Plats för fler bottenfiskar?

#1 - 16 november 2008 17:02
Hej!

Jag har ett 375 liters akvarium med:

4 Praktbotior
4 Bottentittare
1 Ancistrusmal

Finns det plats på bottnen för ett stim Corydoras också tror ni? Kanske 10-12st?

En annan fråga också.

Har nu grus (3-5mm ca) som bottenmaterial, men funderar på att byta till bitemas blästersand. Hur trivs de bottenfiskarna jag har i sådan sand? T.ex. ancistrusen?

Mvh Charlotte
#2 - 16 november 2008 17:09
De flesta bottenfiskar gillar sand bättre än grus.

Och med tanke på hur gigantiska praktbotiorna kommer bli så är jag tveksam.
#3 - 16 november 2008 17:21
Praktbotiorna är ca 2 år gammla och ca 10-12 cm. Bottnen är 150 *50cm.

JojjeN skrev:
De flesta bottenfiskar gillar sand bättre än grus.

Och med tanke på hur gigantiska praktbotiorna kommer bli så är jag tveksam.
#4 - 16 november 2008 17:23
Ok. Men dom blir ju 22 år gamla och 30 cm långa, så sen kommer dom ju talite mer plats. ;)
#5 - 16 november 2008 17:33
JojjeN skrev:
Ok. Men dom blir ju 22 år gamla och 30 cm långa, så sen kommer dom ju talite mer plats. ;)

Så det går alltså inte att ha ett stim Corydoras i mitt 375 liters?
Bilagor:
#6 - 16 november 2008 18:31
Jodå, det går. Dock får du själv avgöra hur fullt du tycker det ska vara på bottnen.
#7 - 17 november 2008 11:18
JojjeN skrev:

Javisst kan dom bli 22 år och 30 cm (!) men det är i deras naturliga miljlö, (tror att det är i floder, Indonesien) Hur som helst, fiskar växer oftast efter akvariumets storlek. Jag hade till och med 4 st i ett 110 liters, det går men det känns ju inte så roligt för fiskarna om vi säger så. :/

Problemet för dina bottenfiskar är mer att verkligen hålla koll på att alla hinner få mat och det finns tillräckligt med gömställen.

Hoppas det var till någon hjälp.

// MVH Caroline
#8 - 17 november 2008 12:23
Fiskius skrev:
Javisst kan dom bli 22 år och 30 cm (!) men det är i deras naturliga miljlö, (tror att det är i floder, Indonesien) Hur som helst, fiskar växer oftast efter akvariumets storlek. Jag hade till och med 4 st i ett 110 liters, det går men det känns ju inte så roligt för fiskarna om vi säger så. :/

Problemet för dina bottenfiskar är mer att verkligen hålla koll på att alla hinner få mat och det finns tillräckligt med gömställen.

Hoppas det var till någon hjälp.

// MVH Caroline

Nej, jag pratade om akvarie miljö.

I 110 liter stannar dom ju i växten, så det är inte så konstigt.

Annons