Planted Aquarium-resan

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 30 januari 2013 17:45
Så småningom kommer det en artikel från vår resa till Planted Aquarium i hannover - den lär dock dröja nästan 2 veckor och detta pga 1/ det tar tid att gå igenom alla mina foton och redigera 2/ även mina medresenärer måste hinna göra detta (så också några av deras foton kommer med) 3/ det berukar ta tid innan jag får resultalistorna (från arranaggörerna) 4/ samt att Christian är bortrest på kurs hela nästa vecka.

Men den som väntar på något gott :D

Dock - jag börjar redan nu alltefterhand ladda upp mina foton på denna sida i Zoopets stora fotoarkiv (enbart för goldisar).

Jag har börjat med att lägga in de 31 nanoakvarier som deltog i tävlingen - så dessa kan ni redan se (obs. numreringen på akvarierna har inget med placeringen att göra).
#2 - 30 januari 2013 18:13
Många riktigt snygga nanoakvarier :D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 januari 2013 18:19
Många riktigt snygga nanoakvarier :D

Jepp instämmer - några av dem var väldigt innovativa och en fröjd för ögat. Ett stort steg framår mot tidigare år.
#4 - 30 januari 2013 18:25
Ja och jag misstänker att dom var ännu finare i verkligheten
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 januari 2013 18:45
Ja och jag misstänker att dom var ännu finare i verkligheten

Misstänker jag med:p
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 januari 2013 19:17
Nytt för i år var också en Scaping-tävling i snyggaste terrarie. Varierad standard, generellt lite dålig ljussättning och ganska få deltagare (14 st) - men åtminstone en början och denna tävling kommer säkert att bli åtskilligt bättre till nästa år.

Jag har nu också lagt in foton på alla 14 deltagande terrarier men fotona är väl sådär eftersom det var svårtfotat pga den dåliga ljussättningen och alla reflexer i lokalen - men i alla fall ni får ett hum om hur terrarierna såg ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 januari 2013 21:50
Nu är också de 27 tävlande växtakvarierna upplagda
#8 - 30 januari 2013 22:57
en hel del grymma scaper där, verkligen fantastiskt vilken fantasi folk har.

dock tyckte ja inte att terrariena va någe vidare, kanske bara var svårfotat men ja fick inte nån intryck av att dom lagt ner så mycke möda på dom. kändes mest som man pressat in mycke växter å låtit de växa fritt.
lite synd, man kan göra sjukt mycke fint i ett regnskogsterrarium.

dock väldigt fina bilder å roligt att se :)
#9 - 31 januari 2013 05:59
MrH skrev:
en hel del grymma scaper där, verkligen fantastiskt vilken fantasi folk har.

dock tyckte ja inte att terrariena va någe vidare, kanske bara var svårfotat men ja fick inte nån intryck av att dom lagt ner så mycke möda på dom. kändes mest som man pressat in mycke växter å låtit de växa fritt.

lite synd, man kan göra sjukt mycke fint i ett regnskogsterrarium.

dock väldigt fina bilder å roligt att se :)

Håller med dig fullständigt, en del underbara akvarier men terrarierna var ingen höjdare :) Fina bilder igen :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 31 januari 2013 14:14
Har nu lagt in ytterligare 31 foton från mässan - en del av dom tycker jag blev riktigt bra. Totalt är det nu 103 mässfoton från mig och det är alla som det kommer att bli. Däremot kommer säkert mina medresenärer snart att lägga upp en del ytterligare.

Jag kommer också att lägga in en del foton från våra andra besök under resan
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 31 januari 2013 16:03
Och nu var resten av mina foton upplagda - totalt blev det 133 foton från resan. Ja mina är lite fel att skriva för ett av "mina" foton togs av ansjo med min kamera.

