Plastakvarium (Petbox)

#1 - 9 maj 2004 10:06
Jag har köpt ett nytt fluval 2+ innefilter till mitt 54liters kar och sen köpte jag också ett plastakvarium (petbox) som rymmer 21liter, jag tänkte ha det som yngelakvarium men vill också ha nån bottenfisk. Jag har tänkt på ancistrusmalen och dvärgpansarmal eller otinclus.? Kan jag ha nån av dem i mitt yngelkar eller kommer dem äta upp ynglena, det gör inget om den tar några yngel. Men måste jag ha en doppvärmare i plastakvariumet.? Om jag måste det hur många W ska den vara på. Jag tänkte ha mitt gammla fluval 1+ innefilter i plastakvariumet.
Kram Linn eller så funderar jag på att ha nån annan fisk i det vad kan man ha då? kanske para ett lekpar av någon fisk? men vilka? jag ska ha en skrivbords lampa som lyse.
#2 - 9 maj 2004 17:42
Ancistrus blir för stor, dvärgpansarmalar och otocinclus ska du ha i stim... inte så lyckat då kanske.
25W doppis räcker.
#3 - 9 maj 2004 17:52
räker kan du ha :?(
((/S
#4 - 9 maj 2004 17:54
men om man har räkor och sen yngel äter räkorna upp ynglena. måste man ha doppvärmare till räkorna och ynglena? kan man ha nån annan fisk med ynglena?
kuhlii ålar dem kan man väl ha?
#5 - 9 maj 2004 18:34
hur varmt har du i lägenheten/huset där du bor? Skrivbordslampan räcker nog som värmekälla i ett så litet akvarium.

Ljuset blir nog ganska starkt och någon sorts alg-ätare är ett måste. Otoclincus kan du ju ha några stycken, även om dom äter lite yngel så kan du ju förhindra det genom mycket yt-växter och andra växter som java-ormbunkar och andra lättskötta växter.

hoppas du hittar några bra alg-ätare. Jag själv använber bara ancistrus men mina akvairum är ju lite större än 21 liter [:D]
#6 - 9 maj 2004 19:01
Joo vi har nu på sommar ca 25grader varmt i huset och jag bor längst upp i det varmaste rummet så man behöver nog inte doppvärmare för i mitt 54liters kar har jag doppvärmaren på nu och då är det 28,29 grader sen när jag drar ur den brukar tempraturen hamna på runt 20-25grader så det behövs säkert ingen doppvärmare. jag tänkte att jag kanske köper några otocinclusar eller några räkor. men är bara bra att dem äter lite yngel för om alla yngel blir kvar blir det överbefolkat kommer också släppa ut yngel till 54liters karet också, för då blir det naturens gång. behåller bara malynglena och yngel jag vill ha. jupp ska fråga när jag är på fridhems akvarier dem vet säkert.
#7 - 9 maj 2004 19:18
Det går utmärkt att skippa doppvärmare i yngel-karet.. Filtret Fluval 1+ och en liten skrivbordslampa kommer att funka perfekt.
Lycka till med ynglen!
#8 - 9 maj 2004 19:38
tack så mycket, jag hoppas det blir bra och fint.
#9 - 9 maj 2004 20:51
Snäckor äter alger och döda yngel. /Cecilia
#10 - 10 maj 2004 20:21
i morgon ska jag få ett 30liters 6 eller 8 kantigt yngelakvarium i glas med svart silikon och med en svart helteckande ramp.
jag fyller år i morgon så jag skulle få ett sånt akvarium av pappa, kommer säkert bli super fiint.
#11 - 10 maj 2004 20:22
tar petboxen till mina gerbiler istället kan vara bra och ha en extra transportbur till dem,=)
#12 - 10 maj 2004 21:15
Grattis på födelsedagen! Och lycka till med inredningen av nya karet.

Annons