Jaha, hejsan svejsan på er då ;)
Jag har två vuxna platyhonor, en röd och en röd/vit med svag mussepiggteckning. De och en ancistrusmal är för tillfället de enda invånarna i mitt 125-liters, som är nystartat. Om man inte räknar ynglen förstås. Den rödvita honan har en "graviditetsfläck" så hon ska väl också få yngel snart.
Två dagar efter att jag hade hämtat hem fiskarna märkte jag att den röda korallplatyn plötsligt började visa sig mycket mer. Den hade mest hållit sig i bakgrunden mellan växterna. Senare på kvällen satte jag mig ner igen och upptäckte tre små yngel som zippade runt i akvariet och försökte undvika att bli uppätna av de vuxna. Jag lyckades endast rädda ett, men har tyckt mig se ett annat yngel ute i akvariet två gånger. Antagligen har jag bara inbillat mig, men ...
Då ynglet jag räddade och satte i en yngelbur verkar börja utveckla mussepiggfläckar är jag helt förvirrad. Vem är mamman? Antagligen den röda, men jag är ändå lite spänd på att se vilken färg det kommer börja utveckla, då det fanns en hel det läckra färger i akvariet jag köpte mina platys från.
Men jag sa ju "ynglen"? Ja, jag har hämtat tre till, egentligen skulle jag bara ha två, från min kompis, som har ett 200-liters. Tror att de alla blir röda, en av dem har säkra mussepiggfläckar, och röda musse pigg var egentligen det jag skulle ha från början.
Så, det var mina nyheter :D