt från kranen, inga hinkar åt det hållet heller alltså.

och om jag modifierar detta tips och har en permanent gardenakoppling på kranen så slipper man fippla med den också, och ev kan man ha slangen fast kopplad ner i karet, fast det är överkurs och med risk för oavsiktlig tömning...

Finns ett nästan enklare sätt att få igång häverten, lägg ena änden av slangen ner i avloppet, badkaret eller var du ska tömma vattnet. Håll den andra änden mot utblåset på din filterpump, tills det börjar skvala i andra änden. Sätt ner slangen så långt ner i akvariet som du vill tömma.

Här kan man tillverka en 'böj' som kan hängas på kanten och tömmer till ett visst djup, för normalt tredjedel vattenbyte tex.

Vill du inte hålla på och rulla ut och ihop slang så sätt fast rör i/på väggen. Det går utmärkt att göra själv om man nu inte vill låta en röris göra det. Sedan har du en kort slangstump mellan rör och akvarium när du ska byta vatten.

Annons