Fotona finns som sagt på denna sida. Den är enbart för goldmedlemmar men när artikeln så småningom blir klar så kommer den att kunna ses av alla.
#12 - 31 januari 2013 17:27
Väldigt skoj att se alla dessa bilder för oss norrlänningar, som inte på långa vägar bor i närheten av "dit ni gör era resor":).
Tack för dom:D.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 31 januari 2013 17:30
gullefjun skrev:
Väldigt skoj att se alla dessa bilder för oss norrlänningar, som inte på långa vägar bor i närheten av "dit ni gör era resor":).

Tack för dom:D.

//Inger

Kul att fotona uppskattas:D
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 2 februari 2013 10:12
Artikeln dröjer som sagt - Christian är just nu på väg till USA men kommer hem till nästa helg och då kommer det in en artikel.

Dock nu har jag i alla fall lagt in resultaten i de 2 kategorierna av Aquascaping för akvarier. Foton har nämligen numrerats efter vilken placering de fick från 01 till 10 och alla som fått nummer 11 är oplacerade. För alla akvarier har också angetts vem som stått för scapingen.
#15 - 2 februari 2013 10:21
Snyggt jobbat:)!
#16 - 2 februari 2013 10:26
Jag håller på att gå igenom mina bilder men är på jobbet och kommer inte åt det trådlösa nätverket så jag kan inte ladda upp dem än, får vänta tills jag är hemma igen.
Skall jag säga till när jag är klar?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 februari 2013 10:35
PiaJo skrev:
Jag håller på att gå igenom mina bilder men är på jobbet och kommer inte åt det trådlösa nätverket så jag kan inte ladda upp dem än, får vänta tills jag är hemma igen.

Skall jag säga till när jag är klar?

Ja gör gärna det: Så snart jag vet vilka foton som finns tillgängliga (jag vill ju så klart ha med foton från alla i artikeln) så kan jag skriva artikeln och förbereda allt tills Christian kommer hem så att han kan lägga upp den.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 februari 2013 10:39
ansjo skrev:
Snyggt jobbat:)!

Jo en del jobb som hade varit mycket enklare om mässarrangörerna hade angett på akvarierna på vilken plats resp. akvarie hade hamnat. Nu får man ju inte reda på nått på mässan och det är rätt dåligt.

Sedan håller man ju som sagt långtifrån alltid med domarna i deras bedömning - men så klart de har ju sina regler att gå efter när de dömmer och alla har ju inte samma smak.
#19 - 3 februari 2013 16:51
Då har jag lagt in ca hälften av mina bilder, ett drygt jobb som får fortsätta ikväll eller i morgon:)!
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?ppuser=35852
#20 - 3 februari 2013 17:33
jag hade också börjat lägga in men det gick så segt för det var nog Anders fel ;):)
#21 - 3 februari 2013 17:44
Jag kommer att bli äldst i kommun innan jag är klar.... kan bara ta en bild i taget och ladda upp annars säger den "webbsidan kan inte visas" :(:confused:
#22 - 3 februari 2013 17:56
PiaJo skrev:
Jag kommer att bli äldst i kommun innan jag är klar.... kan bara ta en bild i taget och ladda upp annars säger den "webbsidan kan inte visas" :(:confused:

Dina bilder är kanske för stora Pia, eftersom det kommer upp "webbsidan kan inte visas":confused:.

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 3 februari 2013 18:04
gullefjun skrev:
Dina bilder är kanske för stora Pia, eftersom det kommer upp "webbsidan kan inte visas":confused:.

//Inger

Ja är något foto större än 1250 pixlar så brukar det strula.

Trevligt att PiaJo och ansjo har börjat ladda upp sina foton[:-106]
#24 - 3 februari 2013 18:08
Ja, kan vara det men nu kan jag ta två i taget men jag har hela kvällen på mig :p
#25 - 3 februari 2013 18:12
Så började jag med, men har man runt 150-200 bilder att ladda upp så...
#26 - 3 februari 2013 18:43
Har du så många foton att ladda upp, då skall jag inte gnälla. Jag är snart klar :)
#27 - 3 februari 2013 19:25
#28 - 3 februari 2013 19:30
Har mailat admin, det funkar inte att kolla på de sidorna från Ifånen....
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 3 februari 2013 19:36
ansjo skrev:
Har mailat admin, det funkar inte att kolla på de sidorna från Ifånen....

