Jojo, neoner är hungriga små rackare, men det har jag också tillsammans med mina guppy, och det funkar, bara man har bra gömställen till ynglen.
Jag har drygt tio guppyhonor och 35 neontetror, och det överlever alltid några från varje kull. Det räcker så utmärkt så med 30-40 yngel i taget som ska ha nya hem.
Om du gör ett räkneexempel och börjar med en hona,som får 20 yngel (ett ungefärligt genomsnitt) varav hälften är honor, som blir könsmogna på tre månader så har du efter tre månader 21 guppy. Dräktighet en månad, gör att du efter fyra månader har 221 fiskar. Fyra månader efter det har du då 2241 guppy, dvs antalet tiofaldigas på fyra månader. Hur stort akvarium var det du hade?
Nu överlever ju självfallet inte alla, hälften är kanske inte honor, alla får inte 20 yngel (en del får fler!) men exemplet visar ändå på hur fort det går, om man ska rädda alla.
Det är en förökningsstrategi som guppy har "valt". De får många avkommor man lägger ner relativt lite energi på att vårda dem till vuxen ålder. Däggdjur har nästan uteslutande en strategi i andra ändan på skalan, vi människor får få ungar men lägger ner mycket energi på att vårda dem.
Det finns för all del djur som har en strategi som är ännu mer extrem än guppys. Skaldjur har enorma mängder ägg, just för att i alla fall några enstaka ska kunna föra arten vidare.
Börjar man med ett enda ostron, vars samtliga avkommor överlever och förökar sig i sin tur, kommer de att på fem(5) generationer väga mer än jordklotet.
Det är alltså "meningen" att de allra, allra flesta ska ätas upp.
Så också i guppyernas värld!!!
Något av tjusningen med akvarium är ju att se "hur gör djur", att i möjligaste mån erbjuda ett naturtroget liv, men på ett vackert och lättstuderat sätt. Att lyckas med att skapa betingelser som gör att djur och växter trivs och förökar sig och att se till att det lidande som alla varelser utsätts för inte blir större än vad det skulle vara ute i naturen.
Jag är övertygad om att det är ett mindre lidande för ett yngel att bli slukad på mindre än en sekund, än att så småningom duka under för att fenorna är missbildade, eller av sjukdom.