Plattmaskar

#1 - 23 februari 2007 12:46
Hur blir man av med plattmaskar? Har sett att det kryper omkring vita plattmaskar ca 5mm långa. Inte de vanliga långa smala som ibland kan finnas under täckglasen vid mathålet som jag tror är rundmaskar utan tjockare något kortare maskar. Jag misstänker att de äter fiskrom...
#2 - 24 februari 2007 08:56
äter inte fiskrna upp maskana det brukar mmina göra
#3 - 27 februari 2007 08:50
Nej det verkar inte så. De käkar säkert en och annan men jag ser att de är kvar.
#4 - 27 februari 2007 09:21
Om det bara är enstaka skulle jag rekommendera att du inte bryr dig om dem, medicineringen skulle förmodligen vara värre än maskarna. Det sägs ofta att de äter fiskrom, men jag är inte alls säker på att det stämmer; studier på vilda triklada plattmaskar har kommit fram till att de inte äter levande fiskägg utan bara döda, ruttnande, ägg, och att deras normala föda är snäckor, små kräftdjur, och små maskar.
Men, för all del, få arter av triklader har studerats, och det är fullt tänkbart att den art du har äter ägg.

Om de verkligen är ett problem, så dödar formalin (finns i de flesta vitaprick-mediciner) dem. Det dödar också alla snäckor du har, kan skada känsliga fiskar (främst malar och botior) och gör dina filterbakterier mindre effektiva ett tag, men dödar inte räkor.

Ett alternativ är flubendazol eller, om du inte kan få tag i det, receptfri maskmedicin i tablettform som innehåller fenbendazol (t.ex. axilur). Doseringen blir knepigare, eftersom det är tabletter som är avsedda att sväljas, och det dödar också snäckor, men flubendazol/fenbendazol gör annars mindre skada på annat (känsliga fiskar, räkor, växter, filterbakterier...) än formalinet.

Ingen medicin är dock ofarlig, så medicinera inte om du inte behöver.
#5 - 28 februari 2007 06:39
Tackar,

Maskarna påverkar inte snäckorna eller snäckrommen så vitt jag kan se. Skall kolla om jag kan identifiera några romkorn och se om de ger sig på dem.

Medicinering blir det nog inte fråga om. Får väll prova att använda karet som yngelkar. De kanske äter fler maskar än några vuxna killis.

Annons