Fast Christian är ju som sagt i USA så det tar nog lite tid innan han svarar
#30 - 3 februari 2013 19:57
Jepp, men vem har bråttom:D?
#31 - 4 februari 2013 10:24
Gott, bara ett hundratal bilder kvar att lägga in:D...
Jag känner att det kanske inte världens smidigaste sätt att hantera bilder på.
#32 - 4 februari 2013 10:31
Nä, det är inte det smidigast sättet när man skall ladda upp så många bilder.
Kan man komprimera bilderna på nåt sätt så att man kan ladda upp fler än 1-2 i taget?
#33 - 4 februari 2013 10:40
Jag gör dem mindre i Office Picture Manager och laddar sedan upp dem 10 i stöten.
Men missar man att fylla i vilken mapp de ska till, lägger de sig på huvudsidan och då kan man bara flytta dem en och en...
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 4 februari 2013 10:41
PiaJo skrev:
Nä, det är inte det smidigast sättet när man skall ladda upp så många bilder.

Kan man komprimera bilderna på nåt sätt så att man kan ladda upp fler än 1-2 i taget?

Det har ju funkat tidigare så jag vet inte varför det inte funkar nu - kanske någon spärr som dyker upp vid uppdateringarna. Dock Christian är ju som sagt i USA nu och kan inte lösa det innan han är hemma.
#35 - 4 februari 2013 10:42
ok, kan försöka att kolla upp detta när han är tillbaks :)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 4 februari 2013 10:43
ansjo skrev:
Jag gör dem mindre i Office Picture Manager och laddar sedan upp dem 10 i stöten.

Men missar man att fylla i vilken mapp de ska till, lägger de sig på huvudsidan och då kan man bara flytta dem en och en...

Jepp - sånt missar jag också lätt - fan vad man svär åt sig själv för att man var så korkad och inte angav rätt mapp vid uppladdningen:p
#37 - 4 februari 2013 10:45
jepp - sånt missar jag också lätt - fan vad man svär åt sig själv för att man var så korkad och inte angav rätt mapp vid uppladdningen:p

:d
#38 - 4 februari 2013 10:49
office picture manager, det får jag säga åt Gobben att kolla upp :D
#39 - 4 februari 2013 10:52
Det brukar väl vara i Officepaketet?
#40 - 4 februari 2013 10:58
ansjo skrev:
Det brukar väl vara i Officepaketet?

ja, det är det säkert, men han får lära mig hur jag hittar och gör [:o]
#41 - 4 februari 2013 11:00
PiaJo skrev:
Jag kommer att bli äldst i kommun innan jag är klar....

Bli;)?
#42 - 4 februari 2013 11:04
hahahaa, döljer jag min ålder så dåligt? :p

..får börja med extra stark rynkkräm och färga håret varje dag för att motverka ålderstecknen :d
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 4 februari 2013 11:12
PiaJo skrev:
hahahaa, döljer jag min ålder så dåligt? :p

..får börja med extra stark rynkkräm och färga håret varje dag för att motverka ålderstecknen :d

Gammal!!!!!
Vi som flänger runt på akvarieaktiviteter lite överallt måste ju vara unga - gamlingar är ju dom som sitter hemma och bligar på dumburken och aldrig hinner med att åka på akvarieaktiviteter:p
#44 - 4 februari 2013 11:20
Helt rätt, Kjell!

men jag hittade en bild på mig när jag är sminkad och inte färgat håret på nån dag :D
Christer5
#45 - 4 februari 2013 11:22
Pia,nu känner jag igen dig :D
#46 - 4 februari 2013 11:37
Christer5 skrev:
Pia,nu känner jag igen dig :D

tack, det är mitt sanna utseende:p :D
#47 - 4 februari 2013 11:44
Nu har jag kikat på era bilder Anders och Kjell, mycket roligt att se och jag inser att jag har långt kvar att bland annat lära mig att inte glömma namnen på alla fiskar och så :)

Vet att ni fotar skylten men jag blandar alltid ihop det iallafall [:o]
#48 - 4 februari 2013 13:16
Skall kolla in era bilder när jag har några minuters lugn och ro. Det vore grymt smutt om man kunde dunka upp Lightroom album direkt då hade man sorterat, beskurit och redigerat foton och skapat ett 200 bilders album på nolltid.
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 4 februari 2013 13:27
lillfrasse skrev:
Skall kolla in era bilder när jag har några minuters lugn och ro. Det vore grymt smutt om man kunde dunka upp Lightroom album direkt då hade man sorterat, beskurit och redigerat foton och skapat ett 200 bilders album på nolltid.

Fast du måste förstås ändå hänga med på resorna för att ha några foton att dunka upp;)

Sorry, du inbjöd till det och du har ju hängt med på tidigare resor - vi får kolla med Christian när han är hemma igen
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 5 februari 2013 15:22
Många fina foton ni (ansjo och PiaJo) har lagt upp:D
Christer5
#51 - 5 februari 2013 15:37
Tycker att ni alla har fina bilder:)
#52 - 5 februari 2013 18:40
Då var även jag klar, 311 bilder råkade det bli...
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1203
#53 - 6 februari 2013 13:31
Nu har jag tittat på alla dina bilder också Anders, tack för dom:)
Undrar hur många du har sparat för "eget bruk";).

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 6 februari 2013 14:34
gullefjun skrev:
Nu har jag tittat på alla dina bilder också Anders, tack för dom:)

Undrar hur många du har sparat för "eget bruk";).

//Inger

Dom bästa har han garanterat sparat för kommande fototävlingar:D
#55 - 6 februari 2013 14:36
Jo, men det blev tyvärr inte så många...
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 6 februari 2013 14:40
ansjo skrev:
Jo, men det blev tyvärr inte så många...

Tur då att det inte är så många omgångar av fototävlingen i år:D
#57 - 6 februari 2013 14:47
:d
#58 - 6 februari 2013 15:21
Temat "vitt" i maj blir svårt:),

//Inger
#59 - 9 februari 2013 18:42
Jag såg att du lagt in artikeln, Kjell:)! Trevlig läsning som gör att man redan längtar tillbaka...
#60 - 9 februari 2013 18:44
Har precis läst den jag med :D
Trevlig läsning och trevliga foton, jag säger som Anders.. längtar redan till nästa år :)
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 9 februari 2013 19:13
Jepp nu är som sagt artikeln inlagd på denna sida. Ha en trevlig läsning och glöm inte att redan nu markera den sista helgen i januari nästa år för nästa Planted Aquarium-resa - då vill vi ha med DIG som sällskap också.
#62 - 10 februari 2013 11:42
Ser riktigt roligt och trevligt ut! Läste precis artikeln med alla fina bilder :)
Jag förstår dock inte akvariet med den genomgående roten. Hur var det gjort? Hade han borrat hål i glaset och stuckit genom roten och sen tätat?? Riktigt häftigt iallafall :)
#63 - 10 februari 2013 11:44
Silikon funkar till mycket:).
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 10 februari 2013 11:46
freddi36 skrev:
Jag förstår dock inte akvariet med den genomgående roten. Hur var det gjort? Hade han borrat hål i glaset och stuckit genom roten och sen tätat?? Riktigt häftigt iallafall :)

Vet inte riktigt säkert eftersom jag inte kollade så noggrant - det var ju lite svårt att kolla mellan akvarierna också.
Det kan ha varit borrat, men sannolikare är väl att det var en itusågad gren som limmades på resp. sida.
#65 - 10 februari 2013 11:53
Ah, såklart! Men det såg riktigt bra ut!
#66 - 16 februari 2013 20:38

Annons